וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 שעות של איומים ולחצים: מאחורי הקלעים של המו"מ להחזרת גופתו הישראלי מג'נין

עודכן לאחרונה: 24.11.2022 / 21:14

מאמצים אינטנסיביים של הרשות הפלסטינית, איומים חריפים של ישראל במבצע צבאי, תיווך של שליח האו"ם ושיחת טלפון מפתיעה ממנהיג הג'יהאד האסלאמי בדמשק הביאו לסיום הפרשה בדרכי שלום. "כולם הבינו שזה היה יכול להיגמר במרחץ דמים בג'נין", אמר דיפלומט מערבי

בווידאו: גופתו של טירן פרו, שהוחזקה בידי חמושים בג'נין, הוחזרה למשפחתו בישראל/צילום: יואב איתיאל

בירושלים, ברמאללה ובבירות רבות באזור נשמו לרווחה הבוקר כשהאמבולנס של הסהר האדום ובו גופתו של טירן פרו הגיע למעבר סאלם שסמוך לג'נין בצפון השומרון. החזרת הגופה הייתה תוצאה של משא ומתן עקיף של 30 שעות בו השתתפו שורה ארוכה של גורמים וכלל איומים, הבטחות וסיוע מכיוונים לא צפויים.

למה זה חשוב

  • בכירים ישראלים ודיפלומטים מערביים שהיו מעורבים ישירות במגעים מודים כי אם גופתו של טירן פרו לא הייתה מוחזרת הבוקר לידי ישראל, צה"ל היה יוצא למבצע רחב בג'נין שהיה מוביל לנפגעים רבים בשני הצדדים. "כולם הבינו שזה היה יכול להיות מרחץ דמים", אמר דיפלומט מערבי.

במוקד החדשות

  • תאונת הדרכים שבה נפצע פרו התרחשה בשעות הצהריים וחטיפת גופתו מבית החולים התרחשה בשעות הערב אחרי שהיה מאושפז שם במשך כמה שעות.
  • בכיר ישראלי אמר כי בראש קבוצת החמושים שחטפה את גופתו של פרו עמד אדם בעל קשר משפחתי למנהיג גדודי חללי אל-אקצא בג'נין זכריה זביידי, אך הוא עצמו מזוהה דווקא יותר עם ארגון הג'יהאד האסלאמי.
  • לדברי הבכיר הישראלי, בן משפחה אחר של מנהיג קבוצת החמושים נהרג לאחרונה בעימות עם צה"ל וגופתו נותרה בידי ישראל. קרוב משפחה נוסף שלו נמצא בכלא הישראלי.
  • ההערכה בישראל הייתה כי החמושים חטפו את גופתו של טירן פרו מתוך המחשבה שיוכלו להשתמש בה כקלף מיקוח להחזרת גופות של פלסטינים שמחוזקות בידי ישראל, אלא שאז הסתבכו באירוע שהיה גדול על מידותיהם.

עוד בוואלה!

הלחץ על החוטפים ושיתוף הפעולה עם הרשות: כך הוחזרה גופתו של טירן למשפחתו

לכתבה המלאה
טירן פרו, שנהרג בתאונת דרכים בברטעה וגופתו נחטפה על ידי חמושים. שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים, מערכת וואלה!
"כולם הבינו שזה היה יכול להיות מרחץ דמים". טירן פרו שגופתו נחטפה בג'נין/מערכת וואלה!, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

מאחורי הקלעים

  • דיפלומט מערבי סיפר כי זמן קצר לאחר היוודע דבר החטיפה פנה מתאם הפעולות בשטחים לשליח האו"ם תור ונסלנד, עידכן אותו במצב וביקש את עזרתו בהחזרת הגופה.
  • שליח האו"ם התלבט אם לצאת מיד לג'נין, כשרק יממה קודם לכן הוא התפייס עם ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג' שמאוד לא אהב ביקור קודם שקיים ונסלנד בג'נין והחרים אותו במשך כמה שבועות.
  • ונסלנד שוחח עם פרג' והתייעץ איתו. הדיפלומט המערבי אמר כי ראש המודיעין הפלסטיני הבהיר כי הוא מטפל בעניין וכי אין צורך ששליח האו"ם ייסע לג'נין. ונסלנד הסכים והבהיר שלא יפעל ללא תיאום. בכיר ישראלי אמר כי ישראל הבהירה שמבחינתה אם הרשות הפלסטינית תטפל בעניין ותפתור את המשבר זו תהיה התוצאה הטובה ביותר.
  • בכירים ישראלים אמרו כי המתאם הביטחוני האמריקני, הגנרל מייק פנזל, פנה גם הוא לבכירי הרשות הפלסטינית והבהיר כי ארצות הברית מצפה מהם לפעול להחזרת הגופה לידי ישראל.
  • בכיר ישראלי אמר כי מתחילת האירוע יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הורה למנגנוני הביטחון הפלסטיניים לעשות הכול כדי להחזיר את הגופה. מי שהובילו את הטיפול בפרשה היו פרג' והשר הפלסטיני חוסיין אל-שייח'.
  • דיפלומט מערבי ובכיר ישראלי אמרו שפרג', אל-שייח' ואנשיהם החלו לטפל בנושא והפעילו את אנשי הקשר שלהם במחנה הפליטים ג'נין, במיוחד אלה שמזוהים עם הפת"ח. לא כולם התלהבו לסייע לרשות, שהסירה ידיה מג'נין בשנים האחרונות.
הגעת גופתו של טירן פרו לבית העם, דלית אל-כרמל, 24 בנובמבר 2022. יואב איתיאל
הגעת גופתו של טירן פרו לדליית אל כרמל. היום/יואב איתיאל
  • במקביל פנה שליח האו"ם ונסלנד למנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה, שיושב בדמשק ושעמו הוא בקשר. דיפלומט מערבי אמר שנחאלה הבהיר כי ארגונו אינו עומד מאחורי חטיפת הגופה וכי מדובר באירוע ספונטני שבוצע על ידי קבוצת צעירים. באופן מפתיע נחאלה הסכים לנסות לעזור.
  • בינתיים בירושלים התקיימו התייעצויות בנושא בין ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ ובכירי מערכת הביטחון. בכיר ישראלי ציין כי לפיד וגנץ החליטו לא לדבר ישירות בעצמם עם אף גורם בצד הפלסטיני כדי לא להפוך את האירוע למדיני.
  • בישראל הוחלט להגדיר את האירוע כהומניטרי ולהפקיד את המגעים בידי מתאם הפעולות בשטחים האלוף רסאן עליאן. בכיר ישראלי ציין כי ישראל הבהירה מהרגע הראשון שלא תנהל משא ומתן, ולא תיתן שום תמורה על החזרת הגופה.
  • ביום שלישי בלילה היה נראה שיש פריצת דרך, כשראש המודיעין הפלסטיני פרג' הצליח להגיע להבנות עם החמושים. אמבלונס של הסהר האדום הגיע למחנה הפליטים כדי לקחת את הגופה בחזרה לבית החולים, אלא שאז מנהיג קבוצת החמושים חזר בו ברגע האחרון.
  • ביום רביעי בבוקר גברה הדאגה בירושלים מהסתבכות הפרשה, כשהפיגוע בירושלים הוסיף למתיחות. אם כל זה לא מספיק במשך כל שעות הבוקר לא הצליחו בישראל להשיג בטלפון את פרג' ואל-שייח', מה שהגביר עוד יותר את רף העצבים.
  • בכירים ישראלים אמרו כי בהערכת המצב שכינס ראש הממשלה לפיד ביום רביעי בצהריים הוחלט להעביר מסר ברור לרשות הפלסטינית ולחוטפי הגופה - אם הגופה לא מוחזרת לישראל ביממה הקרובה בדרכי שלום - צה"ל ייצא למבצע בג'נין כדי להשיב אותה.
  • לאחר הערכת המצב התקשר לפיד לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו כדי לעדכן אותו. "אנחנו נחזיר את הגופה בטוב או ברע, אבל אני לא מתכוון להשאיר לך על השולחן תיק שבויים ונעדרים חדש", אמר לפיד לנתניהו.
  • בינתיים בשטח נראה היה שדברים עלולים לצאת משליטה. בכיר ישראלי אמר כי במהלך יום רביעי אחר הצהריים מנעו כוחות צה"ל מקבוצה של אזרחים ישראלים דרוזים להיכנס לג'נין בניסיון להחזיר את הגופה.
  • פרג' ואנשיו המשיכו במגעים עם החוטפים והעבירו להם את המסרים המאיימים מישראל. "הבהירו לחוטפים שמחיר ההפסד עומד להיות הרבה יותר גדול עבורם מהרווח שהם חשבו שישיגו", אמר בכיר ישראלי.
  • ביום רביעי כשהרמטכ"ל אביב כוכבי הודיע שהוא מקצר את ביקורו בארצות הברית וחוזר לישראל, העביר שליח האו"ם ונסלנד מסר למנהיג הג'יהאד האסלאמי נחאלה, לפיו מדובר בסימן מעיד לכך שישראל עומדת לצאת למבצע בג'נין.
  • זמן לא רב לאחר מכן קיבלו החוטפים טלפון מפתיע. דיפלומט מערבי ובכיר ישראלי סיפרו כי מנהיג הג'יהאד האסלאמי התקשר למנהיג קבוצת החמושים וביקש לשחרר את הגופה. "נחאלה הבין שהאירוע הזה יכול להביא לעימות רחב שלא התאים לג'יהאד האסלאמי בעיתוי הנוכחי", אמר הדיפלומט המערבי.
  • ברביעי בלילה גברה האופטימיות בישראל - ההערכה של מתאם הפעולות בשטחים רסאן עליאן ושל ראש השב"כ רונן בר הייתה כי הפרשה בדרך לפתרון. לקראת השעה 3:00 בבוקר החליטו החוטפים להיעתר ללחצים. בכירים ישראלים אומרים כי עד כה לא ברור להם אם הרשות הפלסטינית הגיעה לעסקה כלשהי עם החמושים שגרמה להם לסיים את הפרשה.
  • החוטפים התקשרו לאנשי המודיעין הפלסטיני ואמרו להם היכן נמצאת הגופה. תוך דקות מרגע קבלת ההודעה אנשי המודיעין הפלסטיני אספו את גופתו של פרו ממחנה הפליטים והעבירו אותה למעבר סאלם, שם היא זוהתה.
תושבי דלית אל כרמל חוסמים את כביש 6 לאחר חטיפת גופתו של תושב הכפר טירן פרו 23 בנובמבר 2022. יואב איתיאל
תושבי דליית אל כרמל חוסמים את כביש 6 בהפגנה להשבת גופת של טירן פרו. אתמול/יואב איתיאל

התמונה הגדולה

  • דיפלומטים מערביים אמרו כי הפרשה הייתה עדות נוספת למצב המסוכן שבו נמצאת הרשות הפלסטינית ולתהליך ההתפוררות ואובדן השליטה שלה בשטח. "אף אחד לא האמין שהרשות תצליח להחזיר את הגופה", אמר דיפלומט מערבי.
  • בכירים ישראלים מדגישים כי האירוע היה מבחן משמעותי עבור הרשות הפלסטינית והיא עמדה בו - גם אם באופן מפתיע. "כישלון בהחזרת הגופה היה עלול להיות מכה אסטרטגית עבור הרשות - אסון של ממש", אמר בכיר ישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully