וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר האוצר ש"כיפר על הטעויות" או קאמבק של ג'ונסון: מי יהיה ראש ממשלת בריטניה הבא?

עודכן לאחרונה: 20.10.2022 / 21:09

אחרי התפטרות טראס, החל במפלגה השמרנית המרוץ להחלפתה. אתרי ההימורים חוזים הצלחה לרישי סונאק, שחזה את הסערה שתיווצר בעקבות התוכנית של טראס. מולו, יתמודדו רה"מ לשעבר שרק לאחרונה הודח, פני מורדנט, שהייתה חזק במרוץ גם בפעם הקודמת ושר ההגנה בעל התדמית החיובית

בווידאו: ראש ממשלת בריטניה ליז טראס התפטרה לאחר חודש וחצי בלבד/רויטרס

כמה שעות לאחר התפטרותה של ראש ממשלת בריטניה ליז טראס, החלה התחרות על הנהגת המפלגה השמרנית. המועמד המוביל להחליף את טראס כעת, על פי אתרי ההימורים, הוא שר האוצר לשעבר, רישי סונאק. במקביל, גוברות הקריאות לעריכת בחירות כלליות בהקדם האפשרי.

ראש ממשלת, בריטניה, ליז טראס במהלך הצהרה לתקשורת בה מכריזה על התפטורתה 20 באוקטובר 2022. רויטרס
ליז טראס מודיעה על התפטרותה/רויטרס

המועמדים

המועמדים האפשריים להחליף את טראס הם אותם מועמדים שהתמודדו על התפקיד בקיץ: שר האוצר לשעבר סונאק, שתומכיו סבורים כי כיפר על טעויותיו במהלך הכהונה הקודמת, תחת ג'ונסון, כשחזה את הסערה בשוק שתיווצר בשל התוכנית הכלכלית של טראס; פני מורדנט, שלרגע היה נראה כי תנצח בסבב הקודם אך לבסוף היא הגיעה למקום השלישי אחרי סונאק וטראס; ואפילו ג'ונסון - ראש הממשלה לשעבר שהודח באחרונה על ידי עמיתיו לאחר שלוש שנים של כהונה סוערת, מושחתת ומלאה פרשיות ידועות לשמצה.

מייקל גוב, שר לשעבר בקבינט של ג'ונסון הוא גם מועמד אפשרי. בן ואלאס, שר ההגנה, נחשב לאדם שעושה את תפקידו בשקט, מה שמשפר גם כן את תדמיתו.

רישי סונאק, שר האוצר הבריטי. רויטרס
ראש הממשלה הבא? רישי סונאק/רויטרס

על פי אתר ההימורים "בטפייר", סונאק הוא המועמד המועדף ב-10/11. אחריו מדורגת פגי מורדאנט ב-2/7 ואחריה בן וואלאס ב-1/8. ראשי הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון ותרזה מיי קיבלו סיכויים של 2/9 ו-1/16 בהתאמה. על פי דיווח "סקיי ניוז", שר האוצר ג'רמי האנט לא ישתתף במרוץ על הנהגת המפלגה.

סונאק נבחר לראשונה לפרלמנט ב-2015. הוא תמך ביציאת בריטניה מהאיחוד האירופי (ברקזיט) במשאל העם ב-2016. סונאק אף האשים את טראס ב"כלכלת פיות" וטען כי קיצוצי המס שהיא מציעה יחריפו את האינפלציה. סונאק מדגיש את הצורך בשימור רמת המסים הנוכחית - כולל העלאות שיושמו באחרונה - בטווח הקצר.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ביום האחרון לכהונתו, דאונינג 10, 6 בספטמבר 2022. רויטרס
ירשום קאמבק? ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון/רויטרס

טראס הודיעה היום (חמישי) כי היא מתפטרת מתפקידה לאחר שהתוכנית הכלכלית שלה גרמה לסערה בשווקים הפיננסיים ופילגה את המפלגה השמרנית. טראס פורשת שישה שבועות בלבד לאחר שחברי מפלגתה בחרו בה להחליף את בוריס ג'ונסון כראש ממשלה.

סר גרהם בריידי, יו"ר ועדת 1922 של חברי הפרלמנט של המפלגה השמרנית, שאחראית על הבחירות שבסופן יוכרז המנהיג החדש שלה, הודיע כי מועמדים זקוקים למאה קולות לפחות של חברי המפלגה על מנת להשתתף במרוץ. משמעות הדבר היא שרק שלושה אנשים יוכלו להתמודד משום שבפרלמנט הבריטי יש 357 שמרנים.

תהליך הגשת המועמדויות כבר החל ויימשך עד יום שני בשעה 14:00, שעון לונדון. הבחירות במועמדים יסתיימו ביום שישי הבא, 28 באוקטובר. ב-31 באוקטובר, עת הגשת התקציב, כבר יהיה ראש ממשלה חדש בבריטניה.

ראש ממשלת, בריטניה, ליז טראס במהלך הצהרה לתקשורת בה מכריזה על התפטורתה 20 באוקטובר 2022. רויטרס
כיהנה 45 ימים בתפקיד. ליז טראס/רויטרס

טראס נאבקה לשרוד בתפקיד מאז 23 בספטמבר, אז קווארטנג הכריז על "מיני תקציב" שכלל קיצוצי מסים לעשירים שהובילו לסערה בשווקים הפיננסיים. ביטול התוכנית עם פיטוריו ומינויו של ג'רמי האנט המתון, העמיקה את הכאוס ואת חוסר האחדות במפלגה השמרנית. מעמדה של טראס הידרדר משמעותית, לאחר שאתמול שרת הפנים סואלה ברברמן התפטרה, ומחלוקת חריפה לגבי הצעת חוק לגבי הפקת נפט באמצעות כריית פצלי שמן בבית התחתון הידרדרה להאשמות ב"בריונות". האירועים הובילו לכך שכמה חברי פרלמנט שמרנים הודיעו כי המפלגה "גמורה" ומלאה ב"אנשים חסרי כישרון".

"החלטה נכונה"

סקר בזק של יוגוב, שכלל 2,066 משתתפים, מצא כי 79% אמרו כי ההתפטרות של טראס היתה ההחלטה הנכונה, לעומת 7% שאמרו כי זאת החלטה שגויה. 64% אמרו כי טראס היתה "ראש ממשלה נוראית" ו-1% אמר כי היתה "נהדרת".

63% אמרו כי יש להכריז על בחירות כלליות מוקדמות (הבחירות בבריטניה מתוכננות ל-2024), לעומת 23% שהתנגדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully