וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרג העיתונאית בג'נין: צה"ל שינה כיוון, אך ספק אם זה ירגיע את הביקורת בעולם

עודכן לאחרונה: 5.9.2022 / 17:53

המסקנות הסופיות מתחקיר צה"ל על התקרית בה נהרגה שירין אבו-עאקלה, מתיישרות באופן מלא עם החקירה האמריקנית ומהוות שינוי כיוון משמעותי מצד המדינה, אחרי נסיונות התחמקות ארוכים. השאלה המרכזית היא האם הנכונות להודות כי העיתונאית נהרגה מאש צה"ל תספיק לממשל ביידן

בווידאו: תיעוד ממצלמות הגוף של לוחמי צה"ל ממחנה הפליטים ג'נין ביום נהרגה העיתונאית שירין אבו-עאקלה/צילום: דו"צ

המסקנות הסופיות של התחקיר הצה"לי לגבי התקרית בג'נין בה נהרגה שירין אבו-עאקלה הינן שינוי כיוון משמעותי מצידה של ישראל שבמשך חודשים ארוכים סירבה להודות באופן רשמי כי ייתכן שחייל צה"ל ירה והרג את העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית

למה זה חשוב:

  • התחקיר הצה"לי מתיישר באופן מלא עם מסקנות החקירה של המתאם הביטחוני האמריקני שפרטיה פורסמו לפני חודשיים בדיוק ושקבעה כי אבו עאקלה נהרגה מירי ישראלי לא מכוון.
  • בצה"ל ובמשרד הביטחון טוענים כי לא היה לחץ אמריקני על ישראל להגיע למסקנות הללו, אך הדמיון בין תוצאות שתי החקירות נראה כיותר מסתם צירוף מקרים בלבד.
שירין אבו עאקלה. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
העיתונאית שירין אבו-עאקלה/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

תזכורת:

  • כאשר פורסם התחקיר האמריקני בתחילת יולי הוא התקבל בכעס רב בצה"ל, במשרד הביטחון ובלשכת ראש הממשלה. בישראל טענו אז כי התחקיר האמריקני ייחס את אותה חשיבות לחקירה הישראלית ולחקירה הפלסטינית.
  • בירושלים גם התרגזו על כך שלמרות שהבדיקה הבליסטית של הקליע שהוצא מגופתה של אבו עאקלה לא היתה חד-משמעית האמריקנים בכל זאת קבעו כי היא קרוב לוודאי נורתה מאש ישראלית.
  • כעת כל הכעס הישראלי מלפני חודשיים התחלף בהגעה לאותה המסקנה בדיוק.

מאחורי הקלעים:

  • הממשל האמריקני היה תחת לחץ כבד מצד משפחתה של שירין אבו עאקלה ומצד סנאטורים וחברי בית הנבחרים מהמפלגה הדמוקרטית לנקוט בצעדים נוספים בפרשה.
  • על הרקע הזה התקשר שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן לשר הביטחון בני גנץ לפני כמה שבועות וביקש ממנו לפרסם את מסקנות התחקיר בהקדם האפשרי וגם להעביר אותן למשפחה.
  • בלינקן הלך צעד רחוק יותר ואמר לגנץ כי התקרית בה נהרגה אבו-עאקלה צריכה להוביל לבחינה מחדש של הוראות הפתיחה באש של צה"ל בגדה המערבית.
  • פקידים ישראלים בכירים אמרו שישראל עידכנה מראש את ממשל ביידן לגבי ממצאי התחקיר. אתמול תידרך שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג בכירים במשרד החוץ האמריקני ובבית הלבן.
  • במקביל בכירים בלשכת שר הביטחון תידרכו את שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס ואת נספח משרד ההגנה האמריקני בישראל.
שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בכינוס האו"ם בשל המתיחות בין רוסיה ואוקראינה, 17 בפברואר 2022. רויטרס
ביקש מגנץ לפרסם את מסקנות התחקיר, אנתוני בלינקן/רויטרס

תמונת המצב:

  • ישראל מקווה שפרסום המסקנות הסופיות של תחקיר צה"ל על התקרית בה נהרגה העיתונאית האמריקנית-פלסטינית שירין אבו-עאקלה והנכונות להודות כי בסבירות גבוהה היא נהרגה מירי של חיילים ישראלים ישימו קץ לפרשה. אבל ספק אם כך אכן יקרה.
  • התדרוך שקיים קצין בכיר בצה"ל לתקשורת הזרה הפך במהרה לעימות חריף במהלכו כתבים מרשתות טלוויזיה מערביות וערביות מתחו ביקורת על מסקנות התחקיר - במיוחד על הטענה שהירי באבן עאקלה שלבשה קסדה ואפוד מגן שעליו הכיתוב "עיתונות" היה לא מכוון ונבע מטעות בזיהוי.
  • כתבת של רשת אל-ג'זירה שהשתתפה בתדרוך אף תקפה את הקצין הבכיר באופן אישי וטענה כי ביום שיפשוט את מדיו הוא ייזכר שהיה שותף "לרצח של מלאך". נראה שלמרות שינוי הקו של ישראל והנכונות לקחת אחריות מסוימת, הביקורת בתקשורת הבינלאומית תימשך.
טקס אשכבה של שירין אבו עאקלה במוקאטעה בהשתתפות נשיא הרש"פ, אבו מאזן ובכירי הרשות. רויטרס, צילום מסך
הלוויתה של העיתונאית אבו-עאקלה/צילום מסך, רויטרס

מה הלאה:

  • השאלה המרכזית היא כיצד יפעל הממשל האמריקני, במיוחד על רקע הבחירות המתקרבות לקונגרס בחודש נובמבר. עבור הבייס הדמוקרטי, שממילא ביקורתי כלפי ישראל, הריגתה של שירין אבו עאקלה היתה אירוע משמעותי ביותר.
  • לחץ מצד האגף השמאלי במפלגה יכול לדחוף סנאטורים וחברי בית נבחרים להמשיך ולהפעיל לחץ על הבית הלבן ומשרד החוץ האמריקני לנקוט בצעדים נוספים כדי לוודא שמישהו בישראל נותן דין וחשבון.
  • לא ברור עדיין האם הנכונות להודות כי העיתונאית נהרגה מאש צה"ל תספיק לממשל ביידן כדי לסיים את הפרשה או שהלחץ האמריקני על ישראל לנקוט בצעדים נוספים יימשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully