וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי מכבי לא יוכלו לחמוק מאחריות לשערוריית העוברים

עודכן לאחרונה: 20.9.2022 / 8:53

פרשיית ההפריה חושפת את היעדר השליטה והפיקוח על הגוף שכמעט כל אזרח ישראלי מקבל ממנו שירות רפואי. במשרד הבריאות כבר נושבות רוחות מהן עולה כי השערורייה תסתכם ב"מסקנות מערכתיות" אבל אסור לאפשר לטייח את הפרשה הזו - גם אם מכבי וחברת הבת שלה אסותא מאוד רוצים

בווידאו: בית החולים אסותא ראשון לציון/צילום: ניב אהרונסון

משפט שלמה 2022, במסגרתו נושאת אישה ברחמה עובר של זוג אחר, הוא אירוע רפואי-ניהולי מהחמורים שידעה מערכת הבריאות הישראלית. השערורייה הזאת התרחשה באסותא, אבל נראה שהאחראים לו נמצאים גם קומה אחת מעל.

לא רבים יודעים, אך אסותא היא חברה בת בבעלות מלאה של מכבי שירותי בריאות. כן, קופת החולים של אדיר מילר. מכבי שולטת באסותא ביד רמה, ובשנים האחרונות היא הידקה עוד יותר את האחיזה בה. בראש מכבי עומד היו"ר רן סער, אדם שהציבור הרחב לא מכיר אבל הוא אחת הדמויות המשפיעות ביותר על הבריאות של כולנו.

בית חולים אסותא ראשון לציון. 15 בספטמבר 2022. ניב אהרונסון
האחראים נמצאים גם קומה מעל. אסותא ראשון לציון/ניב אהרונסון

סער היה במשך עשור מנכ"ל מכבי. הוא ניהל את הקופה בדרכו, על פיו יישק דבר. בשלב מסוים הוא כנראה התעייף מהניהול השוטף, אבל לא מהרצון לשלוט בקופת החולים הדומיננטית. לכן, במיומנות פוליטית מרשימה, הוא דאג להתמנות ליו"ר מכבי, אחרי שדאג שתפקיד היו"ר יהיה תפקיד נושא שכר (מה שלא היה עד למינויו לתפקיד). בנוסף, הוא דאג למנות את אשת אמונו, סיגל דדון-לוי למנכ"לית במקומו. באסותא מינה איש אמון אחר למנכ"ל: גדי לשץ, שהתאמתו לתפקיד מוטלת בספק כיוון שעיקר ניסיונו הוא ברפואה בקהילה ולא בבתי חולים, כפי שנדרש באסותא. זאת, במקביל לכך שדירקטוריון החברה בראשות פרופ' שוקי שמר עשה ועושה כל מה שסער מבקש.

עוד בוואלה!

באסותא ראשל"צ יפנו לבימ"ש לקבלת אישור לבדיקות אבהות לעובר שהוחלף

לכתבה המלאה
רן סער. -, אתר רשמי
היה במשך עשור מנכ"ל מכבי. רן סער/אתר רשמי, -

הביוגרפיה של סער אינה באמת חשובה. מה שחשוב הוא היעדר השליטה והפיקוח על גוף, שכמעט כל אזרח ישראלי מקבל ממנו במועד זה או אחר שירות רפואי. כמו שאר הקופות, מכבי הוא ארגון ללא בעלים בפועל, שלא נותן דין וחשבון כמעט לאיש. כך למעשה הצליח אדם אחד, לא מוכר, רן סער, להשתלט על הארגון ולשלוט בו ללא מיצרים. הנקודה הזו מתחדדת נוכח אמירתו אתמול של מנכ"ל משרד הבריאות, כי בעקבות האירוע באסותא יוסקו "מסקנות מערכתיות". סליחה? רק מערכתיות? האם יש אירוע שזועק יותר להסקת מסקנות אישיות, נגד הבכירים ביותר במכבי ובאסותא? האם העובדה כי מנכ"ל משרד הבריאות הוא בכיר במכבי לשעבר - ונסיבות עזיבתו אינן חשובות - לא אמורה לפסול אותו מלהחליט על אופי חקירת הפרשה העגומה הזו?

החקירה שמשרד הבריאות צריכה לנהל נרחבת, הרבה מעבר לכשל הנקודתי שנפל באירוע. היה ראוי ורצוי שימנו שופט עליון לשעבר לנהל את החקירה. אחד שלא עושה חשבון ולא שומר על החברים לדרך. בין היתר צריך המשרד לחקור: 1. האם נרשמו תלונות לגבי מקצועיותם של המנהלים הרלוונטיים, לרבות באסותא ראשון לציון, שם אירע האירוע? האם מנהלים אלה עבדו בעבודות פרטיות במקביל לעבודתם באסותא, ואם כן - מי אישר זאת? 2. האם דירקטוריון מכבי או דירקטוריון אסותא התנגד פעם לבקשה/החלטה שהביאו בפניהם המנכ"ל או היו"ר? לדברי בכירים לשעבר במכבי, הדירקטוריון של הקופה מתנהל כחותמת גומי של רן סער, מה שמגביר את האחריות שלו לאירועים מחד ומחייב שינוי של מודל האיזונים והבלמים (הלא קיים) במכבי. 3. כיצד ומדוע מתנהלים בכירי מכבי כמעט ללא פיקוח ובקרה מעליהם, במשך שנים ארוכות (כשהדירקטוריון עושה כל שהם מבקשים)? 4. כיצד הצליח רן סער להפוך ממנכ"ל ליו"ר, לא לפני שדאג שתפקיד היו"ר יהפוך מתפקיד בהתנדבות לתפקיד בשכר? 5. אילו בקרות בוצעו בשנים האחרונות לגבי מערך ההפריות באסותא?

קופת חולים מכבי. גוגל מפות, אתר רשמי
אסור לטייח את הפרשה. קופת חולים מכבי/אתר רשמי, גוגל מפות

השאלות עוד רבות ומגוונות והמבחן של משרד הבריאות במקרה זה גדול במיוחד. ראינו כיצד הסתערו בכירי המשרד על מפעלי שטראוס בפרשת הריקול, ועדיין לא ראינו את אותן שיניים רגולטוריות נחשפות בפרשת ההפריות, שחמורה פי מיליון. אסור לאפשר למכבי ולאסותא לטייח את הפרשה האומללה הזו, גם אם הם מאוד רוצים.


הכותב הוא עורך וואלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully