וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיסי באו"ם: איראן הסכימה לחתום על הסכם גרעין ב-2015 - ארה"ב רמסה אותו

טלי גולדשטיין וברק רביד

עודכן לאחרונה: 21.9.2022 / 19:56

נשיא איראן האשים את ארה"ב בחיסולו של מפקד כוח קוד במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, וקרא להעמיד לדין את הנשיא לשעבר טראמפ. במהלך נאומו, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, נטש במחאה את העצרת כשהוא מחזיק את תמונת סבותיו אחרי שראיסי הכחיש את קיום השואה

בווידאו: נאום ראיסי בעצרת האו"ם/צילום: רויטרס

נשיא איראן איברהים ראיסי האשים היום (רביעי) את ארצות הברית בחיסולו לפני כשלוש שנים של מפקד משמרות המהפכה, קאסם סולימאני. הנשיא האיראני אף דרש להעמיד לדין את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על המעשה. במהלך נאומו, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, נטש את האולם במחאה כשהוא מחזיק את תמונת סבותיו, ניצולות השואה ששרדו את אושוויץ ואיבדו את בני משפחתן, אחרי שראיסי הכחיש השבוע את קיום השואה.

ראיסי תקף את ישראל, ואמר: "העולם לא ראה משטר מדכא ואכזרי כמו המפעל הציוני. יחסים המבוססים על דיכוי וכיבוש אינם מקובלים. גם השימוש בנשק גרעיני לא קירב את העולם לצדק ושלום. אנחנו עדים לשינוי הסדר העולמי, כוח פיננסי חזק יותר מערכים, סנקציות נגד אומות ושימוש בארגונים בינלאומיים ככלי לכיבוש ולחץ על מדינות חסרות ישע. עולם שאין בו צדק והגינות, סדר שלפיו המדיניות של העולם הישן קרסו. אנחנו רואים טרור, קריסה של דתות ותרבויות עתיקות, נקיטת פעולות חד צדדיות - כל אלה יצרו אתגרים להתקדמות האנושית".

איברהים ראיסי מניף תמונה של סולימני נואם בעצרת הכללית של האו"ם 21 בספטמבר 2022. רויטרס
ראיסי מניף את התמונה של סולימאני/רויטרס

"מהפכות רבות סטו מהדרך המקורית שלהן, אך הצלחת אנשים ואומות רבות, כמו איראן, בהגשמת השאיפות למהפכה איסלמית התחזקה בלבבות האנשים ברחבי העולם", הוסיף ראיסי. "איראן מאמינה שצדק מביא אחדות ורהיטות. מלחמה הורסת את הדברים. מדינה ששואפת לצדק אבל מחוץ לה יוצרת או תומכת בקבוצות טרור, בטח מתביישת כשהיא עומדת מול העולם והאנושות".

לדברי הנשיא, איראן למדה את המדיניות של התנגדות וקדמה בגלל סדר חברתי מתקדם ולוגי של המשטר בטהראן, למרות הסנקציות. יתרה מזאת, לטענתו, העולם צריך שאיראן תהיה חזקה. "אנחנו יכולים לייצר נפט וגז, כמו גם ידע וטכנולוגיות גרעיניות. הצמיחה של איראן במגזרים אלה היא משמעותית", הסביר.

ארדן נוטש את עצרת האו"ם במחאה על נאום ראיסי

גלעד ארדן נוטש את עצרת האו"ם במחאה על נאום נשיא איראן איברהים ראיסי/שימוש לפי סעיף 27א' לחוק רשתות חברתיות

ראיסי אף הכחיש את ניסיונות המשטר בטהראן להשיג נשק גרעיני. "מדינות מסוימות רוצות להציג את תוכנית הגרעין האיראנית כאיום", טען. "כל זה קורה באווירה שבה מדינות אחרות רודפות אחרי נשק גרעיני ובמקום שיתפרקו מנשקן, הן מקבלות תמיכה. אלה שלא עושות כך, מאוימות בסנקציות. 2% מהפעילות הגרעינית בעולם מתרחשת באירא, ועדיין היא המושא של 35% מהביקורות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

"איראן הסכימה מרצון להסכם גרעין ב-2015, אך ארצות הברית רמסה את ההסכם והטילה סנקציות חסרות תקדי על העם האיראני", המשיך. "איראן שילמה את המחיר על כך שמילאה את ההתחייבויות שלה, בעוד שארצות הברית ואירופה לא סיפקו את המחויבויות שלהן. היינו גמישים מאוד, והרצון שלנו הוא שמירה על ההתחייבויות. אנחנו רוצים ערבויות. "אנחנו מנהלים משא ומתן בשנה וחצי האחרונות עם הממשל החדש בארצות הברית לגבי ההסכם. הם חוזרים על אותם סיפורים כמו בעבר, ללא הערבויות".

"האו"ם ירד היום לשפל מוסרי חדש. בזמן שבאיראן משטר האייתוללות רודה באזרחיו, רוצח נשים שלא כיסו את ראשן ומממן פיגועי טרור ברחבי העולם, כאן באו"ם, שהוקם כדי למנוע זוועות כאלה, נשיא איראן, הרוצח מכחיש השואה ראיסי, מקבל במה כדי להפיץ את שנאתו", אמר ארדן אחרי שנטש את האולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully