וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אירופי שמעורב במו"מ מול איראן: "הם לא רוצים לסגור עסקה"

עודכן לאחרונה: 2.9.2022 / 22:05

לדברי גורם שמעורב בשיחות על הסכם הגרעין, בתשובה של טהראן לטיוטת ההסכם, ניסו האיראנים לפתוח מחדש את כל סוגיית חקירות סבא"א. זאת, למרות שארה"ב ומעצמות אירופה האמינו כי הנושא נפתר. "התגמשנו הכי הרבה שאנחנו יכולים והאיראנים כבר הסכימו לכך"

בווידאו: ראיסי מתייחס להסכם הגרעין עם איראן/צילום: רויטרס

בכיר אירופי שמעורב בצורה ישירה במשא ומתן עם איראן אמר הערב (שישי) לוואלה כי בתשובה האיראנית לטיוטת הסכם הגרעין ניסו האיראנים לפתוח מחדש את כל סוגיית החקירות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. זאת, על אף שארצות הברית ומעצמות אירופה (בריטניה, צרפת וגרמניה) חשבו שהסוגיה כבר נפתרה.

"התשובה האיראנית הייתה בלתי הגיונית בעליל. היא פתחה מחדש את הסעיף בנוגע לחקירות סבא"א בטיוטת ההסכם שהוגשה על ידי האיחוד האירופי. בסעיף הזה בטיוטת ההסכם אנחנו התגמשנו הכי הרבה שאנחנו יכולים והאיראנים כבר הסכימו לכך במשתמע בתשובה הקודמת שלהם מה-15 באוגוסט". הבכיר האירופי הוסיף: "הדרך היחידה שבה ניתן לפרש את התשובה האיראנית החדשה היא שהם לא רוצים לסגור עסקה - דווקא כשאנחנו בנקודה שבה היינו הכי קרובים להסכם ב-18 החודשים האחרונים".

השיחה בווינה בין ארה"ב ושאר המעצמות לבין איראן, 17 באפריל 2021. רויטרס
שיחות הגרעין בווינה/רויטרס

דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן: "התשובה האיראנית הבהירה כי עדיין יש פערים. התשובה האיראנית לא שמה אותנו במצב שבו ניתן לסגור עסקה. אנחנו לא נסגור עסקה, אלא אם כן איראן תעמוד בתנאים שהצבנו. אנחנו עוד לא שם".

מוקדם יותר היום הביעה ארצות הברית חוסר שביעות רצון מהתשובה האיראנית לטיוטת הסכם הגרעין. בכיר בממשל ביידן אמר לאתר החדשות האמריקני "פוליטיקו" כי התשובה האיראנית "אינה מעודדת" והוסיף כי נראה שמדובר "בצעד אחורה" מצידה של איראן. דובר מטעם משרד החוץ האמריקני הוסיף בתגובה רשמית כי ארצות הברית בוחנת את תגובתה של איראן, אך הדגיש כי מבחינה ראשונית נראה כי היא "אינה מועילה".

לפי דיווח בעיתון האיראני אעתמאד, בתשובתה לגבי הסכם הגרעין איראן הבהירה כי אם ההערות שלה על טיוטת ההסכם יזכו למענה היא תהיה מוכנה לכנס מפגש שרי חוץ בשבוע הבא כדי לחתום על ההסכם. אלא שבממשל האמריקני סבורים ש"ההערות" של איראן הן צעד אחורה ומסרבים להיענות לדרישות האיראניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully