וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: בטוחים שאיראן עומדת מאחורי תקיפת מכלית הנפט בבעלות ישראלית

עודכן לאחרונה: 16.11.2022 / 20:08

היועץ לביטחון לאומי האמריקני אמר כי התקיפה על המכלית שמקושרת למיליארדר עידן עופר בוצעה באמצעות מל"טים. לדבריו, כלי הטיס דומים לאלו שאיראן סיפקה לרוסיה בשביל המלחמה נגד אוקראינה. "המעשה מערר את הגבולות, ופוגע בחופש התנועה באזור"

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, מסר הערב (רביעי) כי בבית הלבן בטוחים שאיראן עומדת מאחורי התקיפה על מכלית הנפט בבעלות ישראלית במפרץ עומאן. מחקירת הממשל האמריקני עולה כי התקיפה בוצעה באמצעות מל"טים דומים לאלו שסיפקה איראן לרוסיה בשביל המלחמה נגד אוקראינה. "אין כל הצדקה לתקיפה זו", נכתב בהצהרת סאליבן. "המעשה מערר את הגבולות, ופוגע בחופש התנועה באזור".

אתמול דווח בסוכנות הידיעות AP כי מכלית הנפט, שמקושרת למיליארדר עידן עופר, נפגעה מפצצה ששוגרה ממל"ט ליד חופי עומאן. הספינה שהותקפה, Pacific Zircon, מופעלת על ידי חברת איסטרן פסיפיק הסינגפורית, ששייכת לעידן עופר. המכלית נראתה לאחרונה סמוך לחופי ליוא (Liwa) בעומאן. ביום שני היא יצאה מסוהאר בעומאן בדרך לנמל הים של בואנוס איירס בארגנטינה.

מכלית הנפט הבריטית "סטנה אימפרו" שנתפסה על ידי איראן במצרי הורמוז, 20 ביולי 2019. רויטרס
מכלית נפט בריטית שנתפסה על ידי איראן. יולי 2019/רויטרס

על פי גורם ביטחוני בישראל, לעידן עופר יש בעלות משנית על המכלית. עם זאת, לדבריו, כבר היו התקפות שיוחסו לאיראן במפרץ נגד מכליות הקשורות לאנשי עסקים ישראלים. לכן, לא מן הנמנע שהאיראנים בחרו הפעם להגיב על התקיפות האחרונות שמיוחסות לישראל בסוריה בזירה הזאת, הוסיף הגורם הביטחוני.

בתוך כך, גורמים בישראל העריכו כי כלי הטיס שתקפו את המכלית הם מאותו סוג שסיפקו האיראנים לרוסים למלחמה באוקראינה. מנתונים בישראל עולה כי האיראנים רק בשנה האחרונה ביצעו סדרת פעולות במהלכן פגעו בספינת ה"מרסר סטריט" ביולי 2021, והרגו שני אנשי צוות, אזרח רומני ואזרח בריטי. באירוע אחר שתי מכליות נחטפו על ידי כוח קומנדו של משמרות המהפכה האיראניים ביולי ובאוקטובר 2021.

ההערכה בישראל היא כי הכול קשור למאבק איראני על נתיבי סחר של נפט. באירוע נוסף במאי האחרון כמה ספינות יווניות נעצרו על ידי האיראנים במיצרי הורמוז במקביל להטלת סנקציות אמריקניות על איראן. ההערכה במערכת הביטחון כי הפעולה מתרחשת לקראת המונדיאל, כדי להפעיל לחץ על קטאר והאזור. גורמים בישראל הגדירו את הפעולה "מביכה" כשם שלאחרונה טענו האיראנים שתקפו יעד ישראלי בחבל הכורדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully