וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכהונה הקצרה ביותר של ר"מ בבריטניה: ליז טראס התפטרה לאחר חודש וחצי

עודכן לאחרונה: 20.10.2022 / 19:26

טראס שקועה בבוץ מאז הכריזה בספטמבר על תוכנית כלכלית שכללה קיצוצי מסים והפחתה בהשקעות הציבוריות. לאחר התפטרות שני שרים בכירים בקבינט, מעמדה הידרדר משמעותית - והיא נאלצה להודיע על פרישה מפתיעה. המחליף בתפקיד יוכרז כבר בשבוע הבא. בוריס ג'ונסון עשוי להתמודד

בווידאו: ראש ממשלת בריטניה ליז טראס התפטרה לאחר חודש וחצי בלבד/רויטרס

ראש ממשלת בריטניה ליז טראס הודיעה היום (חמישי) כי היא מתפטרת מתפקידה לאחר שהתוכנית הכלכלית הימנית שלה גרמה לסערה בשווקים הפיננסיים ופילגה את המפלגה השמרנית. טראס פורשת שישה שבועות בלבד לאחר שחברי מפלגתה בחרו בה להחליף את בוריס ג'ונסון כראש ממשלה. היא תישאר בתפקיד עד שייבחר לה מחליף בשבוע הבא.

"אני מודה שלאור המצב, איני יכולה לספק את המדיניות שלשמה נבחרתי על ידי המפלגה השמרנית. שוחחתי עם הוד מלכותו המלך והודעתי לו כי אני מתפטרת מתפקיד מנהיגת המפלגה השמרנית", היא אמרה בהצהרה מרחוב דאונינג 10. לדבריה, המחליף שלה ייבחר עד ל-28 באוקטובר. טראס כיהנה בתפקיד 45 ימים בלבד - הכהונה הקצרה של ראש ממשלה בממלכה המאוחדת. לפניה, היה זה ראש הממשלה ג'ורג' קנינג שהחזיק בשיא - וכיהן 119 ב-1827, לפני שמת.

השווקים הפיננסיים הגיבו בעליות: מדד פוטסי בבורסת לונדון עלה ב-0.3% והלירה שטרלינג התחזקה ב-1% מול הדולר האמריקני.

למרות ההודעה המפתיעה, התגובות בעולם לא איחרו להגיע. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי הוא מקווה שבריטניה תמצא יציבות מהר ככל האפשר. "ברמה האישית, אני תמיד עצוב לראות עמית עוזב", הוא הוסיף. דוברת משרד החוץ הרוסי אמרה כי טראס היתה "עלבון" וכי תיזכר הודות ל"בערות הקטסטרופלית" שהפגינה. מהבית הלבן נמסר כי "ארצות הברית תשמור על יחסים קרובים עם המחליף של טראס". מנהיג מפלגת הלייבור האופוזיציונית בבריטניה, קיר סטארמר, אמר כי יש לערוך בחירות כלליות לאלתר.

ראש ממשלת, בריטניה, ליז טראס במהלך הצהרה לתקשורת בה מכריזה על התפטורתה 20 באוקטובר 2022. רויטרס
ליז טראס מודיעה על התפטרותה ברחוב דאונינג 10, מוקדם יותר/רויטרס
ראש ממשלת בריטניה הנכנסת, ליז טראס במהלך פגישתה עם המלכה אליזבת 6 בספטמבר 20222. רויטרס
ליז טראס מקבלת את ברכתה של המלכה אליזבת השנייה/רויטרס

מוקדם יותר היום אמר חבר פרלמנט שמרני ל-BBC כי לטראס "יש 12 שעות" לשנות את המצב, בעוד מקור המעורה במתרחש אמר ל-ITV כי "רוב הסיכויים הם שטראס לא תשרוד את היום" כראש ממשלה. במקביל, יותר מתריסר חברי פרלמנט שמרנים קראו לטראס להתפטר מתפקידה.

"המפלגה גמורה"

מעמדה של טראס הידרדר משמעותית, לאחר יום יוצא דופן בווסטמינסטר שבמהלכו שרת הפנים סואלה ברברמן התפטרה, ומחלוקת חריפה לגבי הצעת חוק לגבי הפקת נפט באמצעות כריית פצלי שמן בבית התחתון הידרדרה להאשמות ב"בריונות". האירועים הובילו לכך שכמה חברי פרלמנט שמרנים הודיעו כי המפלגה "גמורה" ומלאה ב"אנשים חסרי כישרון".

ברברמן אמנם התפטרה מהקבינט בשל שליחת מסמך רשמי מחשבון המייל האישי שלה, אך ניצלה את ההזדמנות למתוח ביקרת חסרת תקדים על הממשלה וראש הממשלה. היא הביעה חששות לגבי כיוון הממשלה ולגבי טראס. עזיבתה עירערה עוד יותר את אחיזתה של טראס בשלטון, לאחר שנאלצה לפטר את בעל הברית שלה, שר האוצר לשעבר קוואזי קווארטנג ביום שישי, ולבטל את התוכנית הכלכלית הימנית שקיוותה ליישם.

ג'רמי האנט. רויטרס
ג'רמי האנט, שר האוצר החדש/רויטרס

טראס נאבקת לשרוד בתפקיד מאז ה-23 בספטמבר, אז קווארטנג הכריז על "מיני תקציב" שכלל קיצוצי מסים לעשירים שהובילו לסערה בשווקים הפיננסיים. ביטול התוכנית עם פיטוריו ומינויו של ג'רמי האנט המתון, העמיקה את הכאוס ואת חוסר האחדות במפלגה השמרנית.

שרת התחבורה אן-מארי טרבלייאן הגנה על טראס בראיון ל"טיימס רדיו", ואמרה כי היא תוביל את המפלגה השמרנית גם בבחירות הבאות ב-2024. עם זאת, הדעה הרווחת הבוקר היתה שהממשלה "גוססת" וסופה יגיע בתוך כמה שבועות - אם לא ימים. חבר הפרלמנט סיימון הור אמר כי "הממשלה הזאת אינה בשליטה. שמרנים רבים החלו לתהות אם הם עדים לימיה האחרונים, או לשעות האחרונות, של טראס בתפקיד.

רישי סונאק, שר האוצר הבריטי. רויטרס
רישי סונאק, שר האוצר לשעבר וראש הממשלה הבא?/רויטרס
פני מורדונט. GettyImages
פני מורדאנט/GettyImages

מועמדים להחלפה

חבר הפרלמנט השמרני הלורד אד וייזי אמר ל-BBC כי "הדרך היחידה לצאת מהבלגן הזה" היא שטראס תתפטר ומישהו ימונה במקומה כראש ממשלה חדש. "יש חמישה או שישה אנשים שסבורים כי הם יכולים להיות ראש הממשלה הבא", הוא הוסיף. ואכן, המשימה של חברי הפרלמנט השמרנים כעת היא לגבש רשימה סופית של מועמדים להתמודדות על הנהגת המפלגה השמרנית, בדומה לתהליך שיצא לפועל לאחר התפטרות ג'ונסון בקיץ; המועמד האחרון שיישאר, ייהפך למנהיג המפלגה.

השמות שנזרקים לחלל בתור מועמדים אפשריים הם אותם מועמדים שהתמודדו על התפקיד בקיץ: שר האוצר לשעבר סונאק, שתומכיו סבורים כי כיפר על טעויותיו במהלך הכהונה הקודמת, תחת ג'ונסון, כשחזה את הסערה בשוק שתיווצר בשל התוכנית של טראס; פני מורדאנט, שלרגע היה נראה כי תנצח אך לבסוף הגיעה למקום השלישי אחרי סונאק וטראס; וג'ונסון - ראש הממשלה לשעבר שהודח באחרונה על ידי עמיתיו לאחר שלושה שנים של כהונה סוערת, מושחתת ומלאה פרשיות ידועות לשמצה. ג'ונסון אף "זכה" להיות ראש הממשלה הבריטי הראשון שהואשם בהפרת חוק פלילית ונקנס על כך.

מייקל גוב, שר לשעבר בקבינט של ג'ונסון הוא מועמד אפשרי. בן וואלאס, שר ההגנה, נחשב לאדם שעושה את תפקידו בשקט, מה שמשפר גם כן את תדמיתו.

חוזרים אחורה?

סקר חדש של יוגוב מצא כי 55% מחברי המפלגה השמרנית סבורים שאם אפשר היה, היו מצביעים כעת בעבור שר האוצר לשעבר סונאק, שהפסיד בהתמודדות בקיץ לטראס; 25% בלבד אמרו כי יצביעו שוב בעד טראס. 55% מחברי המפלגה השמרנית אמרו כי עליה להתפטר באופן מיידי, בעוד 38% סבורים שעליה להישאר בתפקיד.

63% סבורים שג'ונסון יהיה מחליף טוב, 32% אף אמרו כי הוא המועמד המועדף עליהם. אחריו דורג סונאק עם 23%. 47% אמרו כי שר האוצר החדש, האנט, יהיה המחליף הטוב ביותר. מורדנט קיבלה את תמיכתם של 54%, ואילו 62% אמרו שוואלאס יהיה מחליף ראוי. הסקר כלל 530 חברי מפלגה שמרנית ונערך ב-17-18 באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully