וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא מופתע מחיסול בני שלמה, גם העבריינים מבינים שהעיסוק שלהם יכול להביא לקיצם"

עודכן לאחרונה: 22.10.2022 / 13:21

מפקד מחוז דרום כבר ראה מספיק בחייו מכדי להתרשם מסופו האלים של ראש ארגון הפשע. בריאיון הוא מסביר איך השפיע שחרורם מהכלא של שלמה ודומרני, ולמה הוא לא אוהב את המונח "דרום פרוע". על כיכר השהיד שהוקם ברהט הוא אומר: "מעירים שהמשטרה לא אוכפת ואז פוגעים בה"

בווידאו: ריאיון עם מפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב פרץ עמר/צילום: אבי רוקח, משה קוזאק

מפקד מחוז דרום, ניצב פרץ עמר, לא הופתע מחיסולו של ראש ארגון הפשע בני שלמה לפני כשבועיים. בריאיון איתו הוא אומר, "אדם שנוגע בגחלים לוהטות - שלא יתפלא שהידיים שלו נכוות. זה לא קורה רק בתקופה האחרונה, אלא קרה מאז ומתמיד". הוא נזכר בשנותיו הראשונות במשטרת ישראל, אז פיקד על בית מעצר, "העבריינים שם הבינו בעצמם, וגם אמרו, שהעיסוק שלהם יכול להביא לקץ חייהם. אנחנו כמובן נעשה הכל כדי שזה לא יקרה".

הצלחתם לסכל הרבה ניסיונות התנקשות ואירועי אלימות מאז שחרורם של דומרני ושלמה מהכלא, אבל בכל זאת, היעד מספר 1 שלכם בני שלמה חוסל לאור יום

"אנחנו הבנו שאם שני ראשי ארגוני פשיעה יצאו לחופשי המשמעות היא שכל אחד מהם ינסה לעשות הרבה מאוד אירועים אלימים וקשים כדי להחזיר את תא השטח לידיו. היו לנו למעלה מ-20 סיכולים של עבריינים שהיו בדרכם לרצוח ואף הגשנו כתבי אישום. בסופו של דבר כשאתה רוצה לפצח ארגוני פשיעה, אתה צריך להביא ראיות לבית משפט. מאז המעצרים הקודמים שלהם ארגוני הפשיעה הפכו ליותר מתוחכמים, ונמנעים מעיסוק באופן ישיר בפשיעה. הם יודעים להימנע מהפללה, כך שאם אתה מפליל אתה מפליל בעצם את החיילים שלהם בזמן שהם שואגים להם מרחוק. אבל אני רוצה להבהיר: ארגוני הפשע לא יצליחו לעשות מה שהם רוצים. מי שיעסוק בפלילים ימצא אותנו מולו, ונעשה הכל להחזיר אותו למקום הטבעי שלו - מאחורי סורג ובריח".

לדבריו, בלא מעט מקרים מי שמתלונן מקבל הגנה מהמשטרה. על תלונות המגיעות מהמגזר הבדואי הוא אומר: "יש כאלה שמנועים מלהתלונן בגלל משתנים תרבותיים. אני לא מקבל את זה אבל קשה לחנך מישהו שגדל על הערכים האלה. אבל ככל שהזמן חולף גם הבדואים מתאימים את עצמם לחוק הישראלי ולמציאות החדשה".

ניצב פרץ עמר, מפקד מחוז דרום של המשטרה. אבי רוקח
ניצב פרץ עמר/אבי רוקח

לגבי פרוטקשן: יש יותר מדי קבלנים בדרום שמשלמים כיום דמי חסות ולא מתלוננים, איך אתם ממגרים את התופעה?

"אני לא בטוח שכולם משלמים פרוטקשן, יש אנשים שמתעקשים ולא משלמים והצד השני שמנסה לגבות פרוטקשן מבין שהוא לא ישיג דבר, והוא מוותר ועובר לחוליה יותר חלשה. אנחנו מסוגלים להתמודד עם התופעה הזו, אבל זה יקרה רק אם הציבור יבוא להתלונן. אני אומר ומעביר מסר: אל תשלמו, תבואו אלינו, תשמעו מה יש לנו להציע. גם אם תחליטו בסוף לא להתלונן זה גם בסדר, יש לנו יכולת תקיפה ויש לנו אמצעי הגנה, ונוכל להמשיך לעקוב אחרי אותם מחוללי פשיעה גם אחרי שנכניס אותם מאחורי סורג ובריח. זו הדרך היחידה להתמודד עם התופעה.

"תחושת ביטחון זו סוגיה מורכבת, אתה תוכל לקבל תשובות שונות, יהיו כאלה שיגידו שתחושת הביטחון שלהם נמוכה ויהיו אחרים שתחושת הביטחון שלהם תהיה סבירה ואף גבוהה, וגם זה תלוי מצב וזמן. אם חלילה יהיה אירוע מאוד מכונן בדרום אתה תקבל תשובות שמציגות תחושת ביטחון נמוכה, ומצד שני, בתקופה רגועה תחושת הביטחון תעלה. אנחנו כמחוז דרום משקיעים המון בשביל לשנות ולשפר את המצב, ולעניות דעתי השינוי הולך ונראה, כי אנשים רואים הרבה מאוד כוחות. אחרי שיש אירוע קשה יש מעצרים וכתבי אישום, בסוף יש דין ויש דיין".

עוד בוואלה!

הקרב על ירושת המיליונים והחשש מהמשך הסכסוך: מה גורל ארגון הפשע של בני שלמה?

לכתבה המלאה
בני שלמה. אין, צילום מסך
לא מופתע מחיסולו. בני שלמה/צילום מסך, אין

אבל בכל לילה אנחנו עדים לירי פרוע בפזורה הבדואית. זה לא נפסק.

"הסיפור של אמל"ח נשק וירי בתוך המגזר זו תופעה שמתחלקת לשתיים, תופעת הירי בחתונות - זה לא קורה באולמות חתונות או בחצרות בנתיבות או אופקים, כי התרבות היא לא כזו. אבל בתרבות הבדואית אירוע של חתונה, בהיקפים כאלה, בשטח פתוח - כבר שנים שמבוצעת במהלכה ירי , זו הפנטזיה. אנחנו עושים הרבה מאמצים למיגור התופעה הזו, בחלק מהמקרים אנחנו כן מצליחים ומגישים כתבי אישום ובחלק מהמקרים אנחנו לא מצליחים. זה תלוי במקום בו זה מתרחש, אם החתונה מקיימת בנ.צ עמוק בתוך השטח, מבלי שידענו שמתכוננת שם בכלל חתונה אז יש שם ירי, כי הימצאות האמל"ח בקרב המגזר היא קיימת. יש אמצעי לחימה בהיקפים גדולים, וזה לא קרה בשנה ולא בשנתיים האחרונות, זה קורה בדור האחרון וגם לפני".

כמה כלי נשק ואמל"ח לא חוקיים מסתובבים במחוז

כל מספר שאני אנקוב בו יהיה מבוסס על הערכה, מדובר בכמות מאוד גדולה שאסור לנו להשלים איתה, כי אלמלא ההימצאות של האמל"ח הזה הרבה מאוד מהמקרים הטראגיים במגזר הבדואי ובכלל בחברה הערבית יכלו להימנע. כי ההימצאות והנגישות של הנשק מאפשרת לבצע המון פעולות שמסתיימות בטרגדיה. זה לא אגרוף שנתנו למישהו ונשברה לו שן".

מה לגבי תרחישים כמו בשומר חומות?

"יש ציפייה מסוימת ממני ליצור איזשהי מסגרת ביטחונית כזו שהציבור במדינת ישראל יוכל לחיות גם אם יש בקרבנו תרבויות שונות. אני מאמין שמה שקרה בשומר חומות אצלנו לא יקרה שוב, משום שבסופו של דבר יומיים לאחר המאורעות הקשים שהיו בדרום, בעיקר בצירים, הגענו למעצרים מאוד משמעותיים, כמעט 500 עצורים, ומתוכם הגשנו כתבי אישום נגד למעלה מ-150 נאשמים שעניינם מתנהל בבתי משפט. אנחנו מבינים שזה מאוד מטריד אותם. הראשון שנשפט מכל הנאשמים קיבל תשע שנות מאסר. זה ענישה שמרתיעה ובסופו של דבר אנשים מבינים את המשוואה ואת מחיר ההפסד. הם לא יעזו להתקרב שוב, ואם אני טועה - אנחנו ערוכים מאוד חזק בכוח האדם ובאמצעים טכנולוגיים".

אז יש או אין משילות בדרום?

"משילות זו מילה מאוד רחבה, אני לא רוצה להיכנס להגדרות אקדמאיות. יש פה למעלה ממאה אלף תושבים שגרים בפזורה שבה אין אפילו מבנה אחד שהוא חוקי, אין כבישים, אין מערכת מים. האנשים לא משלמים על מים, לא על ארנונה, ולא על חשמל כי הם לא מקבלים כלום. זה אומר שאדם שמתגורר שם אין לו שום מסגרת משילותית ואין לו שום מערכת שהוא צריך לציית לה, ואין דין ואין דיין, וכל התסכול הזה מתנפץ בתוך הרחובות הישראליים. כי אותו אדם שחי שם רואה את המערב במרחק לא רב ממנו. במצב הזה שנוצר בסופו של דבר זה יגיע לגוף האוכף, ואנחנו מוצאים את עצמנו נותנים פתרונות לדברים שהם מוניציפליים בכלל, לא קשורים אלינו, כמו מים, חשמל, ביוב ודברים מהסוג הזה. אבל אם נדרשנו לעניין, אז ניתן את המענה לזה. איפה שיש וואקום - תמצא אותנו.

חשיפת מצבור משמעותי של פריטי אמצעי לחימה. דוברות משטרת ישראל
"אלמלא הימצאות הנשק הרבה מאוד מקרים טראגיים בחברה הערבית יכלו להימנע". נשק שהוחרם, השנה/דוברות משטרת ישראל

מצוקת כוח האדם מורגשת מאוד במחוז דרום, שם ישנם כ-240 תקנים שטרם אושרו. אך האתגר הגדול בא לידי ביטוי בשטחו הגדול של המחוז הדרומי. "הדרום הוא 66 אחוז משטח המדינה. נכון שהאוכלוסייה דלילה בו יותר מאזור המרכז, אבל במרחביו נוסעים הרבה תושבים ממקומות אחרים בארץ, אם זה בדרך לאילת, או לטייל בבקעה, במדבר ובים המלח. יש בעיה במגזר הבדואי שאין מספיק כוח אדם ומשאבים שמופנים אליו. המשמעות היא שהמחוז הזה צריך לגדול באופן ניכר. יש לנו תכנית אסטרטגית להקמת מרחב חדש בשם עיירות במחוז הדרומי, שיכסה את היישובים הבדואים. הקמת המרחב כבר אושרה על ידי משרד לביטחון פנים, ומדובר בתוספת של כ-750 שוטרים שגיוסם ייקח זמן. המטרה היא בסופו של דבר לחזק את הביטחון ולאפשר יזמות שתפריח את הנגב".

כיום, אם יש ירי בלקיה או לעבר עומר ב-12 בלילה, לא תמיד המשטרה מגיבה במהירות

"המשטרה כן מגיבה מהר. היא אולי לא תפתור את הבעיה כי קול הירי ששומעים לא ידוע בהכרח מאיפה הוא מבוצע. אנחנו צריכים לבנות תשתית מודיעינית שבאמצעותה נדע מאיפה כל ירי מגיע, ושתביא לצמצום התופעה. תגבור הכוחות בשטח כמו הקמת מרחב עיירות תביא לפתרון הרבה יותר טוב. אבל האם לא יהיה ירי במגזר הבדואי? אל תשלו את עצמכם, זה יהיה, אבל זה יהיה הרבה יותר מצומצם ומי שיבצע אותו הסיכוי שלו להיתפס יהיה הרבה יותר גבוה. השנה הכפלנו את כתבי אישום כנגד אנשים שביצעו ירי כי מיקדנו את תשומת לב, אבל זה עדיין לא נראה בשטח כי היקף התופעה כל כך גדולה.

ניצב פרץ עמר, מפקד מחוז דרום של המשטרה. אבי רוקח
"מסוגלים להתמודד עם הפרוטקשן, אבל זה יקרה רק אם הציבור יבוא להתלונן". עמר/אבי רוקח

"ושלא יגידו שהבדואים מסכנים אותנו בצירים", הוא מוסיף, "מדובר בקבוצה מאוד קטנה שמעיבה על כל המגזר, ועושה רעש כל כך גדול שמכל שלצערי קשה לאזרחים בדרום לעשות את ההפרדה בין אותו פלח עברייני במגזר לבין הרוב הנורמטיבי. אנחנו רוצים לגייס לתוך תחנות המשטרה במגזר לפחות 25 אחוזים מבני המגזר, שיהיה להם לגיטימציה לטפל בתופעות תרבותיות. פעילות המשטרה תשפר את הדינמיקה מול האוכלוסייה וגם מטייבת את המקצועיות של אלה שלא מגיעים מהמגזר שיכירו את הניואנסים התרבותיים.

"המנהיגות הבדואית כמעט וכבר לא קיימת, אנחנו מנסים לבנות אותה מחדש. על התרבות הבדואית מלפני 30 שנה הייתי חותם, וחוזר אליה. יש הרבה דברים שנעלמו מהנוף, כמו למשל מעמד ראש השבט שבעבר אם היית נתקל בסכסוך יכלו להגיע לרגיעה באירוע של סכסוך מולו, ועם ההנחייה שלו, אבל היום הדבר הזה לא קיים, אתה צריך לטפל בכל אחד בנפרד, ואם זה סכסוך שבו מעורבים אלפי אנשים תמיד יהיה את האחד שעושה מעשה קיצוני. המנהיגות הפורמלית של ראשי הרשויות עדיין לא התעצבה באופן כזה שהיא יודעת לשלוט על כל הפלגים שלעיתים מסוכסכים בינם לבין עצמם. ראש הרשות מתקשה לשלוט בפלגים השונים. נכון שהסמכות שלו לא מוכרת בתרבות הבדואית אבל בחוק הישראלי הוא המנהיג וחלק מהסמכויות שיש לו ובאחריותו, אבל גם שם הוא לא מתעסק בגלל ההיבטים התרבותיים שיש להחלטות שהוא מקבל. ולדבר הזה צריך זמן כדי שזה ייסתנכרן כפי שיש במגזר היהודי. אפשר לעשות הרבה שיתופי פעולה וזה תלוי ברצון הטוב שלהם".

יחידת הרקיע שבה משתמשים במחוז דרום יותר ויותר מורכבת מרחפנים הנעים מעל הצירים, עוקבים אחרי עבירות תנועה ומאתרים חממות סמים. "יש פה המון פזורות ומשפחות שגרות כאן בתא שטח ענק, ללא כבישים, ויש בו כר נרחב של פשיעה לא קלה בגידול סמים, גניבות רכוש וכלי רכב שעוברים מפה לשטחים. כשאתה מתנהל בהיעדר של אמצעים וכוח אדם אתה מנהל את הפעילות שלך לחלונות זמן ספציפיים, בעיקר שחלונות הזמן שבהם אתה מעריך שתהיה פעילות, לרוב - בשעות אחר הצהריים, כשהחברה הפליליסטיים מתעוררים".

מבט מערד לכיוון הפזורה הבדואית, 8 בדצמבר 2020. שי מכלוף
"לאדם שמתגורר שם אין מסגרת משילותית, התסכול שלו מתנפץ ברחובות הישראליים". פזורה בדואית ליד ערד/שי מכלוף

על המאבק במגדלי חממות הקנאביס הוא אומר: "יש פה שילוב של נסיבות שהביאו לתופעה. ברגע שסגרנו את הסכר ואי אפשר להעביר סמים, בעיקר קנאביס, מאזור מצרים לתוך מדינת ישראל, אותם אנשים מצאו דרכים חלופיות לגידול סמים בתוך תאי שטח במדבר והנגב, שבהם יש שטחים בלי הגבלה. הם מנסים להסתיר את זה מאתינו באמצעות הסוואות של כל מיני רשתות כאלה שדומות לקרקע או בכפלי קרקע בעיקר בוואדיות באוויר לא ניתן לזהות אותם. בשנה שעברה השמדנו למעלה מ-1,600 חממות שמוערכות בשווי של מאות מיליוני שקלים. בסופו של דבר, כסף בעולם הפשיעה תמיד מזין יותר פשיעה, וככל שהוא גדל, היכולות שלו להשפיע על חיי היום יום במדינה, גדל. ולכן אנחנו גם תוקפים בהיבט הכלכלי ולא נוותר לאף עבריין, וניקח ממנו את כל מה שהוא רכש והתעצם מבחינה כלכלית כתוצאה מפשיעה".

אפרופו משילות, ברהט ישנה כיכר "השהיד", לזכרו של תושב המקום שנהרג בקרב יריות מול שוטרים שפעלו בעיר. איך אתה רואה את זה?

"זה מכעיס אותי מאוד כשיש עיר מסוימת שבה התושבים מעירים לנו שהמשטרה לא אוכפת את עבירות האלימות והנשק, ואז כשאנחנו עושים את זה, השוטרים נמצאים בסכנה כי מישהו בא לפגוע בהם, ואז עוד הופכים אותו לחלל ולשאהיד. זה לא מתקבל על הדעת - דבר כמו כיכר השהיד לא יכול לקרות במדינת ישראל וברשות שמתוקצבת על ידי המדינה. והמושג שהיד, שיש לו הרבה קונוטציות שליליות, ובטח בתקופה האחרונה שבה אנו מצויים זה הופך למשהו הרבה יותר בולט ומוחשי. אנחנו בשיח מול ראש הרשות שיוריד את הכיכר הזאת ושיהפכו את המקום לכיכר מוניציפלית רגילה כמו כל רשות בארץ".

כיכר השהיד ברהט להנצחת תושב שמת בעימות עם המשטרה. ללא, מערכת וואלה!
"מתלוננים שהמשטרה לא אוכפת ואז מסכנים שוטרים". כיכר השהיד ברהט/מערכת וואלה!, ללא

מה המטרות שהצבת עם כניסתך לתפקיד ומה ייחשב ככישלון?

"ברגע שמוניתי לתפקיד כמפקד מחוז בחרתי ליישם את התוכנית שרקמתי עוד בתפקידים אחרים שכיהנתי במחוז, ועכשיו אני יכול לממש - אם זה שיתופי פעולה עם צה"ל ושב"כ בכל מה שקשור לגבולות ותפיסות משמעותיות של כלי נשק וסמים. בנוסף, פתחנו תחנה חדשה בשגב שלום ובשנה הבאה נפתח תחנה נוספת בתל שבע.

"אני לא ראיתי תושב בדרום שבא אלינו ולא קיבל פתרון, בהרבה דברים שפורסמו כמו על אלה ששורקים לנשים שעושות ריצה בבאר שבע הבאנו למעצרים והגשנו כתבי אישום, זה לא עבודה שבה ניגשים למדף ומגישים כתב אישום, זו עבודה מורכבת ויסודית שאורכת זמן, אבל זה התפקיד שלנו. אני כן מצפה שהציבור יתקשר ל-100 וידווח, אפילו על הדברים הקטנים ביותר, כי אם נטפל בדברים הקטנים לא נגיע לדברים הגדולים. אם לא יתקשרו אני לא אדע שיש בעיה. אני קורא לכולם להתלונן ולא לוותר, על כל דבר שנראה לא תקין, גם אם זה בספק פלילי וגם אם זה לא מופנה כלפיו. לא יתכן שיש כאן מאמצים גדולים מצד המשטרה ויש לא מעט אנשים שמסתפקים בתלונות לתקשורת ולא ניגשים למשטרה ישירות.

"לפי הלמ"ס, סקר בשנת 2021 קבע את מדרג הערים המאושרות ביותר, ומצא את באר שבע במקום השלישי - אז איפה באמת משתלב הסיפור הזה שפה יש חוסר ביטחון אישי או מונחים של דרום פרוע? אגב, אני ממש לא אוהב את המונח הזה של 'דרום פרוע', שעושה עוול לתושבי הדרום ובעיקר לתושבי באר שבע. כי איזה משקיע יבוא לכאן וישקיע את הונו כשאתה אומר שמדובר באזור פרוע? זה טייטל שהוא קטלני עבור התושבים ועבור עתיד הדרום. אסור להשלים עם זה כי הוא לא נכון. רק לסבר את האוזן: מתוך 126 קורבנות מרציחות בחברה הלא יהודית בשנה שעברה היו רק 12 בנגב - אז איפה הפרופורציות? נכון, אסור להשלים עם הפשיעה בדרום אבל יחד עם זאת אסור להוריד את הסיכוי לנצח, והקביעה של דרום פרוע זה סוג של כניעה, ועם זה אני לא מסכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully