וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ להחזרת הגופה מג'נין נמשך, אך המצב עשוי לצאת משליטה: "העדה הדרוזית בוערת"

עודכן לאחרונה: 23.11.2022 / 22:29

בדלית אל כרמל יצאו הערב להפגנת זעם וקראו לשחרור גופתו של טירן פרו מידי המחבלים בג'נין. לצד המאמצים להחזירה, שכוללים התערבות של נציגי החברה הערבית - תושבים בכפר מזהירים מלקיחת החוק לידיים: "לא רוצה לדעת מה יקרה אם יחצו לשם". כביש 6 נחסם ע"י מפגינים מהעדה

תושבי דלית אל-כרמל מפגינים להשבת גופתו של טירן/מערכת וואלה!

בעדה הדרוזית הולך וגובר התסכול נוכח חלוף השעות מאז נחטפה גופתו של טירן פרו שמחר היה אמור לחגוג את יום הולדתו ה-18. בכפרו צעדה הערב (רביעי) הפגנת הזדהות עם המשפחה ובקריאה לשיחרור הגופה לקבורה. לפנות ערב דיווח ראש המועצה רפיק חלבי במסר לתושבים על כי שיחות נערכו כבר עם כל הגורמים בהם ראש הממשלה שר הבטחון ונשיא המדינה, ולקראת השעה 21:00 יצאו תושבים לחסום את כביש 6 במחלף אליקים.

מאחורי הקלעים נערכו מגעים רבים, גם בסיוע מנהיגי החברה הערבית בישראל שהצטרפו למאמצים להביא להחזרת הגופה. כך יו"ר ועדת המעקב של הציבור הערבי בישראל, מוחמד ברכה, כך ח"כ אחמד טיבי שפעל מול גורמים ברשות הפלסטינית ודיווח לראש המועצה במהלך היום. הכל בינתיים העלה חרס. חלבי בנאומו קצב את הסבלנות שעוד נותרה - בשעות.

תושבי דלית אל כרמל לאחר חטיפת גופתו של תושב הכפר טירן פרו 23 בנובמבר 2022. יואב איתיאל
תמונתו של טירן במרכז הכפר, הערב/יואב איתיאל

מיד אחר כך נערכה עצרת מחאה בפתח בניין המועצה המקומית, טנדר גדול ומזווד מקושט בדגלי העדה הדרוזית הוצב שם, ועל שמשתו הקדמית תמונתו של טירן המנוח, משמע נכונים אנו לצאת ולהביא אותו אנחנו, בעצמנו. העצרת נהפכה לתהלוכה ומאות בהם גם אנשי דת רבים בלבוש מסורתי, גברים ונשים, וגם חיילים וקצינים במדים יצאו לרחוב הראשי של הכפר כשהם נושאים דגלים שלטים ואת תמונתו של המנוח וקוראים קצובות "אנחנו דרוזים אנחנו לא מפחדים למות". ו"ברוח ובדם נפדה את טירן". זו הפגנה שניה להיום, זו כבר עוצמתית הרבה יותר, הקולות רמים יותר והאולטימטום מחודד יותר.

הם חלפו על פני הכיכר המרכזית מעליה כבר מהצהריים מוקרנת תמונתו על השלט האלקטרוני הגדול והמשיכו לכיוון בית העם אבו אברהים שבמרכז הכפר, מקום קדוש לעדה. שם עצרו לדקה דומיה לזכרו של טירן המנוח ואז שבו לצעוד תוך קריאות לפעולה. "החשש הוא שככל שנוקפות השעות ואין היענות לדרישות הטבעיות של המשפחה והכפר והעדה להביא את הבן למנוחת עולמים באדמה עליה גדל, שכל העניין הזה ייצא משליטה. יש מאתיים פלסטינים שעובדים כאן כל יום בבניין וחקלאות, לא רואה איך זה יוכל להמשיך לקרות", אמר לוואלה איש חינוך.

עוד בוואלה!

המאמצים להשיב את גופתו של טירן: אם השיחות לא יצליחו - בישראל נערכים לפעולה צבאית

לכתבה המלאה
טירן פרו, שנהרג בתאונת דרכים בברטעה וגופתו נחטפה על ידי חמושים. שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים, מערכת וואלה
מחר היה אמור לחגוג 18. טירן פרו/מערכת וואלה, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

"יש פה צעירים שנכונים לצאת בכל רגע למחסום ג'למה. לא יודע מה יקרה אם יחצו שם ולא רוצה לחשוב על מה יקרה אם ינסו לעצור אותם", אמר אחד מתושבי הכפר. הוא העריך שאם העניין לא יבוא על פתרונו עוד הלילה, מחר יצטרפו למחאה כל תושבי הכפרים הדרוזים. "אם הם ייצאו לשם יהיו הרוגים נוספים, ואיך נעצור את האש הזו אז. נקווה שלא נגיע לזה", אמר אחר, "בינתיים הצעירים עוד נותנים לזה זמן להיפתר אבל אנחנו על זמן שאול. אני מקווה מאד שכל הצדדים מבינים את זה. הזעם ברור, מדובר בילד, לא חייל לא לוחם, סתם ילד שבא לקנות משהו לרכב. הוא כבר מת. בתאונה. כל בן אנוש יכול להבין שלא סוחרים בגופה כזו ולא מונעים אותה מההורים".

"העדה בוערת", אמר לוואלה, סלים חמוד, תושב הכפר בן 40, "אם המצב יימשך כך העדה תיקח את החוק לידיים ותחזיר את הגופה בכוחות עצמה כפי שההיסטוריה של העדה מלמדת שהיא תדע לעשות".

תושבי דלית אל כרמל לאחר חטיפת גופתו של תושב הכפר טירן פרו 23 בנובמבר 2022. יואב איתיאל
הפגנת הזעם בדלית אל כרמל, הערב/יואב איתיאל

התהלוכה שבה בסופו של דבר לרחבת המועצה המקומית אבל המשתתפים מיאנו להתפזר ושעה ארוכה הם עוד התגודדו במקום, כשחלק מהם קורא לצאת לכיוון כביש שש, ומשם למעבר ג'למה.

בעדה זה הנושא היחיד המעסיק את הציבור, נשכח המונדיאל. מנהיגי העדה חוששים מה מחר, אם הלילה לא תושב הגופה, כך או אחרת.

כביש 6 נחסם לתנועה בידי מפגינים מהעדה הדרוזית במחאה לשחרור גופתו של טירן פרו, הצעיר שגופתו נחטפה בג'נין. 23 בנובמבר 2022. יואב איתיאל
החסימה שנוצרה בכביש 6 עקב המחאה, הערב/יואב איתיאל

כביש 6 נחסם בהמשך הערב לתנועה ממחלף אליקים לדרום, בידי המפגינים כחלקם הגיע רעול פנים. כוחות משטרה הגיעו גם הם למקום.

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, שוחח עם מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית, שייח' מוואפק טריף, בעקבות חסימת קטע מכביש 6 בידי מפגינים מהעדה במחאה על חטיפת גופתו של בן העדה טירן פרו בידי חמושים בג'נין.

בר-לב ביקש מהשייח' טריף להפעיל את השפעתו בכדי שהמפגינים יפנו את הכביש ללא התערבות המשטרה, ואמר: "למרות שהחזרת גופתו של טירן אמורה להיות צעד הומניטרי בסיסי, מה שמתרחש כעת מעיד באיזו אכזריות חסרת כל מצפון נוקטים הטרוריסטים שביצעו את המעשה. מדינת ישראל מפעילה בשעות אלו שורה של מאמצים בכדי להשיב את גופתו של טירן לקבורה בישראל, וכבר הבהירה שאם לא יקרה כן - החוטפים ישלמו מחיר יקר מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully