וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד בישיבת הקבינט: ממשל ביידן מנסה ללחוץ על לבנון לחזור בה מחלק מהערותיה

עודכן לאחרונה: 6.10.2022 / 23:50

רה"מ אמר שארה"ב עדיין פועלת להביא להסכם על הגבול לפי הנוסח המקורי שגיבשה וביקש להרגיע את ההתבטאויות הפומביות. בנט לא הביע התנגדות להסכם - ואף תמך בו. מיכאלי הציעה לעדכן את נתניהו בפרטים כדי שיסיר את התנגדותו. לפי הרמטכ"ל, ההסכם שומר על האינטרס הביטחוני

בווידאו: גנץ מאיים שאם חיזבאללה ינסה לחבל במו"מ על הגבול הימי לבנון כולה תשלם את המחיר/גו לייב המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן

ראש הממשלה לפיד אמר בסיכום ישיבת הקבינט כי ממשל ביידן מנסה ללחוץ על לבנון לחזור בה מחלק מהערותיה כדי להביא להסכם על הגבול הימי לפי הנוסח המקורי שגיבש השליח עמוס הוכשטיין. "צריך להימנע מתרועות מלחמה. מנסים להביא להסכמות גם עכשיו", אמר לפיד לפי כמה שרים שהשתתפו בישיבה.

למה זה חשוב

  • בכירים ישראלים ציינו כי בישראל מקווים שדחיית ההערות הלבנוניות והמסר התקיף שישראל העבירה לממשל ביידן על כך שלא תסכים לכל פשרה נוספת יביא ללחץ אמריקני על לבנון.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנאום על נשמת האומה, 2 בספטמבר 2022. רויטרס
בישראל מקווים שהמסר התקיף לממשל ביידן יביא ללחץ אמריקני על לבנון. ביידן/רויטרס

מאחורי הקלעים

  • לפי ארבעה שרים שהשתתפו בישיבת הקבינט כל השרים הביעו תמיכה בנוסח המקורי של ההסכם ואמרו כי הוא משרת את האינטרסים הישראלים ותמכו בהחלטתו של לפיד לדחות את הבקשות הלבנוניות לתיקונים. "אף אחד לא אמר שההסכם המקורי לא טוב", ציין שר שהשתתף בישיבה.
  • בניגוד לדיווחים כי הוא שוקל להטיל וטו על אישור ההסכם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט לא הביע כל התנגדות. שני שרים שהשתתפו בישיבה אמרו כי בנט הדגיש שמדובר בהסכם נכון וטוב ותקף את ראש האופוזיציה נתניהו על "התבטאויות חסרות אחריות" בנושא ההסכם.
  • במהלך הישיבה שאלה שרת התחבורה מרב מיכאלי האם נעשה נסיון לשתף את נתניהו בפרטי ההסכם כדי שיבין שמדובר בהסכם טוב ויחדול מהתנגדותו. ראש הממשלה לפיד השיב בשלילה. "מדוע?", שאלה מיכאל. "הוא לא בדיוק קונסטרוקטיבי", לפיד השיב.
יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי אירוע השקת הקמפיין של מפלגת העבודה 20 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
"אני מעולם לא הייתי אופטימית לגבי נתניהו בשונה מרובכם כאן". מיכאלי/ראובן קסטרו
  • שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון אמרה למיכאלי כי היא "ממש אופטימית לגבי נתניהו". שרת התחבורה השיבה: "אני מעולם לא הייתי אופטימית לגבי נתניהו בשונה מרובכם כאן, אבל יש אינטרס לאומי".
  • שרת הפנים איילת שקד שהביעה גם היא תמיכה בהסכם שאלה את היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב-מיארה איזה פורום צריך לאשר את ההסכם. היועצת המשפטית לממשלה אמרה שהממשלה היא הגוף שצריך לאשר את ההסכם והממשלה גם צריכה להחליט אם מעבירים את ההסכם לכנסת רק ליידוע או לאשרור בהצבעה.
  • לפי שלושה שרים שהשתתפו בישיבה כל ראשי מערכת הביטחון הביעו תמיכה בהסכם כפי שהוצג ע"י ארה"ב. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר כי כל דרישות הביטחון של צה"ל סופקו בהסכם. "ההסכם שומר על האינטרסים הביטחוניים שלנו ועל חופש הפעולה שלנו", אמר כוכבי.
  • ראש המוסד דוד ברנע אמר כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה רוצה את ההסכם גם כן כי הוא מבין שהוא משרת את לבנון ואינו מעוניין במערכה צבאית עם ישראל בעיתוי הנוכחי. עם זאת, אחת מהערכות המודיעין שהושמעו בישיבה היתה כי אם לא יושג הסכם וישראל תתחיל את הפקת הגז באסדת "כריש" נסראללה עלול להורות על תגובה כיוון שכבר התחייב על כך פומבית.

מה הלאה

  • לדברי בכיר ישראלי, "ישראל עדיין מעוניינת להשיג הסכם עם לבנון על הגבול הימי, מעריכה את עבודתו של המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין ובטוחה ביכולתו לנהל את המו"מ על המחלוקות שנותרו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully