וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור במזון וליקויים בשירות רפואי: תנאי המחיה הירודים בבסיסי צה"ל ביהודה ושומרון

2.10.2022 / 16:00

מבקר המדינה ערך ביקורי פתע בבסיסי צה"ל, ומצא גילויים מטרידים שפורסמו בדוח מיוחד: היעדר מי שתייה קרים, מזגנים תקולים ותברואה ירידה במטבחים. "הממצאים דורשים טיפול מידי", כתב. הוא גם מתח ביקורת על היחס של מעסיקים למשרתי המילואים. צה"ל: "חלק מהממצאים טופלו"

מבקר המדינה על תנאי המחיה הירודים בבסיסי צה"ל ביהודה ושומרון/מערכת וואלה!

מבקר המדינה חשף היום (ראשון) תנאי מחיה ירודים במיוחד בבסיסי צה"ל ברחבי יהודה ושומרון, בדוח בזק שפורסם ושבו קרא לצבא לתקן מידית את הליקויים. המבקר, מתניהו אנגלמן, ערך ביקורי פתע בבסיסי צה"ל בשטחים על רקע התמשכות המבצע המתנהל נגד הטרור הפלסטיני בשטחים. בין היתר, התגלה מחסור במזון ובמים קרים ומזגנים תקולים.

"בשבועות האחרונים צה"ל מבצע לחימה חשובה ביהודה ושומרון. נקודת ההנחה צריכה להיות למבצע מתגלגל שעשוי להימשך זמן רב. הממצאים דורשים טיפול ותיקון מידי ולכן החלטתי לפרסם דוח בזק בנושא. על צה"ל לטייב את המעטפת הלוגיסטית ללוחמים בסדיר ובמילואים באיו"ש. אין סיבה שחיילי המילואים לא יקבלו מזון כנדרש בשבוע הראשון של התעסוקה שלהם בצל עיבוי כוחות מבצעי".

עוד כתב מבקר המדינה על היחס למשרתי המילואים מצד המעסיקים. "לא ייתכן שבשעה שלוחמי המילואים מוסרים נפשם למען הגנת המדינה, הם צריכים להיות מודאגים מיחס מעסיקיהם. על צה"ל ומשרד הביטחון לטפל מול בסוגיה חשובה זו כדי להוקיר את לוחמי המילואים ולשמור על המוטיבציה שלהם. הם שומרים עלינו - מחובתנו לשמור עליהם", כתב.

שקשוקה שהוכנה במטבח באוגדת יו"ש לחיילים. ללא, תמונות גולשים
ממצאים שליליים במיוחד בתחום המזון. שקשוקה צה"לית באיו"ש/תמונות גולשים, ללא

עוד נכתב בדוח המבקר כי "נמצאו ליקויים בתנאי המחיה של הטירונים בבסיס הטירונים של חטיבת כפיר בבקעת הירדן. המתגייסים ליחידות לוחמות צריכים לדעת שמדינת ישראל עומדת מאחוריהם. לא ניתן לקבל מציאות שבחום של למעלה מ-40 מעלות בבקעה לוחמים לא יקבלו את המענה הבסיסי של מי שתיה שאינם בטמפרטורה רותחת, וייאלצו להסתפק במזגנים לא אפקטיביים, אשר חלקם אינם מתוקנים בשל חוסר בתקציב. גם המענה הרפואי טעון שיפור. מציאות של לוחמים שאינם זוכים למפגש עם רופא במשך חודשים אינה מקובלת".

המבקר אף מצא ליקויים, בעיקר בתאי השירותים, במקלחות ובמטבח של מחנה פלס של חטיבת כפיר בבקעת הירדן. מהשיחה של מבקר המדינה עם הלוחמים עלו בעיות רבות הנוגעות לתנאי המחיה והתשתיות, במיוחד בנוגע למחסור במתחמים מוצללים ולתקלות במזגנים במגורים.

דוח המבקר גם בדק את המערך הרפואי בבסיסים ביהודה ושומרון, ומשיחות עם לוחמים עלה כי לעתים חולפים כמה שבועות עד שהם פוגשים רופא. בנוסף על כך, הם ציינו כי מרגע קבלת ההפניה לרופא מומחה ועד למפגש עמו ומתן המענה לבעיה, חולפים לעתים חודשים רבים. עוד ציינו הלוחמים כי המענה בתחום רפואת השיניים ניתן לאחר שבועות רבים.

עכברים במטבח באוגדת יו"ש. ללא, תמונות גולשים
השמירה על היגיינת המזון לא מספקת. עכבר מת במטבח באוגדת איו"ש/תמונות גולשים, ללא

בתחום המזון הממצאים היו שליליים במיוחד, כשהתברר כי מנת הבשר היומית מוגבלת לאחת, ולפיכך חסרה מנה בשרית בכמות מספקת. עקב כך הם אינם מקבלים את כמות המזון שנדרשת להם כדי להיות בכושר ולהתמודד עם האתגרים הפיזיים בהכשרה. עוד ציינו הלוחמים כי השמירה על ההיגיינה האישית ועל היגיינת המזון אינה מספקת, ולעיתים הדבר פוגע בבריאות החיילים וכפועל יוצא מכך בהכשרתם.

כמו כן, מסיור בבסיס של חטיבת כפיר עלה כי במתחם הפלוגות לא מוצבים מתקנים למי שתייה קרים, ובעקבות כך הלוחמים מרבים לקנות משקאות קרים ממכונות השתייה, מסתפקים בשתיית מים חמים מהברזים או נאלצים להביא לשטחי האימון צידנית עם קרח מהמטבח המרוחק משטחים אלה. בנושא הכשרת הלוחם ציינו הלוחמים כי אומנם ההכשרה נמשכת שמונה חודשים, אולם מיצוי הזמן בהכשרה לוקה בחסר והיבטים לוגיסטיים ממלאים חלק לא מבוטל מהזמן

עוד ציינו כי שירותי התחזוקה אינם משביעי רצון, לדוגמה, מוקצה רק טכנאי מזגנים אחד לכל הגזרה, ולכן תקלה תתוקן רק לאחר שבוע עד עשרה ימים, וכלל המזגנים אינם מצליחים לקרר את המגורים בשעות החום, ופעילותם מושהית פעמים רבות בשעות הלילה.

מעצרים של צה"ל בג'נין 28 בספטמבר 2022. דובר צה"ל
תגבור הגזרה מוסיף לעומס. חיילים בפעילות מבצעית בג'נין, בחודש שעבר/דובר צה"ל

המבקר גם ערך ביקור במוצב יקיר. בשיחות עם מפקדים ולוחמים עלה כי יש בגדוד מחסור בציוד, בייחוד באמצעי לחימה מסוימים ורכבים ייעודיים. עוד עלה כי ניהול הנשקייה טעון שיפור. מהשיחה עם מפקד הגדוד עלה כי בעתות חירום, מיועד הגדוד לפעול במתאר הצפוני, ועתה הוא מתאמן במתאר שונה לחלוטין. הוא חושש שאימוניו של הגדוד לא יכשירו אותו במידת הצורך למערכה הצפונית העתידית.

גם חיילי המילואים העלו את החשש כי אף שרובם שירתו בסיירת גולני, שאימוניה מתמקדים בגזרת הצפון, הם פועלים כיום ביהודה ושומרון ולא יהיו כשירים למלחמה בגזרה הצפונית. לטענתם, הם אינם עוברים אימונים המתאימים למשימתם בשעת חירום, ולכן הם חוששים שברגע האמת הם לא יהיו ערוכים לקראתו. עוד עלה כי יש בגדוד מחסור ניכר בכלי רכב שכן רבים מהם תקולים. בשיחה עם חיילי המילואים עלה בנוסף כי בנשקים קלים רבים יש מעצורים.

עוד עלה מהשיחות עם המבקר כי הבעיה העיקרית במזון קשורה לשמירה על תנאי ההיגיינה. בנוסף לכך, בשל תגבור הגזרה בגדודי סדיר ומילואים שהחל באפריל במסגרת מבצע "שובר גלים" ועדיין נמשך, המטבח במוצב משרת שני גדודי מילואים במקום גדוד אחד בשגרה. מצב זה יוצר עומס רב על המטבח ופוגע ביכולת לתת מענה מיטבי למשרתים במוצב.

צה"ל: "חלק מהממצאים טופלו מיד לאחר הביקור"

צה"ל מסר כי הוא תגבר במהלך החודשים האחרונים את גזרת יהודה ושומרון בגדודים לוחמים בכמות גדולה, אמצעים טכנולוגיים ויכולות מתקדמות כחלק ממבצע "שובר גלים" לסיכול ולמניעת טרור. צה"ל אמר כי הוא אינו מחזיק תשתיות גיבוי לכל סוגי הכוננויות וזאת בשל העלויות הגבוהות. עם זאת, במקרים בהם נדרש תגבור נרחב, ישנו זמן התארגנות מוגדר לקליטת הכוחות המתגברים.

עוד נמסר מצה"ל כי בסיס האימונים של חטיבת כפיר החל תהליך שיפור ושיפוץ בשנה החולפת שיימשך גם בשנה הבאה, כפי שהוגדר עוד טרם ביקור המבקר בבסיס. צה"ל משקיע תקציבים ומשאבים רבים לשיפור התשתיות ותנאי המחייה של חיילי צה"ל, בדגש על תשתיות הדרכה, מחנות אימונים, בסיסים ומוצבים.

רמת הכשירות והמוכנות של צה"ל ללחימה בכלל הגזרות גבוהה. בשני הבסיסים בהם התקיים הביקור, הליקויים שנמצאו אינם פוגעים בכשירות המבצעית ומוכנות הכוחות ללחימה. חלק מממצאי הדוח טופלו מיד לאחר הביקור, והיתר מצויים בטיפול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully