וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: בוריס ג'ונסון הודיע שלא יתמודד על ראשות הממשלה

עודכן לאחרונה: 23.10.2022 / 23:44

אחרי התפטרותה מהתפקיד אחרי שישה שבועות בלבד של ליז טראס שהחליפה אותו, הודיע רה"מ לשעבר כי הוא פורש מהמירוץ לראשות המפלגה השמרנית. "יש לי מספיק תומכים, אבל אי אפשר למשול ביעילות אם אין מפלגה מאוחדת מאחוריך". המועמד המוביל: שר האוצר לשעבר רישי סונאק

בווידאו: ראש ממשלת בריטניה ליז טראס התפטרה לאחר חודש וחצי בלבד/רויטרס

ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון הודיע הערב (ראשון) כי לא יתמודד שוב לראשות הממשלה, אחרי התפטרותה של ליז טראס, שהחליפה אותו והודיעה על סיום תפקידה אחרי שישה שבועות בלבד בתפקיד. כעת, המועמד המוביל לתפקיד הוא חברו של ג'ונסון למפלגת השמרנים - שר האוצר לשעבר רישי סונאק.

ג'ונסון מסר בהצהרתו כי הוא נהנה מתמיכה של חברי פרלמנט, אך היא אינה מספיקה. "יש סיכוי טוב שאצליח בבחירות המקדימות במפלגה, ושאמצא את עצמי בדאונינג סטריט בשישי", אמר. "אך בעקבות אירועי הימים האחרונים הגעתי בצער למסקנה שזה לא יהיה הדבר הנכון לעשות. אי אפשר למשול ביעילות ללא מפלגה מאוחדת בפרלמנט".

בוריס ג'ונסון שב ללונדון לקראת הבחירות, 22 באוקטובר 2022. רויטרס
ג'ונסון, אתמול/רויטרס

ג'ונסון שב אתמול מחופשה בקאריביים מוקדם מהמתוכנן במטרה ככל הנראה להשיק את הקאמבק שלו, חודשיים בלבד לאחר שהודח מתפקיד ראש הממשלה על ידי מפלגתו השמרנית. המועמדת היחידה שהודיעה על התמודדותה היא פני מורדאנט, שרה לשעבר בקבינט של ג'ונסון. נכון לעכשיו, סונאק צבר את תמיכתם של 128 מחוקקים שמרנים, ג'ונסון קיבל את תמיכתם של 53 מחוקקים ואילו מורדאנט עם 23 קולות.

357 חברי פרלמנט שמרנים יצביעו בעבור המועמד שלהם מחר. אם ייוותרו בסוף ההצבעה שני מועמדים, תיערך הצבעה מקוונת של חברי המפלגה מאוחר יותר במהלך השבוע.

בשמאל גוברות הקריאות לעריכת בחירות כלליות לאלתר. בחירות כלליות בבריטניה, שבהן 650 חברי הפרלמנט נבחרים לשני הבתים, נערכות כל חמש שנים. הבחירות הבאות אמורות להיערך בינואר 2025. ההחלטה לערוך בחירות מוקדמות תלויה בראש הממשלה - זאת לאחר שהמפלגה השמרנית ב-2019 חוקקה חוק חדש שהשיב את הסמכות המסורתית לקבוע בחירות לראש הממשלה. אם ראש הממשלה רוצה בחירות מוקדמות, עליו להגיש בקשה למלך לפיזור הפרלמנט. אם מוכרזות בחירות חדשות, יום הבחירות צריך להיערך 25 ימי עבודה לאחר מכן.

עוד בוואלה!

שר האוצר ש"כיפר על הטעויות" או קאמבק של ג'ונסון: מי יהיה ראש ממשלת בריטניה הבא?

לכתבה המלאה
רישי סונאק. רויטרס
ראש הממשלה הבא? סונאק, אתמול/רויטרס

ראש ממשלה בבריטניה זקוק לתמיכה או לאמון של במחוקקים בבית התחתון, כלומר מרבית חברי הפרלמנט. בחירות כלליות יוכרזו אם הממשלה תפסיד בהצבעת אי אמון מצד כל המפלגות. מנגד, המלך יכול לזמן פוליטיקאי אחר לגבש ממשלה - אדם שיוכל לנצח בהצבעת אי אמון בבית התחתון. כדי שהצבעת אי אמון תעבור, היא תיזדקק לתמיכת חברי הפרלמנט השמרנים - צעד לא סביר משום שבכך שהם יצביעו למעשה נגד הממשלה שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully