וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטה דרמטית: בג"ץ ביטל את מינוי מזוז ליו"ר הוועדה למינוי בכירים

עודכן לאחרונה: 22.9.2022 / 21:23

בניגוד לחוות דעתה של היועמ"שית, שופטי בג"ץ קיבלו פה אחד את העתירה נגד מינויו של מזוז לתפקיד באופן קבוע בתקופת בחירות. עוד נקבע כי יש למנות יו"ר זמני אחר, כדי לקדם את מינוי הרמטכ"ל. בנוסף, נמתחה ביקורת חריפה על היועמש"ית: "הנחיות היועץ נועדו ליצור בהירות"

בווידאו: היועמ"שית מגיבה לראשונה לסערת מינוי הרמטכ"ל: "ההחלטה תתקבל בלי השפעות זרות"/ניב אהרונסון

בג"ץ ביטל היום (חמישי) את מינויו של של שופט העליון לשעבר מני מזוז ליו"ר הוועדה למינוי בכירים, וקיבל בפה אחד את העתירה שהוגשה נגד המהלך. זאת, בניגוד לחוות דעתה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. עוד נקבע כי יש למנות שופט עליון בדימוס לתפקיד באופן זמני, כדי לקדם את מינוי הרמטכ"ל הבא.

מזוז מסר בתגובה: "אני מכבד את החלטת בית המשפט, אף שאני סבור שהיא מוטעית ואינה מתיישבת עם מהות הוועדה ותכליתה. בנסיבות אלה לא אוכל לקבל על עצמי את תפקיד יו"ר הוועדה במתכונת שנקבעה".

השופטים מתחו ביקורת על היועמ"שית שאיפשרה את מינויו הקבוע של מזוז במהלך תקופת בחירות, וכתבו בהחלטתם: "הנחיות היועץ נועדו ליצור בהירות, ודאות ואחידות ביישום הדין על ידי הממשלה, במנותק משיקולים ספציפיים הנוגעים למועמד כזה או אחר".

שופט בית המשפט העליון מני מזוז במשפטו של מיקי גנור, תיק 3000, בית המשפט העליון בירושלים 22-במרץ 2019.. יונתן זינדל, פלאש 90
בוטל המינוי. מזוז/פלאש 90, יונתן זינדל

נימוקי השופטים נגעו בעיקר לכך שממשלת מעבר צריכה לנהוג בריסון כשהיא ממנה אישים לתפקידים בכירים. לדברי השופט נעם סולברג, על אף שבמישור העקרוני, ישנה אפשרות להורות על מינוי קבוע גם בתקופת בחירות, עדיין יש להימנע ממינוי בכירים באופן קבוע ולהעדיף מינוי זמני. "מחוות הדעת שהובאה לפני הממשלה, התברר כי הממשלה הפכה את החריג לכלל ואת הכלל לחריג, תוך יישום שגוי של הכללים המשפטיים שנקבעו לתקופת בחירות", המשיך סולברג. ​השופטת יעל וילנר הדגישה כי המינוי אינו עולה בקנה אחד עם הנחיית נציב שירות המדינה ועם פסיקתו של בית המשפט בנושא.

המינוי של מזוז, תוך כדי תקופת בחירות, נועד לאפשר את קידום מינוי הרמטכ"ל הבא. משבחר שר הביטחון בני גנץ באלוף הרצי הלוי לתפקיד, הציע בג"ץ למעשה להפוך אותו למינוי לצורך כך בלבד. הממשלה אישרה את מינויו של מזוז לתפקיד לפני כחודש. הוועדה למינוי בכירים מייעצת לממשלה על מועמדים לתפקידים כמו הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ראש שב"כ וראש המוסד. בראש הוועדה עמד בשנים האחרונות השופט בדימוס אליעזר גולדברג, שהלך לעולמו במרץ האחרון, ומאז היא לא התכנסה.

עורך הדין יצחק בם, שייצג את ארגון "לביא" שהגיש את העתירה, בירך על ההחלטה. "סוף סוף בית המשפט העליון מעביר מסר חד וברור. הדין הוא אותו דין לכולם והכללים שהשופט מזוז קבע לגבי מינויים בממשלת מעבר חלים גם על השופט מזוז עצמו", מסר. מטעם הארגון נמסר: "מדינת ישראל עשתה היום צעד משמעותי לקראת מערכת משפטית שוויונית המחילה סטנדרטים זהים על כלל השחקנים הפוליטיים".

עוד בוואלה!

היועמ"שית נגד העליון: "יש למנות את מני מזוז לוועדה למינוי בכירים"

לכתבה המלאה

התגובות במערכת הפוליטית להחלטה

שרת הפנים, איילת שקד על בירכה על החלטה בג"ץ ומסרה: "בית המשפט אמר היום את המובן מאליו, שלא ניתן לעשות איפה ואיפה בין סוגי המינויים בתקופת בחירות. חבל שבית המשפט היה צריך להידרש ולהתערב בסוגיה זו. אני קוראת שוב לאמץ את הצעתי המקורית ולאשר את המינוי לאישור הרמטכ"ל בלבד".

גם יו"ר הציונות הדתית הביע שביעות רצון מההחלטה, ותקף את גוש השמאל. "הסטנדרט הכפול של השמאל נחשף במלוא קלונו", אמר. "בממשלה שנקים נבטל את הוועדות למינוי בכירים ונדאג שאת שדרת הבכירים בשירות המדינה יעצבו נבחרי הציבור של המחנה הלאומי ולא אנשי שמאל קיצוני כמו מני מזוז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully