וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא גרמניה להרצוג על הטבח במינכן: "הדחקנו את הרצח כאומה. זה מביש"

עודכן לאחרונה: 4.9.2022 / 17:46

נשיא המדינה פתח את ביקורו הממלכתי בגרמניה בפגישה עם מקבילו הגרמני פרנק וולטר שטינמאייר בארמון הנשיאות בברלין. הרצוג לשטיינמאייר: מצפים שבעלות בריתנו יעמדו לצדנו מול איראן. מחר הנשיאים ישתתפו בטקס לציון 50 שנה לרצח 11 הספורטאים הישראלים באולימפיאדה במינכן

בווידאו: נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא גרמניה/רויטרס

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום (ראשון) עם נשיא גרמניה פרנק וולטר שטינמאייר בארמון הנשיאות בברלין. במהלל השיחה בין השניים לקח הנשיא הגרמני אחריות אל הטבח באולימפיאדת מינכן בשנת 1972. "היו טעויות ומחדל שגרמניה צריכה לקחת על עצמה", אמר.

בסיום הפגישה נשא הנשיא הגרמני שטיינמאייר הצהרה. תחילה פנה הנשיא הגרמני להרצוג, ואמר כמה חשוב היה לו להזמין אותו לגרמניה. "אתה מנהיג ישראלי דגול, עיצבת את גורלה של מדינת ישראל והיחסים עם העולם לאורך השנים", אמר שטיינמאייר להרצוג.

הנשיא הגרמני הוסיף והתייחס למלחמה בין רוסיה לאוקראינה ואמר כי "אנחנו חיים בזמנים של מלחמה חדשה במזרח אירופה, בתקופה של מתחים וקונפליקטים וגם בתקופה של אנטישמיות משתוללת. הידידות בין המדינות חזקה וחשובה מתמיד". לאחר מכן, התייחס לאירוע לציון 50 שנה לטבח באולימפיאדת מינכן. "אנחנו מרגישים הקלה על כך שזמן קצר לפני הטקס והביקור הושגה הסכמה בין המשפחות על בירור היסטורי הכרה ופיצוי על הטבח. אני מודה לך באופן אישי הרצוג ששמרת על הערוצים פתוחים ותוכן השיחות נשאר בינינו. שום דבר לא יכול לרפא את הפצעים העמוקים אבל אני משוכנע שבאמצעות ההסכם וההנצחה נוכל להתקרב שוב אחד לקראת השני. אני אסיר תודה שאוכל לראות מחר את משפחות הנרצחים במינכן".

לבסוף סיים הנשיא הגרמי את הצהרתו והתייחס לאנטישמיות באירופה. "אסור לסבול בגרמניה אנטישמיות, מסורתית או חדשה, כגון זלזול בשואה תאוריות קונספירציה או אנטישמיות הקשורה לישראל. אנחנו מתנגדים נחרצות לניסיונות להפיץ את האידיאולוגיה הזו".

הרצוג בביקור נשיאותי בגרמניה 04 בספטמבר 2022. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
יצחק הרצוג עם נשיא גרמניה פרנק וולטר שטינמאייר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בתום הפגישה נשא גם הנשיא הרצוג הצהרה. "ההיסטוריה הכאובה שלנו בארץ הזאת, באה לידי ביטוי פעם נוספת לפני 50 שנה. בחודשים האחרונים עסקנו יחדיו - אתה ואני - לא מעט, בטרגדיה של הטבח בספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב-1972. אני מודה לך על מחויבותך המוסרית והבלתי נלאית לצדק היסטורי, מחויבות שבאה לידי ביטוי במעורבות אישית שלך, שהביאה בסופו של דבר לפריצת דרך, אשר בעיקרה: נטילת אחריות מצד ממשלת גרמניה, חקירה היסטורית ממצה, ומזור-מה, בדמות פיצוי, עבור המשפחות השכולות".

עוד הוסיף הרצוג כי בשנים האחרונות אנו חוזים בשינוי באזור, הכולל את הסכמי אברהם, והסכמי נורמליזציה עם מדינות נוספות. "לצערנו, לצד הרוחות הטובות המנשבות באיזורנו, יש קולות של טרור ושנאה. הטרור לא נח לרגע והרים את ראשו גם היום, כשלפני שעות אחדות טרוריסטים שפלים ביצעו פיגוע כלפי ישראלים שנסעו באוטובוס", אמר הרצוג.

הרצוג בביקור נשיאותי בגרמניה 04 בספטמבר 2022. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"היסטוריה הכאובה שלנו בארץ הזאת באה לידי ביטוי לפני 50 שנה", הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

לאחר מכן, נשאלו המנהיגים על הסכם הפיצויים עם משפחות החללים במינכן. "היתה פה הדחקה טראגית, המשפחות ניסו להציף את זה במרוצת השנים", אמר הרצוג. "ככל שלמדתי יותר את התיקים אתה קולט סיטואציות בלתי נתפסות, שהמשחקים נמשכו כשבני ערובה מובלים לטבח, תופעה אנושית שלא רצו לדבר עליה מרוב בושה. לכן ההסכם הוא הסכם מאוד חשוב, כי הוא מאפשר להתמודד עם תופעה אנושית, לפתוח אותה, להתמודד עם הכשלים והטעויות. ללמוד וללמד לדורות הבאים".

הנשיא הגרמני הגיב גם הוא לנושא הפיצויים. "היו טעויות ומחדל שגרמניה צריכה לקחת על עצמה באירועי מינכן 1972. הדחקנו זאת כאומה גרמנית, וזה מביך ומבייש!", אמר הנשיא. הנשיא הרצוג הוסיף ושיתף בקשר אישי לטבח במינכן. "הדוד של מיכל אשתי היה שם גם במשלחת. והוא אתמול, בן 90, התחיל לספר לנו איך הוא הלך לזהות את הגופות של החברים שלו".

מתקפת הטרור של ספטמבר השחור על הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן, 1972. GettyImages
"היתה פה הדחקה טראגית, המשפחות ניסו להציף את זה במרוצת השנים", הטבח במינכן/GettyImages

עוד הוסיף נשיא גרמניה והתייחס להתנגדות הישראלית להסכם הגרעין עם איראן. "אנחנו לא עומדים רק לצד ישראל, אבל ביטחון ישראל הוא התנאי ליחסים המשותפים שלנו. אני חושב שהעבר ש לתולדות היחסים מוכיח שהביטחון של ישראל קרוב ללבנו", אמר.

"מה זה אומר לגבי היחס שלנו לאיראן? אני לא יודע אם זה היה רעיון נבון לשמוט את הקרקע מתחת להסכם הקודם בהחלטת הנשיא טראמפ" הוסיף שטיינמאייר ואמר, "היום אנחנו במצב שונה, יש לנו מלחמה חדשה באירופה, ויש מצב ביטחוני חדש בגלל הסכמי אברהם. צריך לראות אם זה משחק תפקיד דומיננטי כלפי איראן". הנשיא סיים את דבריו ואמר כי ההסכמים עד לא חתומים, והוסיף כי: " אנחנו צריכים להשלים את המשא ומתן לגבי כמה פרקים, ואנחנו זמן קצר לפני בחירות האמצע בארצות הברית. אין לי יכולת לתת תחזית לגבי המשך המהלך".

הנשיא הרצוג ימשיך את ביקורו בגרמניה בארוחת ערב ממלכתית בהשתתפות בכירים במערכת הפוליטית והמדינית הגרמנית. מחר יתקיים טקס הזיכרון לציון 50 שנה לטבח באולימפיאדת מינכן, בו נרצחו 11 ספורטאים ישראלים. השתתפותו של הרצוג באירוע היתה מוטלת בספק עד הרגע האחרון, לאור המחלוקת בין משפחות 11 החללים במינכן לממשלת גרמניה על הפיצויים שישולמו לבני המשפחות מקרבה ראשונה.

בנוסף, מחר יפגוש הנשיא את קנצלר גרמניה, אולף שולץ, לפגישה מדינית שתתמקד בנושא האיראני. בשבוע הבא גם ראש הממשלה יאיר לפיד יגיע לברלין במטרה להגביר את הלחץ על גרמניה כחלק ממאמצי ישראל לעכב את המשא ומתן על הסכם הגרעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully