וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בממשל האמריקני: חלה התקדמות במו"מ על הגבול הימי בסוף השבוע

עודכן לאחרונה: 8.10.2022 / 20:28

במהלך סוף השבוע התקיימו שיחות בית השליח האמריקני עמוס הוכשטיין לבין סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני, האחראי על המגעים לגבי הסכם הגבול הימי. הוחלפו כמה טיוטות ונוסחים חדשים בניסיון להגיע להסכמה לגבי הפערים שנותרו. הוכשטיין עדכן את ישראל לגבי השיחות

המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין נפגש עם נשיא לבנון מישל עאון, 9 בספטמבר 2022. רויטרס
המתווך עמוס הוכשטיין עם נשיא לבנון מישל עאון/רויטרס

בכיר בממשל האמריקני אמר היום (שבת) לוואלה: היתה התקדמות במהלך סוף השבוע במו"מ על הגבול הימי. הוחלפו כמה טיוטות ונוסחים חדשים בנסיון להגיע להסכמה לגבי הפערים שנותרו.

במהלך סוף השבוע התקיימו כמה שיחות בין השליח האמריקני עמוס הוכשטיין לבין סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני אליאס בו סעב, שאחראי על המגעים עם ארה"ב לגבי הסכם הגבול הימי. הוכשטיין עידכן את ישראל במהלך סוף השבוע לגבי שיחותיו עם הצד הלבנוני.

ביום שלישי העבירה לבנון לשליח האמריקני עמוס הוכשטיין שורה של הערות לגבי טיוטת ההסכם על הגבול הימי ובראשן התנגדות לסעיף בהסכם שנותן "וטו" לישראל על תחילת חיפושי הגז בשטח המחלוקת והתנגדות להכרה ב"קו המצופים" כגבול בין לאומי, כך לפי דיווחים בכמה כלי תקשורת בלבנון.

גורם מדיני בכיר הבהיר בתגובה כי "ראש הממשלה יאיר לפיד לא יסכים להתפשר על האינטרסים הבטחוניים והכלכליים של מדינת ישראל. אנחנו מחכים לקבל את ההערות באופן רשמי מגורמים מוסמכים על מנת שנדע אם וכיצד להתקדם", מסר.

ראש הממשלה לפיד אמר ביום חמישי בסיכום ישיבת הקבינט כי ממשל ביידן מנסה ללחוץ על לבנון לחזור בה מחלק מהערותיה, כדי להביא להסכם על הגבול הימי לפי הנוסח המקורי שגיבש השליח עמוס הוכשטיין. "צריך להימנע מתרועות מלחמה. מנסים להביא להסכמות גם עכשיו", אמר לפיד לפי כמה שרים שהשתתפו בישיבה. בכירים ישראלים ציינו כי בישראל מקווים שדחיית ההערות הלבנוניות והמסר התקיף שישראל העבירה לממשל ביידן על כך שלא תסכים לכל פשרה נוספת יביאו ללחץ אמריקני על לבנון.

לפי ארבעה שרים שהשתתפו בישיבת הקבינט כל השרים הביעו תמיכה בנוסח המקורי של ההסכם ואמרו כי הוא משרת את האינטרסים הישראלים ותמכו בהחלטתו של לפיד לדחות את הבקשות הלבנוניות לתיקונים. "אף אחד לא אמר שההסכם המקורי לא טוב", ציין שר שהשתתף בישיבה.

אסדת כריש במים הטריטוריאליים של ישראל. חברת אנרג'יאן, אתר רשמי
אסדת כריש/אתר רשמי, חברת אנרג'יאן

"שינויים מהותיים חדשים"

שרי הקבינט המדיני-ביטחוני הסמיכו בישיבה את לפיד, את שר הביטחון בני גנץ וראת אש הממשלה החליפי נפתלי בנט לקבל החלטות בתרחיש של הסלמה בגבול הצפון בלי צורך לכנס פעם נוספת את הקבינט.

מוקדם יותר הנחה שר הביטחון להיערך לתרחיש של הסלמה בצפון. זאת, במסגרת הערכת המצב השבועית בהשתתפות הרמטכ"ל, מנכ"ל משרד הביטחון וראש אגף המבצעים. גנץ הוסיף כי יש להיערך הן במאמצי ההתקפה והן במאמצי ההגנה, נוכח ההתפתחויות במשא ומתן על הגבול הימי. דבריו הגיעו על רקע דחייתה של ישראל את ההערות שלבנון העבירה על טיוטת הסכם הגבול הימי. גורם מדיני בכיר אמר כי ההערות הלבנוניות כללו "שינויים מהותיים וחדשים" בנוסח ההסכם שאותם ישראל לא מוכנה לקבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully