וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד השיג תמונת ניצחון במאבק המתמחים - אך בקרב הקשה הם ימצאו עצמם לבד

עודכן לאחרונה: 13.9.2022 / 17:38

רה"מ הנחה להעביר עשרות מיליונים בניגוד לעמדת האוצר, שייתכן שינסה למנוע את המהלך. אם זה יקרה "מרשם" יוכלו לעתור לבג"ץ, כשבמקביל הם כבר נלחמים בדה-לגיטימציה של ההסתדרות הרפואית. אך גם אם המתווה ייצא לדרך, החורים שבו עלולים להעמיק את הקושי הקיים במערכת

מאות מתמחים מפגינים ברחבת הבימה בתל אביב במחאה על אורך התורנויות/מערכת וואלה

לאחר שבועיים ארוכים של דיונים קדחתניים, אמש (שני) נחתם הסכם עם המתמחים במסגרתו ראש הממשלה לפיד הנחה את האוצר להעביר באופן מידי את 66 מיליון השקלים לטובת הקיצור התורנויות ל-16 שעות. זאת, כשהוא מגובה בחוות דעת של היועצת במשפטית לממשלה שקובעת שאין מניעה משפטית להעביר את הכסף בתקופת בחירות מאחר והכסף הוקצה במהלך כהונת הממשלה הקבועה.

המתמחים חיכו להחלטה המתבקשת כבר חצי שנה, כאשר המתווה היה אמור להתחיל באפריל, אולם ההתנגדויות של הסתדרות הרופאים, קופת חולים כללית והאוצר מנעו את ההתקדמויות. כשהממשלה נפלה המדינה ביקשה מבית הדין לעבודה דחייה של יישום המתווה לספטמבר 2023. בשלב הזה היה נראה שנסתם הגולל על התווה, אך המתמחים לא עצרו והמשיכו להילחם על המגיע להם והובטח להם.

מדובר בניצחון נוסף למתמחים, מכיוון שבחודשיים האחרונים הם התבקשו על ידי שר הבריאות הורביץ להתפשר על קיצור של 22 שעות, כדי לגרוף תמונת ניצחון בתקופת לקראת קמפיין הבחירות. זה היה הימור מסוכן מבחינת המתמחים, שידעו שהם עלולים לסכן את הכל - במקום להסתפק בציפור שבידם.

ראש הממשלה, יאיר לפיד בכנס לשכת עורדכי הדין מלון דיוויד אינטרקונטיננטל, ת"א 5 בספטמבר 2022. תקשורת לשכת עורכי הדין, אתר רשמי
לא ישלם מחיר. לפיד/אתר רשמי, תקשורת לשכת עורכי הדין
מאות מפגינים במחאת המתמחים בתל אביב, 30 באוגוסט 2022. ארגון המתמחים מרשם, אתר רשמי
מחאת המתמחים בתל אביב, באוגוסט/אתר רשמי, ארגון המתמחים מרשם

מנגד, הכסף שהועבר צבוע כבר מרגע אישור התקציב. אין כאן גיוס חדש של כספים או מציאת מקור תקציבי מיוחד. הצעד חשף שוב את עוצמתם של אנשי האוצר ביחס לנבחרי הציבור, כשמולם עומד הורוביץ - שר ללא כוח פוליטי משמעותי. וכך, האוצר הצליח לדחות החלטה חתומה של שלושה שרים, כששר האוצר מנסה לרדת מתחת לרדאר ולא לכפות על אנשי משרדו את ההסכם שהוא עצמו חתם עליו.

כעת, במידה והאוצר שוב לא יעביר את הכסף, ראשי ארגון המתמחים "מרשם" יוכלו לעתור לבג"ץ ולדרוש את יישום המתווה, מאחר ואין שום מניעה משפטית. אך עצם זה שישנה אפשרות שפקידים במשרד ממשלתי יגברו על החלטה של ראש ממשלה, שנותר לו "רק" לדרוש מהם את העברת הכספים, זו נקודת תורפה. למעשה, לפיד מעביר את האחריות ממנו לבית המשפט. הוא נתן את ההוראה, ואם האוצר לא ייענה לה - אלה שוב המתמחים שיצאו למאבק משפטי. כך, לפיד יוצא מנהיג נדיב לקראת הבחירות, אך משאיר את המלחמה הקשה למתמחים.

וזו לא המלחמה היחידה שנותרה למתמחים, כיוון שההסתדרות הרפואית גם לא אמרה את המילה האחרונה מבחינתה. במכתב זועם ששוגר אמש לראש הממשלה הם טענו כי לפיד נכנע למתמחים בגלל הבחירות. "אנו מודעים לעבודה שמדינת ישראל מצויה בתקופת בחירות, על כל המשתמע, ומבקשים כי תחושת האחריות והשכל הישר יגברו על כל השיקולים האחרים", כתבו. הבוקר כבר התכנסה מזכירות הארגון לחשב את הצעדים הבאים.

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ
 במהלך ישיבת סיעתו 27 ביוני 2022. ראובן קסטרו
שר חלש. הורוביץ/ראובן קסטרו
בית חולים סורוקה בבאר שבע, 4 ביוני 2020. ראובן קסטרו
המהלך גם מסנדל אפשרות של חזרה אחורה במקרה שהמתווה נכשל. בית החולים סורוקה/ראובן קסטרו

להתנגדות של ההסתדרות הרפואית לפיד לא נתן מענה, ולמעשה קבע עובדות בשטח. האם זה יעבוד לטובת המתמחים או יפקיר אותם גם במגזרה הזו - ימים יגידו. ההסתדרות מצדה יוצאת למלחמה עם כל התחמושת שיש שברשותה אל מול הממשלה. התחמושת המרכזית שלהם היא הטענה שלפיד ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי הפקירו את הפריפריה. הנספח החדש שהשרה חתמה עליו קובע שכל בית חולים שרוצה להתחיל בקיצור ההתמחות, גם אם הוא בית חולים חזק וגדול מהפריפריה, מוזמן לעשות כן. המתמחים מברכים על כך כיוון שבבתי החולים האלה יש רשימות המתנה ארוכות של מתמחים, ואילו בפריפריה ישנם עשרות תקנים לא מאוישים שעלולים להפיל את המתווה.

מה יקרה אם המתווה יצליח במרכז אך יכשל בפריפריה? האם לפיד יצטרך לשלם את המחיר הפוליטי או המקצועי? כנראה שלא. המהלך גם מסנדל אפשרות של חזרה אחורה במקרה שהמתווה נכשל, כי הוא ככל הנראה יצליח במרכז. וכך ראש הממשלה מקבל קרדיט מלא, וייתכן שבצדק - מאחר שאף ראש ממשלה לפניו לא נכנס לעובי הקורה בנושא הזה, וכל קודמיו התרחקו ממנו כמו מתפוח אדמה לוהט. עם זאת, הכשלים בו יכולים להקשות על מערכת הבריאות המורעבת גם ככה בצורה חסרת תקדים, שעדיין מלקקת את פצעיה ממשבר הקורנה.

לבסוף, אי אפשר שלא להתפעל ולהתרשם מהנחישות של המתמחים. הם עומדים מול הכוחות החזקים ביותר ולא נכנעים, והיום כבר אפשר להגיד שידם על העליונה. בינם לבין עצמם הם מדברים על כל הדרך הקשה בשיחות כמו על מורשת קרב, ונזכרים ברגעים הקשים והמייאשים. בכל פעם היה מישהו אחר שהצליח להרים את הקבוצה ולראות את האור בקצה המנהרה.

עד שהמתווה ייושם בשטח יש עוד דרך ארוכה, אך כבר כעת ישנם מנהלי מחלקות או סגנים שלקחו חלק במאבק ב-2011. הם יצמחו בתוך המערכת וידרשו את הקיצור כבעלי סמכות וכוח, כך שגם אם זה ייקח עוד זמן - לבסוף המאבק יצליח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully