וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד הורה על העברת מיליונים לקיצור התורנויות - בניגוד לעמדת הסתדרות הרופאים

עודכן לאחרונה: 12.9.2022 / 22:09

ראש הממשלה, שרת הכלכלה ושר הבריאות סיכמו על תחילת ההיערכות לקיצור התורנויות, בלי הדרישה להתחיל את המתווה בפריפריה. שר הבריאות בירך, ונציגת המתמחים משכה את מכתבי ההתפטרות. ההסתדרות הרפואית מתחה ביקורת חריפה: "גזר דין מוות על הרפואה הציבורית בפריפריה"

מאות מתמחים מפגינים ברחבת הבימה בתל אביב במחאה על אורך התורנויות/מערכת וואלה

ראש הממשלה לפיד העביר היום (שני) הוראה למשרד האוצר להעביר בהקדם את 66 מיליון השקלים שהוקצו לטובת קיצור התורנויות. היועצת המשפטית לממשלה כתבה חוות דעת שעל פיה אין מניעה משפטית להעביר את הכסף. עד כה. נטען שזו הסיבה שלא מעבירים את הכסף. השרה אורנה ברביבאי תפרסם נספח נוסף להיתר שקובע שכל בית חולים שרוצה להתחיל במתווה החדש - מוזמן. בכך, למעשה, נמנעת הדרישה להתחיל את המתווה בפריפריה.

כדי שהמתווה שסוכם יוכל להיכנס לתוקף עד ספטמבר 2023, יהיה צורך בהיערכות שבמסגרתה בתי חולים בכל רחבי הארץ יוכלו לפעול ולקצר את התורניות. לאחר עבודת מטה ארוכה, סיכם ראש הממשלה יאיר לפיד עם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ועם שר הבריאות ניצן הורוביץ את תחילת ההערכות וקידום הקצאת המשאבים הנדרשים לנושא. בתוך כך, בתום פגישה עם מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ ושיחה טלפונית עם ראש הממשלה מברלין, הסכימה דוקטור ריי ביטון למשוך את מכתבי ההתפטרות ולחזור לעבודה סדירה.

זאת בהמשך למכתב שנשלח בשבוע שעבר - שעליו חתומים יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים, מ"מ איגוד מנהלי בתי החולים ויו"ר פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים - שבו ציינו כי הם "מברכים את הממשלה אשר מגויסת לקידום שיפור תנאי הרופאים, הקלה בעומס בשעות העבודה ושעות התורנויות. אין ספק כי יש לתת מענה מהשורש למצוקת התורנויות".

מחאת המתמחים. 25 באוגוסט 2022. אבשלום ששוני, מעריב
"תורנויות לא שפויות". מחאת המתמחים, 25 באוגוסט 2022/מעריב, אבשלום ששוני

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר: "התורנויות של המתמחים לא שפויות, התנאים שלהם לקבלת החלטות של חיים ומוות לא אפשריים. התחייבתי שנעשה הכל כדי לקצר את הזמנים, נרתום איתנו את קופות החולים ובתי החולים. המתמחים והמתמחות דואגים לנו ומטפלים בנו כבר שנים ארוכות הגיע הזמן שנטפל בכם בחזרה. זה צעד ראשון להיערכות ואני מודה לדוקטור ריי על ההיענות והעבודה המשותפת".

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר: "אני מברך על התערבותו של ראש הממשלה לטובת קיצור תורנויות המתמחים. הקצאת המשאבים והתקנים, שסוכמו לפני כשנה, הכרחיים להתנעה ממשית של המהלך.
לאחר המאבק הארוך שניהלתי למען קיצור התורנויות, ובתום עבודת מטה מקצועית ואחראית שהוביל משרד הבריאות, אפשר וצריך לצאת לדרך מיד".

ד"ר ריי ביטון מסרה: "אין ספק שעשינו היום צעד משמעותי לקראת התחלת היישום של קיצור התורנויות. המעורבות האישית של ראש הממשלה יאיר לפיד ושל מנכ"לית המשרד נעמה שולץ אפשרו את פריצת הדרך ואנחנו מודים להם על כך. עתה, משהובהר שאין כל מניעה משפטית ובהוראת רה"מ, אנחנו מצפים ממשרד האוצר להעביר את התקציב שסוכם באופן מידי להתחלת התהליך. זו גם הזדמנות להודות לשר הבריאות ניצן הורביץ ולשרת הכלכלה אורנה ברביבאי שעמדו לצידנו לאורך כל הדרך. קיצור התורנויות עוד הושג ואנחנו נמשיך לפעול כדי שיצא לפועל בהקדם ובכל בתי החולים בארץ עבור המתמחים ועבור כל הציבור בישראל".

עוד בוואלה!

מנהלי בתיה"ח במכתב חריף נגד התפטרות המתמחים: "לא לגיטימי ומנוגד לאתיקה הרפואית"

לכתבה המלאה
הפגנה במחאה על תקיפת צוותים רפואיים, צומת עזריאלי, תל אביב, 16 ביוני 2022. קרין שגיא
"צעד משמעותי לקראת קיצור התורנויות". יו"ר מרשם ד"ר ריי ביטון בהפגנת המתמחים, 16 ביוני 2022/קרין שגיא

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מתח ביקורת על ההסכם: "ראש הממשלה לפיד ושרת הכלכלה ברביבאי גזרו גזר דין מוות על הרפואה הציבורית בפריפריה. במקום לחזק את המתמחים, מחזקים את החזקים ומנחיתים מכה אנושה על החלשים ממילא".

לדבריו, "קומץ המחלקות במרכז הארץ שיוכלו להרשות לעצמן קיצור תורנות לפני ספטמבר 2023 וללא תקציב ממשלתי ייעודי, רק ירחיבו את הפערים וייגרמו לכך שהרופאים הצעירים לא יגיעו לפריפריה". חגי מסביר כי כבר היום בתי החולים בפריפריה חווים קושי גדול בגיוס רופאים חדשים, והקושי הזה רק ילך ויחמיר בעקבות "המודל הוולונטרי" שמציעים ברביבאי ולפיד.

"על רקע המחסור הקיים ברופאים, וללא מתן עדיפות לפריפריה, ההיתר הוולונטרי שישרת את אותן קומץ מחלקות בבתי החולים במרכז מהווה מתווה גרוע וחסר אחריות, שמהול כולו בטעמים פוליטיים קצרי טווח", סיכם חגי.

בתגובה לביקורת של ההסתדרות הרפואית אמרה ד"ר ריי ביטון: "לא ברור איך ארגון עובדים פועל נגד העובדים שלו. לקרוא להישג הזה קטסטרופה זה אחד הדברים העצובים שקראתי. מי שניסה לסכל את קיצור התורנויות יעשה הכול כדי לסכל את המהלך. אני מאמינה שננצח כי אין ברירה אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully