וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע ההסלמה בגדה: מגעים לקיום פגישה בין לפיד למלך ירדן בניו יורק

עודכן לאחרונה: 18.9.2022 / 18:40

בלשכת ראש הממשלה ובלשכת המלך מנסים לתאם את הפגישה ליום שלישי, אך היא עדיין לא סוכמה סופית. בירדן ובישראל מודאגים מאוד מהידרדרות המצב הביטחוני בגדה ומהיחלשות הרשות הפלסטינית

בווידאו: פתח פגישתם של שר החוץ, יאיר לפיד והמלך עבדאללה/קרדיט: משרד החוץ

ראש הממשלה יאיר לפיד צפוי להיפגש בניו יורק עם עבדאללה מלך ירדן, כך לפי שני בכירים ישראלים. זו תהיה הפגישה השנייה בין לפיד לבין המלך מאז כניסת לפיד לתפקיד ראש הממשלה והפגישה הרביעית ביניהם מאז הקמת הממשלה בחודש יוני 2021. הבכירים אמרו כי מתקיימים מגעים לקיום הפגישה ביום שלישי בשולי עצרת האו"ם, אך המועד עדיין לא נקבע סופית.

פסגה בין לפיד לעבדאללה מלך ירדן 27 ביולי 2022. חיים צח, לע"מ, אתר רשמי
פגישת לפיד ועבדאללה בעמאן, ביולי/אתר רשמי, חיים צח, לע"מ

למה זה חשוב

הפגישה בין לפיד למלך תתקיים כמה ימים לפני נאומו של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס באו"ם. בישראל מודאגים מכך שנאומו של עבאס יהיה חריף ביותר ויגביר עוד יותר את המתיחות בשטח. בישראל פעלו בשבועות האחרונים מול ירדן כדי שתלחץ על עבאס להפעיל את כוחות הביטחון הפלסטינים בצפון הגדה המערבית ולבלום את ההסלמה.

הפגישה תתקיים לפני חגי תשרי במהלכם קיים פוטנציאל למתיחות בהר הבית - סוגיה שמטרידה מאוד את הירדנים. בשבועות האחרונים הירדנים לחצו על הנשיא הפלסטיני עבאס לא לקדם הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם לקבלת פלסטין כמדינה חברה מלאה באו"ם.

עוד בוואלה!

פסגה בעמאן: רה"מ לפיד נפגש עם עבדאללה מלך ירדן

לכתבה המלאה
פגישת הרצוג - ארדואן באנקרה 9 במרץ 2022. רויטרס
ארדואן עם הרצוג, שקידם את נרמול היחסים/רויטרס

פגישה גם עם ארדואן

לפיד צפוי להיפגש גם עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ביום שלישי, בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק - כך אישרה אמש לשכת ראש הממשלה. המפגש הצפוי, שעליו דווח לראשונה בוואלה, יהיה המפגש הראשון של ארדואן עם ראש ממשלה ישראלי מאז פגישתו עם אהוד אולמרט באנקרה בדצמבר 2008.

לפני כחודש הכריזו ישראל וטורקיה על נירמול היחסים ביניהן והחזרת דרג היחסים הדיפלומטים לדרג הגבוה ביותר ומינוי שגרירים וקונסולים כלליים אחרי למעלה מארבע שנים בהן דרג היחסים היה נמוך. זמן קצר לפני ההודעה חתמו ישראל וטורקיה סופית על הסכם תעופה שיאפשר את חידוש הטיסות של חברות התעופה הישראלית לטורקיה אחרי שנים ארוכות בהן הטיסות בין המדינות היו של חברות טורקיות בלבד.

לפיד וארדואן שוחחו פעמיים בטלפון בחודשיים האחרונים. השיחה הראשונה התקיימה מיד אחרי השבעתו של לפיד לתפקיד ראש הממשלה והשיחה השנייה התקיימה אחרי ההודעה על נירמול היחסים. מי שהוביל את תהליך נירמול היחסים בין המדינות היה הנשיא הרצוג בתיאום עם לפיד ועם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. בחודש מרץ ביקר הרצוג באנקרה ונפגש עם ארדואן. זה היה ביקור ראשון של נשיא ישראלי בטורקיה מזה 15 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully