וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה בדרך, ובליכוד נערכים לקרב הפנימי על התיקים שנותרו בחלוקת השלל

עודכן לאחרונה: 22.11.2022 / 10:19

סידור הכיסאות בממשלה החדשה הולך ומתבהר אט אט, בהתאם להתקדמות המו"מ הקואליציוני. רק שאחרי שנתניהו יסיים סופית עם חלוקת התיקים לשותפות, יתחיל לו כאב ראש חדש: ריצוי בכירי מפלגתו המשוועים לתיקים משמעותיים, אך ייאלצו להסתפק בהרבה פחות מכך

בווידאו: סמוטריץ עם כניסתו לפגישה עם נתניהו בכנסת/יקי אדמקר

עם ההתקדמות במשא ומתן הקואליציוני סדר הכסאות של הממשלה הבאה של מדינת ישראל הולך ומסתדר ואפשר כבר להתחיל לשרטט לפחות את מפת ראשי הקואליציה שישבו מסביבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מבלי לפסול משברים או תהפוכות חדשות, יו"ר ש"ס, אריה דרעי, צפוי לכהן כשר הפנים ושר התחבורה, ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', יהיה שר האוצר, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר השר לביטחון פנים, יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף שר השיכון, ויו"ר דגל התורה משה גפני ישב בכסאו המסורתי בראשות ועדת הכספים.

לצד תמונת סידור הכסאות של ראשי הקואליציה, חלוקת התיקים הסופית בין המפלגות השונות עדיין נתונה למיקוחים ושינויים קטנים. לפי המפה העכשווית המסתמנת - לש"ס יהיה גם את משרד הבריאות, הנגב והגליל, הדתות והתפוצות, ליהדות התורה את המשרד לשוויון חברתי ומשרד לענייני ירושלים, שיפוצל מהמשרד לענייני מורשת, אותו תקבל עוצמה יהודית, ביחד עם תיק החקלאות. לציונות הדתית יהיה גם שר במשרד הביטחון עם סמכויות על ההתנחלויות וגם את משרד העלייה והקליטה.

החלוקה המסתמנת, על אף שהיא כפופה לשינויים, מסמנת כבר עכשיו את גבולות הגזרה עבור חברי הכנסת של הליכוד, שיזומנו בימים הקרובים ללשכת נתניהו כדי לשמוע איזה תפקיד הם יקבלו. אחרי שיסיים עם כאב הראש הקואליציוני יתחיל כאב ראש חדש; נתניהו קבע מפתח תיקים נדיב לממשלה - שר על כל שני ח"כים, כך שיש לו 15-16 תיקים לחלק, אבל זו לא שאלה של כמות, אלא של איכות התפקידים שנותרו לו לחלוקה.

פגישה נתניהו סמוטריץ׳ 15 בנובמבר 2022. דובורות הליכוד, אתר רשמי
נתניהו וסמוטריץ'/אתר רשמי, דובורות הליכוד

בליכוד התחילו את המו"מ בדרישה להשאיר בידיהם את שלושת התיקים הבכירים - אוצר, חוץ וביטחון - ובתוצאה הסופית הם יישארו רק עם שניים, ונאלצו לוותר על האוצר לטובת סמוטריץ'. נתניהו מעונין למנות לתפקיד שר החוץ את איש אמונו, השגריר בארה"ב לשעבר רון דרמר, אך עדיין לא ברור אם דרמר נענה להצעה. אם לא, התיק יאויש כנראה בידי אחד מבכירי הליכוד - יריב לוין, שמיועד כרגע לתיק המשפטים, או אמיר אוחנה, שעתיד להיות יו"ר הכנסת. למשרד הביטחון צפוי להיכנס האלוף במיל' יואב גלנט, שיהיה השר הבכיר ביותר מטעם המפלגה.

שאר הליכודניקים יקוו לקבל את אחד התיקים הבינוניים, המשמעותיים יותר או פחות, כמו חינוך, כלכלה, רווחה, אנרגיה, תקשורת, הגנת הסביבה ותרבות וספורט - או להסתפק במשרדים קטנים ונטולי סמכויות, תקציבים או השפעה כמו שיתוף פעולה אזורי ומודיעין. התיק הנחשק ביותר יהיה תיק החינוך - אליו נתניהו שוקל למנות את מירי רגב, שקיוותה לחזור למשרד התחבורה, אבל אותו רוצה גם אלי כהן, שהגיע במקום השני בפריימריז וציפה להיות שר האוצר.

עוד בוואלה!

בציונות הדתית מבהירים: "הרבה דברים נשארו פתוחים – כולל קווי יסוד"

לכתבה המלאה

האתגר המרכזי של נתניהו יהיה לרצות את כל הבכירים במפלגתו - חברי הכנסת שהגיעו גבוה בפריימריז, חברי הכנסת הנאמנים אליו והבכירים לשעבר כמו ישראל כץ ויולי אדלשטיין שנחלשו בבחירות האחרונות. כץ ציפה לקבל את אחד התיקים הבכירים, ואף ניסה לפעול בברית עם דודי אמסלם ודוד ביטן כדי להשיג את מבוקשו, אך הוקלט ונחשף בחדשות 12 מתכנן לסנדל את נתניהו, ובליכוד מעריכים כי התגובה תגיע בחלוקת התיקים. אמסלם דרש להתמנות לשר המשפטים או ליו"ר הכנסת ויצטרך להסתפק בתיק אחר או לממש את האיום לא להצטרף לממשלה ולהישאר בכנסת.

הליכוד לאחר סבב ההתייעצויות בבית הנשיא לקראת הקמת הממשלה 9 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
התאגר הבא - ריצוי בכירי המפלגה. כהן, לוין ורגב/ראובן קסטרו

כך גם דני דנון, שאיים ודרש לקבל את תיק יו"ר הכנסת, וייאלץ לחזור בו תמורת תיק אחר. מיקי זוהר מעונין להתמנות למשרד התרבות והספורט, אבי דיכטר מסומן כמועמד מוביל למשרד האנרגיה, גם יואב קיש, ניר ברקת, שלמה קרעי ואופיר אקוניס צפויים להתמנות לשרים. המצטרפים החדשים לליכוד, עמיחי שיקלי ועידית סילמן, יקבלו כנראה הצעה לתיקים קטנים, סגנות שר, או ראשות ועדה בכנסת - שיקלי מועמד לראשות ועדת חוץ וביטחון, ביטן מסומן כיו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר כץ מועמד לתפקיד יו"ר הקואליציה. נתניהו צפוי גם להציע תפקידי פיצוי של שגרירים בחו"ל לחברי ליכוד שיישארו לא מרוצים מחלקם בעוגה.

בימים האחרונים עלתה בקרב חלק מהליכודניקים ביקורת על ניהול המשא ומתן שהשאיר את הליכוד - המפלגה הגדולה בקואליציה עם פחות תיקים בכירים מהשותפות הקטנות. התוצאה הסופית - חבילת התיקים המורחבת שניתנה לש"ס, הגבירה את תחושת החמיצות, כמו גם כוונתו המסתמנת של נתניהו להנחית את דרמר, מועמד חיצוני, במשרד החוץ, במקום אחד מאנשי המפלגה. בסביבת נתניהו מעריכים כי אף אחד מחברי הליכוד לא ימנע את הקמת הממשלה אך הם בהחלט יכולים להוסיף לו כאב ראש בדרך לשם.

ביטן: נתניהו לא יודע לנהל מו"מ, לא נמנע הקמת ממשלה

ח"כ דוד ביטן מהליכוד מתח היום ביקורת חריפה על התנהלות נתניהו בעניין המו"מ הקואליציוני. בריאיון לתוכנית "שבע תשע" עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב־103fm אמר ביטן כי נתניהו "עבר את הגבול בכל מה שקשור לליכוד, הוא צריך להוביל את הליכוד בצורה כזו שהליכוד יהיה משפיע, לא רק ראש ממשלה אלא גם בדברים אחרים", תקף. "גם בתוך הליכוד אני שומע את הספינים וכל התדרוכים של הלשכה שלו, תדרוכים מיותרים כי הם פוגעים באנשים בתוך הליכוד. אני רואה תדרוכים שקשורים לישראל כ"ץ, אמסלם, כל הדברים האלה לא נותנים שום דבר".

עוד הבהיר ח"כ ביטן כי "תהיה ממשלה, לא נמנע מהממשלה לקום. אנחנו אנשי ליכוד, רוצים בהקמת הממשלה, שלטון הליכוד, מצד שני אנחנו רוצים שהליכוד ישפיע, לא כל החלטה של נתניהו נקבל אותה כמובן מאליו".

בעקבות דבריו, ביטן נשאל האם סמוטריץ' לא קיבל כוח מוגזם בכל המו"מ המתנהל, והראשון הסכים עם אמירתם: "ברור, אבל זה אומר שסמוטריץ' יודע לנהל מו"מ ודרעי יודע". אמירותיו של ח"כ ביטן הובילו את המגישים לתהות האם נתניהו לא יודע לנהל מו"מ על פי הגדרותיו של חבר הכנסת, וביטן הודה: "כנראה שלא. נתניהו מנהל את זה צמוד לחזה, יריב לוין לא יכול לעשות דברים לבד. זה לא נכון. אני מדבר לא רק בשם בכירים, אני מדבר בשם עצמי ופעילי הליכוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully