וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת, בריטניה וגרמניה: "איראן מסכנת את החתימה על הסכם הגרעין - ספק אם רוצה לחזור אליו"

עודכן לאחרונה: 10.9.2022 / 21:18

שלוש המדינות, החתומות על הסכם הגרעין מ-2015, אמרו שסירובה של איראן לספק תשובות לסבא"א על שרידי אורניום שנמצאו ב-3 מתקני גרעין בשטחה "מעורר ספקות משמעותיים בנוגע לכוונותיה". עוד האשימו המעצמות את טהרן ב"המשך הסלמת תכנית הגרעין מעבר לכל הצדקה אזרחית"

בווידאו: ראיסי מתייחס להסכם הגרעין עם איראן/צילום: רויטרס

צרפת, בריטניה וגרמניה אמרו היום (שבת) כי התנהלותה של איראן מסכנת את החתימה על הסכם הגרעין. שלוש המעצמות, החתומות על הסכם הגרעין מ-2015, הביעו את תסכולן מדרישותיה של איראן במשא ומתן לחידוש ההסכם, בינהן הדרישה לסגור את חקירת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בנושא שרידי האורניום שנמצאו בשלושה מתקני גרעין. מנגד, איראן דחתה את הביקורת שהופנתה כלפיה מצד המעצמות.

"התשובה האיראנית האחרונה מעלה ספקות רציניים לגבי הכוונות האיראניות לחזור להסכם הגרעין", נכתב בהודעה שפרסמו המדינות האירופאיות. "בטיוטה האחרונה של האיחוד האירופי בנוגע להסכם הגרעין יש שינויים שהם קצה גבול הגמישות שלנו. למרבה הצער, איראן החליטה לא לקחת את ההזדמנות הדיפלומטית הקריטית הזו - ובמקום ממשיכה להסלים את תוכנית הגרעין שלה".

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
"ספק אם מעוניינת לחזור להסכם הגרעין". צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז/AP, Vahid Salemi

ביום רביעי פורסם הדוח הרבעוני של סבא"א בו נכתב כי ממלאי האורניום של איראן המועשר ל-60% גדל לכמות גדולה בהרבה מזו, שלפי אחת ההגדרות, תספיק לפצצה גרעינית אם תועשר לרמה גבוהה יותר. במקביל, בסבא"א פרסמו דוח נוסף שלפיו איראן טרם סיפקה תשובות לגבי שרידי האורניום שנמצאו בשלושה אתרים לא מוכרזים. טהראן הציבה דרישה לסגור את החקירות במשא ומתן העקיף עם ארצות הברית, אך בוושינגטון מתנגדים והשיחות נקלעו למבוי סתום.

לפי הדוח של סבא"א שנשלח למדינות החברות, כמות האורניום המועשר ל-60% שיש בידי איראן גדלה, לפי ההערכות, ב-12.5 ק"ג ל-55.6 ק"ג, בהשוואה לדוח הקודם שפורסם ב-30 במאי. הסכם הגרעין שנחתם עם איראן ב-2015, ושממנו פרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ב-2018, הגביל את רמת העשרת האורניום שלה ל-3.67% בלבד, הרבה מתחת ל-20% שהעשירה לפני כן. כדי לפתח נשק גרעיני יש צורך בהעשרת אורניום ל-90%, והמרחק בינם לבין 60% הוא טכני בלבד.

נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 29 בנובמבר 2021. רויטרס
"לא מספקים תשובות לסבא"א. ציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, נובמבר/רויטרס

"איראן יכולה לייצר 25 ק"ג (של אורניום) ב-90% אם היא רוצה", אמר דיפלומט בכיר בתגובה לדוח. לדבריו, יידרשו לאיראן בין שלושה לארבעה שבועות כדי לייצר מספיק חומר בקיע עבור פצצה, אם היא תרצה בכך. הוא הוסיף כי סבא"א תוכל לזהות מהלך בכיוון זה בתוך יומיים עד שלושה. איראן מודה שיש לה יכולת טכנית לפתח נשק גרעיני, אך מכחישה שיש לה כוונה כזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully