וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחץ על החוטפים ושיתוף הפעולה עם הרשות: כך הוחזרה גופתו של טירן למשפחתו

עודכן לאחרונה: 24.11.2022 / 11:58

גורם ביטחוני בכיר התייחס לתהליך שחרור גופתו של הצעיר הדרוזי שנהרג בתאונה סמוך לג'נין, וגופתו נחטפה על ידי חמושים: "לא ניהלנו מו"מ עם החוטפים, לא נתנו דבר בתמורה. גרמנו להם להבין שהם חייבים להחזיר אותו". הגורם שיבח את המאמצים של הרשות: "הוכיחה אחריות"

בווידאו: אביו של טירן פרו לאחר קבלת ההודעה על החזרת גופת בנו לישראל/יואב איתיאל

גורם בכיר במערכת הביטחון התייחס הבוקר (חמישי) לתהליך החזרת גופתו של טירן פרו למשפחתו, ושיבח את מאמציה של הרשות הפלסטינית. "היה שיתוף פעולה עם הרשות ומנגנוני הביטחון הפלסטיניים. הם הוכיחו חתירה ורצון רב לפתור בעיה מורכבת מהסוג הזה. הרשות הוכיחה משילות ואחריות".

הגורם הדגיש כי החוטפים לא קיבלו דבר בתמורה להחזרת הגופה. "לא ניהלנו שום משא ומתן עם אף חוטף. דרשנו דרישה חד משמעית מהרשות לקבל את הגופה אצלנו. אתמול בערב היינו קרובים להחזרת הגופה, ואחרי שעה וחצי זה לא צלח, המשכנו לעבוד. הופעל הרבה מאוד לחץ. הצלחנו להביא לשכנוע של אותם גורמים למסור את הגופה אלינו. לא נתנו שום דבר בתמורה, הבהרנו בצורה שלא משתמעת בשני פנים - הגופה הזו חוזרת למשפחה שלה".

הגורם התייחס לחוטפים, אותם כינה "חמושים בעלי אינטרסים במחנה הפליטים ג'נין", ולאובדן הלגיטימציה בגדה למעשיהם, ככל שעברו השעות. "לחמושים האלה היו אינטרסים ובקשות - לא אלינו. לא היתה פנייה אלינו. לא היתה שום בקשה. הם הוציאו פוסטים על שחרור גופות של מחבלים. אנחנו לא התייחסנו לאירוע הזה, היינו עקביים. היה לחץ של הרשוץ שרצתה לסיים את האירוע הזה, זה הצטייר כאירוע אנושי הומניטארי והרשות היתה במבוכה. הציבור בג'נין רובו ככולו היה במבוכה. הפעלנו סנקציות אזרחיות. הבהרנו שהם ישלמו מחיר אזרחי וכלכלי. בסוף הבהירו להם שצה"ל יעשה פעולה וחלק מהחמושים ימותו או ייעצרו. החמושים איבדו תמיכה וקרדיט בעיר ובמחנה הפליטים".

אביו של טירן פרו ומשפחתו ממתינים להגעת גופתו לבית העם, דלית אל-כרמל, 24 בנובמבר 2022. יואב איתיאל
אביו של טירן פרו ומשפחתו ממתינים להגעת גופתו לבית העם, דלית אל-כרמל, 24 בנובמבר 2022/יואב איתיאל

הגורם התייחס בהרחבה לטיפול של הרשות הפלסטינית במקרה, כשבדרך כלל מנגנוני הביטחון מסייעים בחילוץ ישראלים משטחי הגדה, לרבות משפחה בשכם שנכנסה לאחרונה לעיר העתיקה ויצאה משם בעזרת אנשי הרשות. "הרשות הפלסטינית תעשה את השיקולים שלה, ותלמד מהאירוע. המרחב של ג'נין וחוסר המשילות שליווה אותו בחודשים האחרונים הקשה מאוד על הלגיטימציה של הרשות. הם איבדו המון בתקופה האחרונה. היינו רוצים לסיים את האירוע כבר בהתחלה, בשעה הראשונה. אנחנו מבינים שהמצב הוא לא כזה. מקווה מאוד שהדבר הזה יהווה מבחן לרשות ולמנגנונים. הדבר הזה היה מביך ולא נוח".

לדבריו, פעולת שחרור הגופה הייתה בשיתוף עם אנשי הרשות. "היה שיתוף עם ההנהגה המקומית והרבה מאוד גורמים בעלי השפעה במחנה הפליטים ג'נין, וכן עם אנשי תנזים. אנחנו בקשר ישיר עם כולם. האנשים הללו נשלחו וישבו שעות רבות עם החמושים שהחזיקו את הגופה. חשבנו שהאירוע הזה יגמר תוך שעתיים וחצי. המודיעין הכללי, תחת אבטחה של מנגנוני הביטחון והשוטרים, נסעו למעבר הגבול והגופה הועברה מאמבולנס לאמבולנס".

הגורם הביטחוני הבכיר לא סבור שהמקרה יביא לירידה בביקורים של אזרחים ישראלים בשטחי הרשות. "אני לא רואה מצב שלא נראה ערבים ישראלים בשטח A, עושים קניות או מתקנים מכוניות. זה שהתפרסמת הזהות של הבחור בן העדה הדרוזית, החוטפים חטפו אותו בידיעה שמדובר בחייל צה"ל או מסתערב. הדבר הזה הקשה על ניסיונות החילוץ וההסגרה של הגופה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
גופתו של טירן פרו הוחזרה לישראל, 24 בנובמבר 2022. מתפ"ש, אתר רשמי
גופתו של טירן פרו הוחזרה לישראל, 24 בנובמבר 2022/אתר רשמי, מתפ"ש

גופתו של פרו, שהוחזקה בידי חמושים בג'נין, הועברה חזרה למשפחתו בישראל לאחר יממה. פרו, ישראלי דרוזי שהיה אמור לחגוג היום את יום הולדתו ה-18 נפצע בתאונת דרכים לי ג'נין שלשום, והועבר לבית חולים בעיר, שם נקבע מותו. לאחר מכן גופתו נחטפה בידי חמושים, דבר שעורר סערה בישראל, בפרט ברחוב הדרוזי, וביקורת כלפי הרשות הפלסטינית, אותה האירוע הציג כחסרת יכולת משילות.

"אנחנו נושמים לרווחה, זו הרגשת הקלה שאין לתאר אותה", אמר לוואלה! אדי פרו, דודו של טירן, שהגיע למעבר סאלם לצורך זיהוי הגופה. "הוא הלך לעולמו אבל אנחנו בני המשפחה כאן ונוכל להביא אותו הביתה ולקבורה שמגיעה לו ולמשפחה".

"אלה יירחמו אבני. אני מאד שמח וזה מאוד הרגיע אותנו", אמר אביו של טירן, חוסאם פרו, שממתין לגופת בנו בבית המשפחה שבדלית על כרמל. "היום יום ההולדת שלו והיינו אמורים לחגוג איתו, אבל זה משמח אותי שהגופה של הבן שלי חזרה אלינו. זה מאד משמח אותי שהוא כבר בידיים שלנו, למרות שהוא הלך לעולמו, זכרונו לברכה. רציתי לחגוג איתו, אבל זה הגורל שלו, נעשה לו קבורה".

עוד סיפר, "כל הזמן חשבנו מה יעשו עם הגופה. האם יחזירו אותה, האם יבריחו אותה למקום אחר? הרבה דברים עברו לנו בראש אבל ברוך השם עכשיו אנחנו רגועים". הוא הודה "לכל הגורמים בממשלת ישראל, ראש הממשלה, שר הבטחון. הם הבטיחו לנו ועמדו במילה שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully