וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל ובעולם סופדים למלכה אליזבת: "סופו של עידן"

עודכן לאחרונה: 8.9.2022 / 22:02

מנהיגי העולם ספדו למלכת בריטניה שהלכה לעולמה. רה"מ לפיד כתב בציוץ בטוויטר: "הייתה דמות יוצאת דופן ומנהיגה ייחודית". הנשיא הרצוג הוסיף: "היא יצרה היסטוריה, והשאירה מורשת מפוארת ומלאת השראה". ראש ממשלת בריטניה: "היא הייתה ההשראה שלי"

אבל בבריטניה: המלכה אליזבת השנייה מתה בגיל 96/קרדיט: רויטרס

אחרי מותה של מלכת אנגליה, אליזבת השנייה, מנהיגי העולם שלחו הערב (חמישי) את תנחומיהם לממלכה. במקביל, בתל אביב העירו את בניין העירייה בדגל בריטניה. נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לה, ומסר: "‏הוד מלכותה אליזבת השנייה הייתה 'המלכה' בה"א הידיעה. מותה הוא סופו של עידן. בשם העם בישראל אני כואב את לכתה ומשתתף באבל הכבד של העם הבריטי האבל וחבר הלאומים הבריטי, שאיבדו את אם האומה. היא הייתה דמות היסטורית - חיה את ההיסטוריה, יצרה היסטוריה, והשאירה מורשת מפוארת ומלאת השראה".‏

"אני מבקש למסור תנחומים למלך הנכנס צ'ארלס ולכל משפחת המלוכה, לעם הבריטי, לממלכה המאוחדת ולחבר העמים כולו", המשיך הרצוג. "בתקופת כהונתה הארוכה ורבת המשמעות העולם השתנה דרמטית, ולמול שינוי זה היא הייתה סמל למנהיגות יציבה ואחראית, ומגדלור של מוסריות, אנושיות, ופטריוטיות. בחייה ובשירותה את עמה היא שיקפה רוח של מסורת עמוקת שורשים, יושרה ושליחות". הרצוג צפוי לייצג את ישראל בהלווייתה של המלכה.

המלכה אליזבת, 2022. רויטרס
המלכה אליזבת/רויטרס

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר: "בשם ממשלת ישראל ואזרחי ישראל, אני שולח תנחומים למשפחת המלוכה ולאזרחי הממלכה המאוחדת על פטירתה של הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה. המלכה הייתה דמות יוצאת דופן, מנהיגה ייחודית שסימלה מסירות ואהבה למולדתה. יהי זכרה ברוך".

הרב יוסף דווק, הרב הראשי של הקהילה הספרדית בבריטניה וחבר הוועדה המתמדת של ועידת רבני אירופה ספד למלכה ומסר: "אבל גדול נפל על המדינה ועל הקהילה היהודית בבריטניה. בכל שבת היינו מתפללים לשלומה ובריאותה של המלכה אליזבת. הקשרים שלנו איתה ועם הנסיך צ'ארלס היו אדוקים ומדי שנה בית המלוכה היה תומך באירועי הקהילה היהודית ומסייע לנו, בכדי לשמור על חופש הדת של היהודים במדינה ולהיאבק באנטישמיות ברחבי הממלכה. קצת לפני תקופת הקורונה זכיתי לבקר אותך בארמון בקינגהאם ולהודות להם על יחסיהם הקרובים עם הקהילה היהודית. יהי זכרה ברוך".

צ'ארלס השלישי, מלך בריטניה החדש ובנה של אליזבת, אמר: "המוות של אמי האהובה, המלכה, הוא רגע של עצב גדול עבורי. במהלך התקופה הזאת של אבל ושינוי, המשפחה שלי ואני נתנחם בידיעה של הכבוד והחיבה שכה רבים הרגישו כלפיה. אני יודע שהאובדן שלה יורגש עמוקות במדינה, בחבר העמים ועל ידי אינספור אנשים ברחבי העולם. אנחנו אבלים עמוקות על מותה של מלכה יקרה ואמא אהובה מאוד".

בניין עיריית תל אביב מואר בדגל בריטניה בשל מותה של מלכת אנגליה אליזבת השנייה. עיריית תל אביב, אורי סלע
בניין עיריית תל אביב מואר בדגל בריטניה/אורי סלע, עיריית תל אביב

ראש ממשלת בריטניה ליז טראס אמרה אחרי ההודעה על מותה המלכה כי היא כי היוותה לה השראה. "כולנו הרוסים ממותה של המלכה אליזבת. זה זעזוע עצום לאומה ולעולם. היא הייתה הסלע שעליו בריטניה המודרנית נבנתה. המדינה שלנו גדלה ושיגשגה תחתיה", ספדה טראס. "המלכה אליזבת סיפקה לנו יציבות וחוזקה בזמנים רעים וטובים. היא הייתה אהובה ונערצת בעולם כולו".

הנשיא ג'ו ביידן ספד למלכה, ואמר בהצהרה כי "המורשת של המלכה אליזבת תבלוט בדפי ההיסטוריה של בריטניה ובסיפור של העולם שלנו". מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, גם ספד למלכה, וכתב בציוץ בטוויטר: "אני עצוב מאוד על לכתה של הוד מעלתה המלכה אליזבת השנייה, אותה העריצו ברחבי העולם על מנהיגותה ומחויבותה. היא הייתה חברה טובה של האו"ם, ונוכחות מרגיעה במשך עשורים של שינוי. השקעתה במשך חייה תיזכר לעד".

המלכה אליזבת עם ג'יל והנשיא ג'ו ביידן. GettyImages
המלכה אליזבת עם הנשיא ביידן ואשתו, ג'יל/GettyImages

"בימים קשים אלה נתאחד כדי לחגוג את חיי השירות שלה. זה יום של אובדן עצום, אך המלכה מותירה לנו מורשת גדולה. כעת הכתר עובר למלך צ'ארלס השלישי. עלינו להתאחד בתמיכה בצ'ארלס, במלך החדש", הוסיפה טראס. "אנחנו מציעים לו את הנאמנות ומחויבות שלנו. אנחנו נכנסים לעידן חדש בהיסטוריה של המדינה הנהדרת שלנו. אלוהים, נצור את המלך".

ראש ממשלת בריטניה לשעבר, בוריס ג'ונסון, גם הביע צער על לכתה: "זה היום העצוב ביותר במדינה שלנו. כולם חשים תחושה אישית של אובדן כבד הרבה יותר אולי ממה שציפינו. גל אחר גל של צער עוברים על העולם, מבלמורל - היכן שמחשבותינו נתונות עם המשפחה המלכותית - והרחק מהמדינה".

המלכה אליזבת עם הנסיך צ'ארלס, 2019. רויטרס
המלכה אליזבת עם בנה, צ'ארלס. 2019/רויטרס

ראש ממשלת אירלנד מיהאל מרטין הביע צער בשם הממשלה. "אני מביע את תנחומיי לכל העם הבריטי על אובדן מלכתו", כתב ראש הממשלה האירי. קנצלר גרמניה אולף שולץ מסר: "אנחנו מתאבלים על מותה של המלכה אליזבת השנייה. חסרונה יורגש, לא בכדי בשל חוש ההומור הנהדר שלה".

הנשיא הצרפתי, עמנואל מקרון, כתב בהצהרה כי "המלכה אליזבת השנייה ייצגה את העם הבריטי המאוחד במשך 70 שנה. אני אזכור אותה כחברה של צרפת, בעלת לב רחב שהשפיעה רבות על מדינתה". מלך הולנד, וילם-אלכסנדר, מסר כי "אנחנו זוכרים את המלכה אליזבת השנייה בכבוד עמוק ובחיבה גדולה. רוח השירות שלה, המחויבות שלה לבריטניה ולחבר העמים, הכבוד העמוק שעמו שלטה במשך זמן רב הוא מקור בלתי נלאה להערצה על ידי דורות".

נשיא המועצה האירופית שארל מישל אמר: "המחשבות שלנו עם משפחת המלוכה וכל אלה שמתאבלים על המלכה אליזבת השנייה בבריטניה ובעולם כולו. היא הראתה לנו את החשיבות של ערכים נצחיים בעולם המודרני עם השירות והמחויבות שלה". שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל אמר כי "האיחוד מוקיר את התרומה הייחודית שלה לבניית שלום ופיוס. האובדן שלה יורגש בעולם כולו, המחשבות שלנו עם המשפחה והעם הבריטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully