וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה בטרמפולינה: ילדים נפצעים יותר מנערים, רוב הפציעות - בטרמפולינה מסחרית

עודכן לאחרונה: 31.10.2022 / 13:38

ממחקר חדש של בית החולים לילדים שניידר עולה כי ילדים תחת גיל 6 שנים אובחנו עם יותר שברים לעומת ילדים בגילאים 6 ועד 18, אך פציעותיהם של הראשונים חמורות פחות משל האחרונים. בבית החולים ממליצים לא לאפשר לילדים תחת גיל 6 לשחק בטרמפולינה

ילד קופץ בטרמפולינה. ShutterStock
ילד קופץ בטרמפולינה/ShutterStock

מאות ילדים ונערים נפצעו בשנים האחרונות אחרי ששיחקו במתקני טרמפולינה. ממחקר חדש של בית החולים לילדים שניידר עולה כי ילדים תחת גיל 6 שנים אובחנו עם יותר שברים לעומת ילדים בגילאים 6 ועד 18, וכי מתוך השברים הקשים שנזקקו לניתוח - שני שליש נפצעו במתקן טרמפולינה מסחרי ורק שליש נפצעו בטרמפולינה ביתית.

במחקר, שמבוסס על 246 פציעות טרמפולינה בבית החולים, נמצא כי 53% מהילדים נפצעו בגפה התחתונה ו-36% בגפה העליונה; 8% מהפציעות - בעמוד השדרה. מתוך כלל הילדים שהגיעו עם פציעות, ב-46% אובחנו שברים. בסך הכול אובחנו 113 שברים, בהם 24.8% עירבו לוחית צמיחה ונזדקקו למעקב ארוך טווח, אך לא נמצאו סיבוכי ארוכי טווח. ב-27% מכלל השברים היה צורך בטיפול בשבר במסגרת חדר ניתוח. כלומר, ילדים בגיל הרך נפצעים יותר, אך הפציעות החמורות מתרחשות דווקא בגילאים המבוגרים יותר עד גיל ההתבגרות.

מרבית הילדים תחת גיל 6 נפצעו בטרמפולינה ביתית, לעומת ילדים מעל גיל 6 שנפצעו במתקני טרמפולינות מסחריים. ילדים תחת גיל 6 שנים נפצעו יותר בגפה התחתונה מאשר ילדים מגיל 6 עד 18. ילדים בגיל 12-6 נפצעו יותר בגפה העליונה מאשר בגילאים תחת גיל 6 ומעל גיל 12 עד 18. עוד עולה מהמחקר כי לא נמצא הבדל בין בנים ובנות בדרגות או אתרי הפציעה.

מרכז שניידר לרפואת ילדים, פתח תקווה. מרץ 2016. ראובן קסטרו
בית החולים שניידר לרפואת ילדים/ראובן קסטרו

מחברי המחקר הוסיפו המלצות לגבי השימוש במתקנים והדגישו כי הטרמפולינה אינה מומלצת לילדים תחת גיל 6 שנים. יש לאפשר רק לילד אחד לקפוץ בכל פעם, במידה וקופצים בכל זאת מספר ילדים עליהם להיות בגיל ובגודל דומה. יש צורך בהשגחת מבוגר צמודה, להשתמש ברשת לטרמפולינה ולהקפיד על סגירתה. יש צורך בהתקנת ריפוד סופג זעזועים, אין להשתמש בסולמות או לבצע סלטות.

ד"ר לי פוקס, מומחית באורתופדיה במרכז הרפואי שניידר, הסבירה כי במחקר נבדקו ילדים שהגיעו למיון, "מתוך כל הילדים שמגיעים, 1% אלו נפצעו בטרמפולינה. ראינו שלילדים מגיל 6 ומטה יש יותר פציעות שברים בטרמפולינה ביתית, אבל הפציעות הקשות מתרחשות דווקא במסחריות, בגלל ששם אפשר לקפוץ לגבהים יותר גדולים", ציינה. "צריך לשים לב שלא נשים ביחד נער יחד עם ילד בגיל רך, כי אז ההדף יכול ליצור מכות אנושות לילדים".

היא המשיכה, "אנחנו לא מוצאים קשר לצמיחה הגילאית או לחוזק העצמות בגילאים השונים, אלא כנראה שמדובר פשוט בנפילה שונה שקשורה בגיל, ילדים נופלים על הרגלים ואילו מתבגרים על הידיים וכך בולמים זעזועים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully