וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שכינה אותם "חולי נפש": אולמרט יפצה את משפחת נתניהו ב-62,500 שקלים

עודכן לאחרונה: 21.11.2022 / 10:49

השופט עמית יריב קבע כי אולמרט לא עמד בנטל ההוכחה של "אמת דיברתי", אך גזר עליו סכום נמוך בהרבה משדרשה המשפחה בתביעתה. עוד מתח ביקורת על יאיר נתניהו, שייחס בעצמו מחלות נפש לאחרים

בווידאו: משפט הדיבה שהגישו בנימין ושרה נתניהו נגד אולמרט/צילום: ניב אהרונסון

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט יפצה את משפחת נתניהו ב-62,500 שקלים - כך קבע הבוקר (שני) בית המשפט השלום בתל אביב. בדיון פסק השופט לטובת משפחת נתניהו, שתבעה את אולמרט על סך 837 אלף שקלים לאחר שכינה אותם "חולי נפש", ואמר כי הם זקוקים לטיפול פסיכיאטרי. בדיון לא נכחו בני המשפחה ואולמרט, והוא הועבר בשידור חי.

"פסק דין מוחץ, נוקב, שדוחה את כל הטענות של אולמרט וקובע שהוציא דיבה באופן שהיה אסור לו", אמר עו"ד יוסי כהן, שמייצג את משפחת נתניהו בתום הדיון. "עוד עלילת שקר נגד ראש הממשלה נתניהו, רעייתו ומשפחתו התנפצה. היום נקבע שאהוד אולמרט שיקר", הוסיף. עו"ד טיטונוביץ', המייצג את אולמרט, אמר כי ישקלו האם לערער.

בפתח הקראת פסק הדיון אמר השופט עמית יריב: "החוק מבקש לאזן בין שני ערכים חשובים שכל אחד מושך לכיוון אחר - חופש הביטוי, שוק פתוח של רעיונות ודעות. הוא לא חל רק על ביטויים אדיבים ונעימים, אלא גם ובעיקר על ביטויים שאינם נעימים לאוזני השומע, ביטויים מעוררי מחלוקת. הערך האחר הוא זכותו של אדם לשם טוב וגם על חשיבותו אין מחלוקת. פגיעה בשמו הטוב יכולה לגרום נזק כלכלי".

"גם היום ההתמודדות עם מחלת נפש מלווה בתיוג חברתי שלילי", הסביר יריב. "המתמודדים נאלצים להתמודד לא רק עם המחלה עצמה אלא גם עם תפיסה חברתית שמטילה עליהם סטיגמה שלילית לעתים עד בידוד חברתי. התיוג החברתי מונע במקרים רבים פנייה לטיפול. יש קושי ממשי מהעובדה שאולמרט התייחס לא רק למחלת הנפש אלא לצו אשפוז לו לה ולבן. האמירה משמיעה לא רק את היותם לוקים במחלת הנפש אלא כאילו הם עלולים לסכן את עצמם או הציבור. יש בכך חומרה מיוחדת שמקימה איסור לשון הרע".

תביעת לשון הרע על סך 837,000 ₪ שהגישו משפחת נתניהו נגד אהוד אולמרט, בימ"ש שלום ת"א, 12 ביוני 2022. ניב אהרונסון
אולמרט בבית המשפט, ביוני/ניב אהרונסון

יריב טען כי אולמרט לא עמד בנטל ההוכחה של "אמת דיברתי". "על אולמרט היה להראות מה היא התנהגות המצביעה על מחלת נפש, ומחלה הדורשת אשפוז בפרט", הסביר. "חוות דעת רפואית הנדרשת במקרה כזה היא תאורטית המתבססת על הספרות המקצועית. השאלה היא שאלה רפואית ברורה וחד משמעית, עם תשובה חד משמעית - כן או לא. אני קובע כי אולמרט לא עמד בנטל המוטל עליו להוכיח את טענת אמת דיברת".

עוד קבע השופט כי דבריו של אולמרט לא נאמרו בתום לב. "עיון בדברים שאולמרט אמר בפרסום הראשון, הוא מתיימר לתת להם נופך מקצועי. הדברים נאמרו באופן כזה שמשווה להם מקצועיות ורציניות. הגעתי למסקנה שלא ניתן לראות אותם כהבעת דעה בתום לב".

לבסוף הסביר את קביעת גובה הפיצויים. "ההקשר הפוליטי מביא להתייחסות מקלה יותר בשל חופש הביטוי הפוליטי. גם רעייתו ובנו של נתניהו דמויות ציבוריות. עובדת היותו של הנפגע איש ציבור יש לתת משקל בקביעת סכום הפיצוי. אני סבור שהפיצוי של נתניהו הוא הנמוך מבין השלושה".

הוא הסתייג באשר לגובה הפיצוי ליאיר נתניהו. "במדרג הפיצוי זכאים ילדיו של איש ציבור שנפגע מלשון הרע לפיצוי הגבוה מבין השלושה", אמר. "אלא שבעניינו של יאיר אולמרט הציג ראיות המצביעות על כל שיאיר פרסם ברשתות טענות המייחסות לגורמים שונים מחלות נפש ושיש לאשפז אותם בבית חולים פסיכיאטרי. העובדה שביטויים דומים לאלה שעליהם הוא מלין מוצאים את ביטויים בשיח שלו עצמו. אני רואה קושי בכל שיקבל פיצוי על אותם ביטויים בדיוק".

על אולמרט נגזר לפצות את בנימין נתניהו ב-20 אלף שקלים, את שרה ב-35 אלף שקלים ואת יאיר ב-7,500 שקלים. את התשלום עליו להעביר בתוך שישים ימים.

עוד בוואלה!

אחרי יום סוער באולם: השופט בדיון של נתניהו ואולמרט אתמול אומת לקורונה

לכתבה המלאה
תביעת לשון הרע על סך 837,000 ₪ שהגישו משפחת נתניהו נגד אהוד אולמרט, בימ"ש שלום ת"א, 12 ביוני 2022. ניב אהרונסון
נתניהו בדיון בבית המשפט, ביוני/ניב אהרונסון

במהלך הדיונים העידו נתניהו, רעייתו שרה ובנו יאיר, ואולמרט עצמו. כשנתניהו עלה לדוכן העדים, הוא אמר כי "הייתה כוונה ברורה לפגוע - לפגוע בי, לפגוע בסיכויים שלי להיבחר. האמירה שנועדה במקביל להכתים ציבור של פגועי נפש".

שרה נתניהו טענה כי סרטון הצעקות שפורסם בוואלה הוא "פייק", וכך גם הסיפור על אשפוזה באוסטריה. "כל המשפט מגיע כאילו זה תיוג שלילי כשיש בעיה נפשית", אמרה. "אני לא חולה בזה, אבל מטפלת, כפסיכולוגית מומחית, ומפנה לפסיכיאטר לפעמים ורואה את זה בחמלה והבנה".

עוד בטרם שלב העדויות, השופט עמית יריב ניסה להגיע להסכמות בין משפחת נתניהו לאולמרט, אך הניסיון נכשל. כמו כן, במהלך הדיונים דחה השופט את בקשתו של אולמרט להעביר את בני המשפחה בדיקה פסיכיאטרית. כמו כן, בשלב הסיכומים ביקש עו"ד אמיר טיטונוביץ, המייצג את אולמרט, להחיל על המושג "חולי נפש" את ההגנה של "אמת דיברתי", אולם סורב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully