וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהודים ברוסיה מנסים להימלט מהמדינה אחרי ההכרזה על גיוס כללי: "מי שמסרב מקבל מכות"

עודכן לאחרונה: 23.9.2022 / 21:38

בעקבות הודעת פוטין על גיוס של 300 אלף חיילי מילואים למלחמה באוקראינה, יהודים רבים שמתגוררים במדינה מנסים למצוא את דרכם לישראל. "עלות כרטיס טיסה לתל אביב עלתה לכמעט 10,000 דולר ובשוק השחור כבר יותר"

נשיא רוסיה פוטין הכריז על תמיכה במשאלי עם במחוזות בדלנים באוקראינה/צילום: רויטרס

אחרי ההכרזה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על גיוס 300 אלף חיילי מילואים לטובת המלחמה באוקראינה, צעירים יהודים רבים שמתגוררים ברוסיה חוששים כי יישלחו לקרב. "הפאניקה עולה, המציאות מחרידה. מכים כל מי שמסרב ושולחים אותו באוטובוסים לכלא", כתבה היום (חמישי) צעירה מסנט פטרסבורג, "מה קורה פה? איך זה קורה במאה ה-21 והעולם שותק?".

מאשה, תושבת חיפה בת 26 שעלתה ממוסקבה סיפרה בשיחה עם וואלה כי שני חברים שלה כבר נמלטו לישראל. "רוב אלה שפחדו מהגיוס כבר פה", אמרה. "מי שעדיין ברוסיה אלו אנשים שלא מפחדים. אף אחד לא רוצה לראות את רוסיה הולכת למלחמה, אבל מה לעשות, זו המציאות".

פוסט של צעירה מרוסיה שמוטרדת מהמצב. ללא, צילום מסך
פוסט של צעירה מרוסיה בעברית/צילום מסך, ללא

הקמפיינר והיזם שבתחילת המלחמה הקים חמ"ל החילוץ מאוקראינה, סניה ולדברג בן ה-36, סיפר כי הוא שומע על אנשים שבפאניקה ומנסים לעזוב את המדינה. לדבריו, הוא משקיע מאמצים כדי לנסות ולחלץ מרוסיה יהודים נוספים. "כמובן שלא ניתן לפרט על מה אנחנו עובדים, ומסיבות ברורות", הסביר. "זה אירוע מורכב ולצערי בממשלת בישראל לא כולם הבינו את הסיטואציה ולאן היא הולכת".

"כעם יהודי בכלל יש זיכרון קולקטיבי רע בהקשר של מלחמה ובכללי אנחנו ולא רוצים להיות מעורבים או קרובים לזה. בינתיים פוטין כבר לא מדבר על מבצע, אלא על גיוס כללי, כלומר מלחמה". הוסיף ולדברג. "עלות כרטיס טיסה לתל אביב עלתה לכמעט 10,000 דולר ובשוק השחור כבר יותר. אנשים הבינו שיכולים לגייס אותם, ואם לא אותם אז את קרובי משפחתם".

סגן ראש העיר אשדוד, עורך הדין אלי נכט, שיגר בחמישי מכתב בהול לראש הממשלה ושר החוץ, יאיר לפיד, בו קרא לו לפעול בדחיפות מול ממשלת רוסיה כדי שתאפשר לאלפי אזרחים רוסים המחזיקים גם בדרכון ישראלי לעזוב את רוסיה לאלתר. "למדינת ישראל יש את היכולת והזכות המוסרית להגיע בשעה קשה זאת להבנות הנושא ולמנוע מצב של אזרחי ישראל נהרגים במלחמה זו", כתב נכט לראש הממשלה.

עוד בוואלה!

המספרים מאחורי האיומים: כמה נשק גרעיני יש לפוטין ואיזה נזק הוא יכול לגרום?

לכתבה המלאה
מכתב סגן ראש העיר אשדוד לראש הממשלה יאיר לפיד. -, צילום מסך
מכתב סגן ראש העיר אשדוד לראש הממשלה יאיר לפיד/צילום מסך, -
מעצרים בסנט פטרסבורג, רוסיה במחאה על החלטתתו של פוטין לגיוס חלקי 22 בספטמבר 2022. רויטרס
מעצר מפגינים נגד גיוס בסנט פטרסבורג. אמש/רויטרס

אתמול הכריז פוטין על גיוס כללי חלקי של כוחות מילואים, בהסלמה דרמטית על רקע המפלות שספג צבאו במלחמה באוקראינה. לפי משרד ההגנה של רוסיה, יגויסו כ-300 אלף חיילים מתוך שני מיליון חיילי מילואים, ההיקף הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. לאחר ההכרזה אלפי בני אדם יצאו להפגין נגד המהלך, ויותר מ-1,100 מוחים נעצרו.

בנאום טלוויזיוני מוקלט מראש ונדיר שנשא לאומה, אמר פוטין כי הוא רוצה "להגן" על טריטוריות רוסית והאשים את המערב בשאיפה "להשמיד" את המדינה. הוא הזהיר כי מוסקבה תשתמש "בכל האמצעים" העומדים לרשותה, והאשים את המערב - המספק אמצעי לחימה מתקדמים לצבא אוקראינה - ב"סחיטה גרעינית".

"אני אומר למערב - יש לנו עוד הרבה כלי נשק, זה לא בלוף", איים פוטין, שהורה גם על הגדלת התקציב לתעשיית הנשק של רוסיה, הנתונה תחת סנקציות מערביות. "אם השלמות הטריטוריאלית של ארצנו תהיה תחת איום, נשתמש בכל האמצעים שיש לנו כדי להגן על עמנו". הנאום היה ניסיון לבסס מחדש את הסמכות של פוטין על מלחמה שיוצאת מכלל שליטה, שחתרה תחת הנהגתו בבית ובזירה הגלובלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully