וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אמ"ן: איראן משתעשעת בהעשרת אורניום לרמת 90%, אך לא נכון להגיע לעימות ישיר מולה

עודכן לאחרונה: 21.11.2022 / 14:45

אלוף חליוה שלח מסר מרומז לנתניהו: "עימות ישיר מחייב את האצת בניין הכוח, לא נכון בעת הזו". עוד טען כי המשטר יבצע צעדים משמעותיים בנושא אם יסבור שהמרוץ לגרעין ישרת אותו, והוסיף כי קיים פוטנציאל לשיח על הסכם גרעין בתנאים משופרים: "רגעי ההחלטה הקשים מתקרבים"

בווידאו: נאום ראיסי בעצרת האו"ם/צילום: רויטרס

ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, אמר היום (שני) כי איראן "משתעשעת" ברעיון של העשרת אורניום לרמה של 90%, אך שלח מסר מרומז לממשלה הנכנסת כשטען כי אין זה נכון עבור ישראל להגיע לעימות ישיר מולה. "ככה זה מתחיל, הם נוקטים בצעד ורואים איך הקהילה הבין-לאומית מגיבה. הרגע הזה יהיה דרמה גדולה", אמר חליוה בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב. "אני תוהה בליבי מה יעשה עולם כשתגיע הידיעה על העשרה של 90%".

"בשלב הזה נמצה את הדיונים על דריסת רגל בתחום וניכנס לדיונים של מדינה על סף גרעין. מדובר בשנים בודדות ואפילו בחודשים", הוסיף. לדבריו, משטר האייתוללות יבצע צעדים משמעותיים בנושא אם יבין שהמרוץ לגרעין ישרת אותו: "אני מעריך שבנקודת הזמן הזו המנהיג סבור שהדבר יגרום נזק למשטר, אבל הדבר הכי יציב פה הוא חוסר היציבות".

"להערכתי מתקרב הזמן שבו הקהילה הבין-לאומית תעמוד בפני המבחן הגדול ביותר שלה, רגעי ההחלטה הקשים הולכים ומתקרבים", טען חליוה. "בינתיים פריצה לגרעין לא משרתת את המשטר, אלא מסכנת אותו. האיראנים מצליחים להתקדם מאוד בפרויקט הגרעין בלי לעורר את חמתו של המערב. מתחילת השנה בוצעו קרוב למאה פעולות בנושא".

איברהים ראיסי נואם בעצרת הכללית של האו"ם 21 בספטמבר 2022. רויטרס
"המנהיג סבור שהמרוץ לגרעין מזיק כרגע למשטר". נשיא איראן ראיסי נואם באו"ם, לפני חודשיים/רויטרס

לדבריו, איראן עלולה להתקדם בפרויקט הגרעין גם בכל הנוגע לצנטריפוגות מתקדמות ומתקני גרעין: "בשעות האחרונות וביממה האחרונה יש הצהרות על הצעדים שהאיראנים מתכוונים לנקוט בהם".

עוד אמר כי לדעתו קיים פוטנציאל לפתיחה של שיח על הסכם גרעין משופר מול איראן, בתנאים "אחרים לגמרי". עם זאת, הזהיר כי "ככל שהלחץ על איראן גובר, גם הלחץ הפנימי, התגובה האיראנית היא הרבה יותר אגרסיבית ולכן עלינו לצפות לתגובות כאלה באזור ובעולם כולו". כמו כן, ציין כי איראן שוקלת לפגוע במונדיאל בקטאר.

צנטריפוגות חדשות מוצגות לנשיא איראן חסן רוחאני ביום הגרעין האיראני, 11 אפריל 2021. רויטרס
"רגעי ההחלטה הקשים מתקרבים". צנטריפוגות של איראן/רויטרס

נוסף על כך, התייחס חליוה למתיחות בין איראן לישראל. "היא נמצאת עמנו בעימות ישיר. אנחנו נתפסים בעיניהם כאויב מספר 1", אמר. "טהראן היא הבעיה הראשונה היום של ישראל, של האזור כולו ולאט לאט מתברר שגם של כל העולם. עם זאת, אני לא משוכנע שלהגיע לעימות ישיר עמה זה הדבר הנכון בנקודת הזמן הזו. זה מחייב האצת בנין כוח בצה"ל ובמוסד".

"אנחנו מזהים טביעות אצבע איראניות בזירה הפלסטינית, לא רק בעזה", גילה ראש אמ"ן. "אם הם ימשיכו לממן, לתמרץ ולדחוף קדימה את הטרור הפלסטיני ביו"ש זה יכול לאתגר את ישראל. בהקשר הזה, לונדון שכם וג'נין אחד הן בראיית האיראנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully