וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלך צ'ארלס השלישי בהצהרה לאומה: "אמא היקרה, תודה לך"

עודכן לאחרונה: 9.9.2022 / 21:26

צ'ארלס, שהומלך עם מותה של אמו אליזבת השנייה, חלק הערב כבוד למלכה בכנסיית סנט פול, הבטיח את חובתו לשירותו כמונרך החדש - ולא שכח להזכיר גם את הארי ומייגן בנאום. המלך צ'ארלס גם מינה רשמית את ויליאם ל"נסיך מוויילס" - יורש העצר החדש

המלך צ'ארלס השלישי בהצהרה ראשונה לאומה/רויטרס

המלך צ'ארלס השלישי, שנהפך למלך בריטניה עם מותה של אמו המלכה אליזבת השנייה, נשא הערב (שישי) הצהרה ראשונה לאומה. במהלך הנאום הוא חלק כבוד למלכה והבטיח את חובתו לשירותו כמונרך החדש.

"בחייה, הוד מעלתה המלכה, אמי האהובה, היוותה ההשראה ודוגמא לי ולמשפחתי. אנחנו חייבים לה את החוב הגדול ביותר על אהבתה, חיבתה, הדרכתה והבנתה, והדוגמא שנתנה. המלכה אליזבת חיה חיים ראויים. אנחנו אבלים עליה עמוקות.

"ב-1947, ביום הולדתה ה-25 היא התחייבה לחבר העמים להקדיש את חייה, קצרים או ארוכים, לשירותו. זה היה יותר מהבטחה. זאת היתה התחייבות אישית עמוקה שהתוותה את כל חייה. היא הקריבה למען המשימה. המחויבות שלה מעולם לא התערערה בזמנים קשים וטובים של עצב ואובדן. ראינו אהבה רבה של מסורת ואימוץ קדמה ללא פחד - מה שהפך אותנו לאומה גדולה.

"החיבה וההערצה הפכו לסימן ההכר של מלכותה. כפי שבני משפחתי יכולים להעיד את שילבה את התכונות האלה עם חום והומור והיכולת תמיד לראות את הטוב באנשים. אני מכבד את חייה בשירות הציבורי. אני יודע שהמוות שלה מסב צער גדול לרבים מכם - ואני חולק אותו עם כולכם.

"כשהמלכה עלתה לשלטון, בריטניה והעולם עדיים התמודדו עם ההשלכות של מלחמת העולם השנייה וחיו לפי המסורת. עם השנים המצב השתנה, המוסדות השתנו גם כן, אבל בכל השינויים והאתגרים, האומה שלנו והמשפחה הרחבה של חבר העמים שבה אני כה גא, שיגשגו ופרחו. הערכים שלנו נותרו וחייבים להישאר יציבים. כך גם החובה והאחריות לכנסייה של אנגליה.

"אני מתחייב שבזמן שאלוהים ייתן לי, אשתדל לשרת אתכם בנאמנות כבוד ואהבה, בכל מקום שבו אתם חיים בעולם וללא קשר לרקע והאמונות שלכם.

"גם החיים שלי בוודאי ישתנו. לא אוכל להעניק זמן רב ואנרגיה לארגוני הצדקה שלי. אבל אני יודע שהעבודה החשובה הזאת תימשך בידי אחרים. זה גם זמן של שינוי למשפחה שלי. עם עזרתה של אשתי האוהבת קמילה שנהפכה כעת ל'מלכה-הרעיה' שלי. היא תביא לתפקיד את המחויבות שאני כה מעריך. היורש שלי, ויליאם, יורש אותי כדוכס של קורנוול ולוקח את האחריות על דוכסות קורנוול שנשאתי במשך יותר מחמישה עשורים. היום אני גא להכתיר אותו 'הנסיך מוויילס'. מדינה שלמדתי לאהוב במהלך חיי.

"אני רוצה להביע אהבתי להארי ומייגן שבונים את חייהם. בעוד כשבוע נתאחד כקהילה בינלאומית לקבור את אמי. הבה נזכור ונתחזק מהדוגמה שהיא נתנה. בשם כל משפחתי, אני יכול רק להציע את התודה הכנה ביותר על תנחומיכם ותמיכתכם. הם חשובים לי יותר מכפי שאוכל להביע.

"ולאמי היקרה, את מתחילה את המסע האחרון שלך בדרך להצטרף לאבי היקר. תודה לך. תודה לך על האהבה והמחויבות למשפחה שלנו ולמשפחת העמים ששירתת בנאמנות כל השנים האלה. המלאכים ישירו לך בעודך נחה על משכבך".

צ'ארלס השלישי, מלך בריטניה בן ה-73, המתין מגיל שלוש במשך שבעה עשורים לתורו על כס המלוכה - ההמתנה הארוכה ביותר בהיסטוריה של המלוכה הבריטית. הוא מעולם לא דיבר בפומבי על הרגע שזה יקרה, בעיקר משום שמשמעות הדבר הייתה שאמו, המלכה אליזבת השנייה, הלכה לעולמה.

כעת מתחיל פרק חדש בחייו של צ'ארלס, גם אם קצר יותר לאור גילו. הנסיך נהפך אתמול, עם החדשות על מותה של המלכה, למלך של הממלכה המאוחדת, שכוללת את אנגליה, סקוטלנד, ויילס וצפון אירלנד, כמו גם 56 מדינות חבר העמים הבריטי שאוכלוסייתן מונה 2.4 מיליארד אנשים. המלך הוא גם ראש המדינה של 14 מדינות מתוך ה-56. המדינות האלה הן אוסטרליה, אנטיגוה וברבדוס, איי הבהאמה, בליז, קנדה, גרנדה, ג'מייקה, פפואה גיניאה החדשה, סנט כריסטופר ונביס, סנט לוסיה, סנט וינסנט, ניו זילנד, איי סולומון וטובלו.

מוקדם יותר, המריא המלך צ'ארלס מסקוטלנד ונפגש לראשונה עם ראשת ממשלת בריטניה, ליז טראס, בלונדון. צ'ארלס נכנס לארמון בקינגהאם עם אשתו, המלכה-הרעיה קמילה, ובנו, הנסיך וויליאם, נהפך ליורש העצר.

מלכת הממלכה המאוחדת, שמתה אמש לאחר 70 שנות מלוכה, תיטמן ביום שני בעוד כשבוע וחצי. ברחבי אנגליה נשמע צלצול פעמונים בכנסיות במהלך שעות הצהריים, כולל במנזר ווסטמינסטר, בקתדרלת סנט פול ובטירת ווינדזור. בנוסף, נערך מטח כבוד של 96 יריות לציון שנות חייה של המלכה.

עוד בוואלה!

ציוני דרך בחייה של המלכה אליזבת בתמונות

לכתבה המלאה
המלך צ'ארלס השלישי נכנס לארמון בקינגהאם, 9 בספטמבר 2022. Henry Nicholls, רויטרס
המלך צ'ארלס השלישי/רויטרס, Henry Nicholls

אליזבת אלכסנדרה מרי וינדזור נולדה ב-21 באפריל 1926, כבת הראשונה של אלברט ואליזבת בווס-ליון - הדוכס והדוכסית מיורק. ב-1936 סבה, המלך ג'ורג' החמישי, מת וליורשו התמנה דודה של אליזבת, אדוארד השמיני. ואולם, בתוך זמן קצר הוא ויתר על כס המלוכה כדי להתחתן עם ווליס סימפסון, גרושה אמריקנית. למלך החדש התמנה אביה, שקיבל את הכינוי ג'ורג' השישי - והיא נהפכה ליורשת העצר.

באפריל האחרון היא ציינה יום הולדת 96, באותה שנה שבה ציינה גם 70 שנה בכס המלוכה - המלכה היחידה במדינה שציינה מועד זה בעודה מכהנת. יובל פלטינה ציין שבעה עשורים מאז שהמלכה עלתה לכס המלוכה ב-1952, מה שהפך אותה למונרך בעל הכהונה הארוכה ביותר בהיסטוריה המודרנית.

אליזבת זכתה באהדת העם הבריטי מחדש ונחשבת למלכה שהצליחה לשקם את תדמית מוסד המלוכה, זאת אחרי שנים שבהן בריטניה איבדה מעוצמתה הגיאו-פוליטית, ולאחר שפל ביחסי המלוכה עם הציבור עקב מותה של הנסיכה דיאנה ב-1997.

באוגוסט השנה החל מצבה הבריאותי להתדרדר. אתמול בצהריים הודיע ארמון בקינגהאם כי רופאיה חוששים למצבה, ולכן היא נמצאת תחת השגחה רפואית בטירת בלמורל שבסקוטלנד, מעון הקיץ שלה. עקב מצבה הבריאותי, הוחלט לבטל את חילופי משמר הכבוד בארמון בקינגהאם, ובערב, לאחר מותה, הורד הדגל בארמון לחצי התורן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully