וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג'סר א-זרקא מאשימים אחרי הרג הצעיר: "השוטרים באים לעשות סדר - ורק יוצרים בלגן"

עודכן לאחרונה: 29.10.2022 / 19:28

שתי התקריות שהתרחשו ביישוב ביממה האחרונה, במהלכן נהרג אזרח ושלושה נוספים נפצעו בניסיון למנוע נקמה. התושבים מאשימים: "המשטרה לא השאירה שוטרי סיור גם הפעם". מתחילת 2022 מצאו את מותם 96 בני אדם מהחברה הערבית בשל אלימות

תיעוד הירי בג'סר א-זרקא/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ארבעה בני אדם נורו אמש (שישי) בשני אירועי ירי ביישוב ג'סר א-זרקא, הסמוך לחדרה. הראשון התרחש בחצר בית, לשם הגיע רעול פנים שפתח באש ופגע בילד בן 12 וצעיר בן 25. שעות ספורות לאחר מכן, שני צעירים נורו על ידי שוטרים בפיצרייה ביישוב, אחרי שלדברי האחרונים, הם הגיעו למקום כדי לנקום את הירי בחצר בית משפחתם. אחד מהם, צעיר בן 24 נפצע קשה וצעיר נוסף, בן 19 - נהרג.

בעקבות האירוע השני, במשטרה טענו כי "השוטרים שחתרו למגע נקלעו לחילופי אש, שהתנהלו בין כמה חמושים, כשהשוטרים שחשו סכנה לחייהם ירו אף הם לעבר החשודים", והוסיפו כי ייתכן והפצועים נפגעו גם מירי של אותם מקומיים חמושים. עוד נמסר כי השוטרים תפסו במקום תת-מקלע מסוג קרלו ואקדח, שהועברו למיצוי ראיות למעבדות הזיהוי הפלילי של המשטרה. מפקד מחוז חוף, ניצב יורם סופר, הגיע לזירה ושיבח את השוטרים, שלדבריו "חתרו למגע ופעלו בנחישות וכמצופה מהם ובכך סיכנו את חייהם במטרה למנוע פגיעה בחפים מפשע".

אך ביישוב עצמו רבים מהתושבים אינם מרוצים כל כך מעבודת רשויות החוק, וטוענים כי האנשים שנורו על ידי השוטרים אינם אשמים. "הם לא איימו על השוטרים. הם לא מחבלים", אמרה תושבת היישוב, בשנות העשרים לחייה, "הם אולי היו בדרך להחזיר למי שירה על המשפחה שלהם. זה לא סיבה לירות בהם בחזה בM-16 כל אחד שישה כדורים. השוטרים באים לעשות סדר ועושים יותר בלאגן, ועכשיו הכעס יופנה אליהם והם יתפלאו על זה, ואנחנו נסבול עוד יותר".

זאהי ג'ורבן שנהרג בג'סר א זרקא, במדי גבעתי. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, אתר רשמי
זאהי ג'ורבן שנהרג בג'סר א זרקא, במדי גבעתי/אתר רשמי, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ההרוג בן ה-19, זאהי ג'ורבאן, הוא חייל גבעתי משוחרר ששירת בגזרת עזה בגבעתי. ארבעה הנפגעים אתמול הם קרוביו של חבר המועצה המקומית ג'סר א-זרקא ומחזיק תיק החינוך בישוב, לוטפי ג'ורבאן. הוא עצמו נורה לפני כשנתיים ברגלו והוא צולע מאז. המנוח, בנו זאהי, שירת בצה"ל כשנה וחצי עד שסיים את השירות בשל לחצים.

"שירת בגבעתי, בעזה", מספרים בני משפחה, "הם היו שלושה בני מחזור שהתגייסו יחד בהחלטה משותפת. בא לכפר לחופשה על מדים. אחר כך התפרסמו תמונות בפייסבוק". אביו של המנוח מבקש ועדת חקירה בנסיבות האירועים שעל פרטיהם ועל פרטי החשודים בהם מיהרה המשטרה לבקש צו איסור פרסום, אותו מיד העניק לה השופט צבי כוחן. "הוא היה צעיר בן עשרים, היה בצבא, סיים לפני שישה חדשים, התחיל לעבוד. למד להיות חשמלאי. רק עכשיו החל את החיים שלו". הגופה טרם שוחררה לקבורה וטרם נקבע מועד להלוויה.

משפחתו של לוטפי ספגה אמש מכה קשה. בתחילת הערב נורה בחצר הבית אחיינו בן ה-12 וקרוב אחר. שניהם פונו ע"י מד"א לבית החולים הלל יפה בחדרה. מצבם בינוני והם הועברו למחלקה אורתופדית. תוך שהמשטרה חוקרת אירוע ראשון זה, שניים מחמשת ילדיו יצאו כעבור שעתיים להיפרע מהכנופייה שהתנכלה להם, ובחילופי האש שהתפתחו, ושבהם התערבו שוטרים, נורו שני בניו. גם הם פונו לבית החולים הלל יפה. זאהי, שהיה במצב אנוש, מת כעבור זמן קצר בבית החולים. אחיו עבר ניתוח ארוך במהלך הלילה, מצבו יוצב והוא הועבר להמשך טיפול בבית החולים שיבא בתל השומר, שם הוא צפוי לעבור ניתוח מסובך אחר.

"בג'סר א-זרקא לילדים מסוכן לאכול פיצה ומסוכן לשחק בחצר", אומרת כדרה ג'ורבאן, אמו של בן ה-12 שנורה. "לא ידעתי מה לעשות. צעקתי לילדים שייכנסו שלא יקרה להם משהו. פתאום אני רואה את הבן שלי ודוד שלו על הרצפה. לא ידעתי איך לעזור בכלל. השתגעתי. קראתי לאנשים. כבר לא הרגשתי את עצמי. זה מפחיד. אני מאשימה את המדינה ואת המשטרה ואת ההורים. את כולם אני מאשימה. די כבר. שיעשו לנו סוף לזה".

עוד בוואלה!

צעיר שיצא לנקום על ירי בחצר ביתו נורה למוות על ידי שוטרים

לכתבה המלאה

לא מדובר במקרה נדיר בג'סר א-זרקא, יישוב שמורגל בתקריות ירי מעין אלה. רק בשבוע שעבר, באותה פצירייה בדיוק, נורה וואליד שהאב בן ה-13, שמת מפצעיו שלושה ימים לאחר מכן בבית החולים. ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערביים בישראל, טוען כי האירועים הקשים בליל אמש "הם תוצאה של מחדל מתמשך של ארגוני אכיפת החוק".

"כמדי יום שישי בחודשים האחרונים החל ירי בתוך הכפר, הפעם הירי היה לעבר ביתם של קרובי משפחה של חבר המועצה המקומית מוחמד לוטפי, ששניים מקרובי משפחתו נפצעו", אומר פרח. "כעבור מספר שעות ירו השוטרים בבניו של חבר המועצה. המשטרה טוענת כי הם היו בדרכם לנקום על הירי לעבר קרובי משפחתם. גם באירוע קודם ירו שוטרים לעבר חשוד, והוא עדיין מאושפז במצב קשה בבית החולים.

בן 12 נורה בחצר ביתו בג'סר א-זרקא, 28 באוקטובר 2022. ללא קרדיט, מערכת וואלה!
זירת הירי בחצר בית בג'סר א-זרקא, אתמול/מערכת וואלה!, ללא קרדיט

"מעגל הדמים הוא תוצאה של כישלון מערכתי", הוא טוען. "המשטרה, שידעה כי עבריינים מנצלים את ימי שישי, לא השאירה שוטרי סיור בכפר גם הפעם. רק בעקבות הירי הראשון הגיעו שוטרים שהגיבו בירי קטלני לעבר בניו של ראש המועצה".

לדבריו, המצב הכאוטי בג'סר א-זרקא לא החל אתמול. "ארגוני פשע מנצלים את העוני של תושבי הכפר ואת הנשירה מבתי הספר ומגייסים בו צעירים כחיילים לארגוני הפשע ומחמשים אותם. נדרשת התערבות מיידית של כל הארגונים להפסקת מעגל הדמים בכפר ולהצלת ילדיו ולטיפול שורש במצוקה בכפר וביישובים ערבים רבים אחרים.

וליד שהאב שנפצע מירי ליד פיצריה בג'סר א זרקא. באדיבות המשפחה
וואליד שהאב בן ה-13, נהרג מירי לפני שבועיים ביישוב/באדיבות המשפחה

"רשויות אכיפת החוק נדרשות לפעול במקצועיות ובנחישות ולהימנע מירי קטלני שמביא לקורבנות נוספים - מח"ש נדרשת לחקור את התגובה הקטלנית של השוטרים ", הוא אומר בתוקף. "משרדי החינוך, הרווחה, השיכון, התעסוקה ורשות הצעירים נדרשים לפעול באופן מידי כדי לטפל במצוקות החברתיות של הכפר. ארגוני הגישור הערבים נדרשים לפעול באופן מידי כדי להפסיק את מעגל הנקמה", הוא מוסיף.

עורכי דינם של אנשי המשטרה שהיו מעורבים בירי, עו"ד אורון שוורץ ויוגב נרקיס ממשרד שוורץ נרקיס ושות' מסרו כי אנשי המשטרה מצאו עצמם לכודים בזירת קרב, תוך שהם מתגוננים כנגד ירי חי שנורה עליהם ונאלצים לנטרל שני חמושים, תוך שהם מצויים בסכנת חיים ממשית.

מתחילת שנת 2022 מצאו את מותם 96 בני אדם מהחברה הערבית בישראל בנסיבות אלימות, רובם מירי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully