וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלפת העוברים באסותא: בני הזוג שטענו לקשר גנטי - אינם הורי התינוקת

עודכן לאחרונה: 24.10.2022 / 18:49

בבדיקה גנטית שנערכה בשיבא נמצא כי בני הזוג הם אינם ההורים הביולוגיים של התינוקת, שהוחלפה ונמצאת ברחמה של אישה אחרת. "חשים הקלה", מסרו. באסותא ינסו כעת לאתר את האם הביולוגית - ולא בטוח שיספיקו לעשות זאת לפני הלידה. האישה ההרה מבקשת: תנו לי "ללדת בשקט"

בווידאו: פרשת החלפת העוברים באסותא/מערכת וואלה!

ההורים שטענו כי הם ההורים הביולוגיים של העוברית שהוחלפה אינם הוריה הבילוגיים - כך קבעה היום (שני) בדיקה גנטית שנערכה בבית החולים שיבא בתל השומר. כעת, על בית החולים אסותא בראשון לציון, שבו אירע המחדל, להמשיך ולאתר את האם הביולוגית של העוברית, שהוחלפה ונמצאת ברחמה של אישה אחרת. ההורים שסברו שהם ההורים הבילוגיים מסרו כי הם "חשים הקלה", בעוד שמשפחת האישה ההרה ביקשה "לתת לה ללדת בשקט".

באסותא יבדקו עתה את שבע הנשים החשודות בסבירות בינונית כאימהות הבילוגיות של התינוקת. אם היא לא תימצא ביניהן, ייבדקו 40 נשים אחרות שנמצאו בסבירות נמוכה. אם ייערך סבב בדיקות רחב כזה, ככל הנראה הלידה תתקיים עוד לפני היוודע תוצאות בדיקת ההורות. עוד נמצא כי בית החולים אסותא עבד באופן מרושל, שמצריך בדיקה נוספת. פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב, ישמש יועץ חיצוני בכיר לבדיקה, בתיאום עם משרד הבריאות.

הבדיקה, ששללה את הקשר הגנטי בין הזוג לתינוק, נערכה יותר מחודש אחרי שבית החולים אסותא ביקש מבית המשפט צו הורות, ולאחר דיונים רבים על טובותו של העובר. השופטת חני שירה, שזימנה את הצדדים למסירת תוצאות הבדיקה, כתבה בהחלטתה: "זימנתי את באי כוחם של הצדדים לאולמי באופן דחוף, בשל העובדה שהתקבלה חוות הדעת של מנהל היחידה לסיווג רקמות מבית החולים שיבא, ד"ר רון לבנטל, וממנה עולה שהבדיקות שהתבצעו שללו את אפשרות האימהות והאבהות הגנטית של המשיבים".

בית חולים אסותא ראשון לציון. 15 בספטמבר 2022. ניב אהרונסון
מחדל. אסותא בראשון לציון/ניב אהרונסון

"אנו מודים לבית המשפט שעשה כל מאמץ לברר את שאלת הזיהוי הגנטי מהר ככל האפשר, למרות הקשיים שהוערמו בדרך", מסרו ההורים דרך עורכי דינם, שירה פרידן ושמואל מורן. "אסותא ומשרד הבריאות הצביעו עלינו כזוג שהוא קרוב לוודאי ההורים הגנטיים. אנחנו ביקשנו אך את חסד הידיעה. עתה, כשהתקבלה התוצאה, אנו מעבדים את המידע החדש, חשים הקלה ומייחלים לשוב לשגרת חיינו. אנו מאחלים בריאות לעוברה וליולדת, ומקווים להתרת ספקות עבור מטופלות אחרות".

עורכי הדין גלית קרנר ואסף שרעף, המייצגים את משפחת האם ההרה, אמרו כי הם מסרו לה את התוצאות, והיא "פרצה בבכי". לדבריהם, זהו "יום של התרגשות גדולה. בית החולים אסותא העביר אותה מסע ייסורים קשה. אנחנו קוראים לוועדה שתבדוק את המחדלים באסותא ופשוט לתת לה ללדת בשקט. אנחנו מתכוונים לבקש להוציא צו מניעה שיקרא לאסותא להפסיק את הסחרור הזה. מבקשים שלא יטרידו אותה עד הלידה. במשפט שלמה לא היו בדיקות גנטיות. אנחנו מבקשים להפסיק את החיפושים ולהכריז שהלקוחה שלנו היא אם העובר".

אמש קבע השופט כי התוצאות יתפרסמו היום, אלא אם האישה ההרה תגיש ערער על פרסום התוצאות. הוא מתח ביקורת קשה על עורכי הדין, שטרם החליטו אם להגיש ערער. בן זוגה של האישה ההרה הבהיר כי ברצונם לגדל את התינוקת.

עד כה האם ההרה סירבה שישתמשו בבדיקות שבשיבא בטענה שאי אפשר להסיק מבדיקה לבדיקה, אך יש הטוענים כי בפועל המטרה היא למשוך זמן עד הלידה כיוון שלאחריה יהיה יותר קשה "לקחת" ממנה את התינוקת.

בית המשפט קבע כי בסבירות גבוהה הטעות נעשתה בשלב ההקפאה של האם ההרה, כי אז החליפו מדבקות. כמו כן, בהחלטה נקבעה כי זכותו של העוברית לדעת מי הם הוריה הביולוגיים. אם יוחלט שהאם ההרה תגדל אותה, אז היא למעשה בגיל 18 תהיה חייבת להגיד לה שהיא מאומצת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully