וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלכה, השחקנית, המוזה: תרבות הפופ ואליזבת השנייה

עודכן לאחרונה: 9.9.2022 / 11:41

היא לא תמיד זכתה לאהדה מעולם התרבות, אך הוא סייע לה ללא ספק לבסס את עצמה כאחת הדמויות המוכרות ביותר בעולם. חוש ההומור שלה והופעותיה הייחודיות בתרבות הפופולארית הן כיום בלתי נשכחות

במשך 70 שנה על כס המלוכה, המלכה אליזבת השנייה היתה עדה לשינויים משמעותיים בפוליטיקה, בחברה אך גם בתרבות. היא לא התעלמה מהחשיבות של התרבות בחיי האזרחים ושיתפה פעולה לעתים עם פרויקטים בידוריים. חוש ההומור שלה והופעותיה הנבחרות בתרבות הפופולארית הן בלתי נשכחות. המלכה לא תמיד זכתה לאהדה מעולם התרבות, אך הוא סייע לה ללא ספק לבסס את עצמה כאחד האנשים המוכרים ביותר בעולם.

מטרה לביקורת

שער השיר של הסקס פיסטולס. ויקיפדיה, אתר רשמי
שער השיר של הסקס פיסטולס/אתר רשמי, ויקיפדיה

שנות ה-70 וה-80 היו שנים סוערות בבריטניה מבחינה חברתית, כלכלית ופוליטית. ראש הממשלה השמרנית מרגרט תאצ'ר התייחסה לאיגודי העובדים באגרוף ברזל, משוכנעת כי יש לשבור אותם ולהחדיר מדיניות של כלכלה חופשית כדי לגרום לצמיחה הכלכלית שהמדינה היתה זקוקה לה נואשות. בנוסף, ה"צרות" השתוללו בצפון אירלנד לאור הרצון של חלק מהאוכלוסייה להתנתק מהממלכה המאוחדת - מה שהוביל לעימותים אלימים ביותר בין האזרחים לממשלת בריטניה.

שער הסינגל "God Save the Queen" של להקת הפאנק הסקס פיסטולס מ-1977 הציג את המלכה כשעיניה ופיה מכוסים בקולאז' של מלים. זה אחד הדימויים האיקוניים ביותר של תנועת הפאנק ושל המלכה אליזבת. היוצר, ג'יימי ריד, גם יצר תמונה של המלכה עם סיכת ביטחון נעוצה בפינה וסמלים של צלבי קרס על עיניה.

שירים אחרים על המלכה כוללים את Her Majesty האוהד של הביטלס מ-1969, כמו גם את Elizabeth My Dear של הסטון רוזס מ-1989, שבו הכריזו כי לא ישקטו עד שהיא תאבד את כס המלוכה. The Queen Is Dead הוא שמו של שיר מהאלבום של הסמיתס מ-1986, שבו הזמר מוריסי יוצא נגד ההערצה של התקשורת כלפי בית המלוכה.

המלכה אליזבת ואנדי וורהול. ויקיפדיה, אתר רשמי
המלכה על פי אנדי וורהול/אתר רשמי, ויקיפדיה

כמה אמנים וצלמים מפורסמים ציירו וצילמו את המלכה במהלך כהונתה, ובהם ססיל ביטון, לוסיאן פרויד ואנני לייבוביץ, לעתים לבד ולעתים עם המשפחה. מעטים הצליחו ללכוד את הדימיון של הציבור כמו מסכי המשי של אנדי וורהול שהיו חלק מסדרה שלו ב-1985 על מלכות.

וורהול השתמש בצילום רשמי שאותו צבע בצבעים שונים ובסגנון המאפיין שלו, שמוכר כל כך מיצירות של סלבריטאים אחרים כמו מרילין מונרו.

המלכה הופיעה גם בסדרות אנימציה, תוכניות טלוויזיה וסרטים. היא כיכבה כמה פעמים בסדרה משפחת סימפסון, כולל פרק אחד שבו נראה הומר מתנגש בכרכרה המוזהבת שלה בחצר ארמון בקינגהאם. היא הופיעה גם בתוכנית סאטירית בריטית Spitting Image, סדרת הטלוויזיה לילדים Peppa Pig, שם נראתה קופצת בשלוליות בוץ. המלכה נראתה גם בסרטים המיניונים, אוסטין פאואר גולדממבר והאקדח מת מצחוק.

בסרט "נאום המלך" על בעיית הגמגום שממנה סבל אביה המלך ג'ורג' השישי, אליזבת היא עדיין ילדה. בסרט "המלכה" מ-2006, הלן מירן גילמה את המלכה בתקופה שבה הביקורת נגדה היתה העזה ביותר בעקבות מותה של הנסיכה דיאנה ב-1997. מירן זכתה באוסקר על התפקיד.

וכמובן, דמותה של המלכה מככבת גם באחת הסדרות המשפיעות והנצפות ביותר על משפחת המלוכה - "הכתר" של נטפליקס. יוצרי הסדרה עובדים כעת על העונה השישית והאחרונה של הסדרה, ואתמול, לאחר פרסום החדשות על מותה, אמר המפיק בפועל פיטר מורגן כי הוא צופה שההפקה תיעצר מתוך כבוד למלכה.

ב-2012, לאחר שנים של ביקורת והתנגדות, המלכה קיבלה את ההזדמנות לנסות ולשפר את תדמיתה ב-2012, כשהסכימה להופיע בטקס הפתיחה של אולימפיאדת לונדון. היא צולמה כשסביבה כלבי הקורגי האהובים עליה בארמון בקינגהאם, שם היא נפגשת עם ג'יימס בונד (השחקן דניאל קרייג).

"ערב טוב, מר בונד", היא אמרה לפני שהזוג נכנס למסוק, טס מעל לונדון ואז צונח לתוך האצטדיון. ב-2016, היא הופיעה בסרטון של נכדה הארי, שבו הופיע גם נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, כדי לקדם אירוע ספורט של הנסיך.

אחת ההופעות האחרונות שלה היו עם פדינגטון הדוב, הדמות המאוירת האהובה, בחגיגות יובל הפלטינה באפריל. השניים חלקו סנדוויצ'ים עם מרמלדה ושוחחו כשברקע השיר של להקת קווין "We Will Rock You", שפתח את הקונצרט החגיגי לכבוד 70 שנות מלוכה של המלכה אליזבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully