וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא פשוט בכלל: כך הממשלה הבאה תוכל לפטר את היועמ"שית

עודכן לאחרונה: 20.11.2022 / 12:19

על אף שנתניהו הכחיש את הכוונות לפטר את היועמ"שית, חברי מפלגתו נשמעים אחרת. עם זאת, פיטוריה ידרשו מענה על כמה תנאים, ביניהם חילוקי דעות מהותיים וממושכים או שעשתה מעשה שאינו הולם. גם אז נדרשת התייעצות עם ועדת האיתור שהייתה אחראית על המינוי

בווידאו: היועמ"שית מגיבה לראשונה לסערת מינוי הרמטכ"ל: "ההחלטה תתקבל בלי השפעות זרות"/ניב אהרונסון

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הבהירה הבוקר (ראשון) במכתב שנשלח ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו כי ניתן להטיל קלון על מי שנגזר עליו עונש מאסר על תנאי. לכן, על פי עמדתה, יו"ר ש"ס אריה דרעי לא יוכל להתמנות לשר, אך יוכל לכהן כחבר כנסת. בנוסף, בהרב מיארה העבירה את ההכרעה בנושא לוועדת הבחירות המרכזית, והוסיפה כי הייעוץ המשפטי לממשלה כבר נדרש לסוגיה בעבר, והחזיק באותה העמדה.

עם פרסום הודעתה של היועמ"שית טענה חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד כי היא טועה. "אין לי עניין אישי עם דרעי אבל יש לי עניין להוכיח שאת לא מתאימה", כתבה גוטליב בציוץ בטוויטר. "חוק יסוד קובע מי שנידון למאסר לא יתמנה לשר אלא אם עברו שבע שנים מתום תקופת ריצוי המאסר. מיארה, בחוקים שונים מאסר כולל מאסר על תנאי, אלא אם נקבע או מובן אחרת ריצוי מאסר הוא רק מאסר בפועל. מובן?".

אמנם ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, אמר לפני חודשיים "אף אחד לא הולך לפטר את היועצת המשפטית לממשלה", אך נראה כי חלק מחברי הכנסת שירכיבו את הממשלה הבאה סבורים אחרת.

גלי בהרב מיארה, היועצת המשפטית לממשלה בישיבת הממשלה האחרונה בראשות יאיר לפיד, 20 בנובמבר 2022. רוני כנפו
תפקידה בסכנה? בהרב מיארה/רוני כנפו

כיצד ניתן לפטר את היועמ"ש? אין חוק שמסדיר את מינוי ופיטורי היועמ"ש והנושא הוסדר בהחלטת ממשלה משנת 2000 לאחר פרשת "בר-און חברון", שבמסגרתה עלו חשדות נגד בכירים בישראל, ובהם ראש ממשלת ישראל דאז, בנימין נתניהו, ומפלגת ש"ס, כי היו מעורבים בקנוניה למינוי יועץ משפטי לממשלה, רוני בר-און.

לפי הדיווחים בכלי התקשורת השונים, רוני בר-און היה אמור להתמנות לתפקיד היועמ"ש, ש"ס תתמוך בהסכם נסיגת כוחות צה"ל מחברון, והיועמ"ש החדש יסייע בהשגת הסדר טיעון לשר הפנים דאז אריה דרעי. לבסוף הפרשה נסגרה ללא הגשת כתבי אישום, ואף עם קביעה שנתניהו לא ידע על קשר לכאורה בין בר-און לבין דרעי.

עוד בוואלה!

לפיד בישיבה הככל הנראה האחרונה של הממשלה ה-36: "נחזור מהר יותר משחושבים"

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו מקבל את המנדט להרכבת הממשלה, בית הנשיא, ירושלים, 13 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
מכחיש שיפעל לפיטורי היועמ"שית. נתניהו/ראובן קסטרו

חזרה לפיטורי יועמ"ש, החלטת הממשלה שהתקבלה לאחר הפרשה ושהסדירה את הנושא קבעה כי מינוי ופיטורי יועמ"ש יעשו דרך ועדת האיתור במקרים הבאים: חילוקי דעות מהותיים וממושכים בין הממשלה ובין היועץ המשפטי היוצרים מצב המונע שיתוף פעולה יעיל. היועץ המשפטי עשה מעשה שאינו הולם את מעמדו. היועץ המשפטי אינו כשיר עוד לבצע את תפקידיו או שמתנהלת חקירה פלילית נגד היועץ המשפטי או שהוגש נגדו כתב אישום.

עוד נקבע כי מי שיבקש את ההתייעצות בנושא פיטורי יועמ"ש עם ועדת האיתור הוא שר המשפטים, כשליועמ"ש תהיה גם זכות לשימוע. "הנושא יובא בידי שר המשפטים, בכתב, לפני הוועדה, שתקיים התייעצות בעניין, לפני הבאתו לממשלה, וכי על הוועדה לגבש את עמדתה לאחר שנתנה ליועץ המשפטי לממשלה הזדמנות להשמיע את דברו בפניה, ותגיש לממשלה את מסקנותיה בכתב. ליועץ המשפטי תהיה זכות שימוע גם בפני הממשלה או בפני ועדת שרים שהיא מינתה למטרה זו", נכתב בהחלטת הממשלה משנת 2000.

בשורה התחתונה, לו הממשלה הקרובה בראשות נתניהו תחפוץ בפיטורי היועמ"ש, עליה להביא את הנושא בפני ועדת האיתור שמינתה את היועמ"ש הנוכחית ולהצביע בפניה על אחד מהמקרים שפורטו, ולקבל ממנה את חוות דעתה בנושא. ועדת האיתור שמינתה את בהרב מיארה כוללת את נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס, דן מרידור, צבי האוזר, עורך הדין תמי אולמן כנציגת לשכת עורכי הדין ופרופסור רון שפירא כנציג האקדמיה. עם זאת, לא מן הנמנע שהרוב בוועדה ישתנה בהתאם להחלטות הממשלה החדשה שתוקם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully