וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: ייתכן שסין ביצעה פשעים נגד האנושות במיעוט המוסלמי

עודכן לאחרונה: 1.9.2022 / 10:18

אחרי עיכוב ממושך שזכה לביקורת, נציבת זכויות האדם פרסמה דוח על עינויים ומעצרים המוניים של האויגורים ומיעוטים מוסלמים אחרים בשינג'יאנג. בבייג'ינג זעמו: "פארסה של ארה"ב וכוחות אנטי-סיניים"

המעצרים "השרירותיים והמפלים" של מיעוטים מוסלמים בסין במחוז שינג'יאנג עשויים להוות פשעים נגד האנושות - כך נכתב בדוח של האו"ם, שפורסם הלילה (חמישי) אחרי עיכוב ממושך. הדוח חובר על ידי נציבת זכויות האדם היוצאת של האו"ם, מישל בצ'לט, שספגה ביקורת מצד דיפלומטים וארגוני זכויות אדם על כך שנקטה יד רכה מדי כלפי סין. הדוח שוחרר דקות לפני סוף כהונתה שנמשכה ארבע שעות.

בדוח, שאורכו 48 עמודים, נכתב כי "בוצעו הפרות זכויות אדם חמורות" בשינג'יאנג כלפי המיעוט האויגורי ומיעוטים מוסלמים אחרים. זאת, כחלק מאסטרטגיית "המאבק בטרור והמאבק בקיצוניות" של המפלגה הקומוניסטית. בצ'לט, שלא התמודדה על כהונה שנייה על רקע הביקורת, ביקרה בסין במאי האחרון.

"היקף המעצר השרירותי והמפלה של האויגורים ושל קבוצות מוסלמיות בעיקר אחרות עשוי להוות פשע בינלאומי, במיוחד פשע נגד האנושות", אמרו בנציבות זכויות האדם. היא המליצה לממשלת סין לנקוט צעדים לשחרור כל העצורים במרכזי הכשרה, בתי כלא ומתקני מעצר.

"יש אינדיקציות מבוססות להפרות של הזכות לפוריות באמצעות אכיפה באיומים של מדיניות לתכנון משפחתי מאז 2017", נכתב בדוח, שהוסיף כי המחסור במידע ממשלתי מקשה על "הסקת מסקנות לגבי ההיקף המלא של האכיפה הנוכחית של המדיניות הזאת ושל הפרות נלוות של זכויות הפוריות".

מגדל שמירה בסמוך למחנה מעצר של אויגורים, שינג'יאנג, סין, מאי 2019. AFP, GettyImages
מגדל שמירה בסמוך למחנה מעצר של אויגורים בשינג'יאנג, 2019/GettyImages, AFP

ארגוני זכויות אדם מאשימים את בייג'ינג ברדיפה שיטתית של האויגורים, קבוצה אתנית מוסלמית ברובה שמונה כעשרה מיליון אנשים וחיה בשינג'יאנג שבמערב סין. לפי עדויות, הם שועבדו לעבודות כפייה ונשים אויגוריות עברו עיקורים. ארצות הברית כבר הגדירה את הרדיפה שלהם בתור רצח עם.

סין, שניסתה למנוע את פרסום הדוח, מכחישה את הטענות. המשלחת של סין בז'נבה תיארה את הדוח בתור "פארסה" שתוכננה על ידי ארצות הברית, מדינות המערב וכוחות "אנטי-סיניים" המתבססים על מידע שגוי והנחת האשמה מראש.

שגריר סין באו"ם, ז'אנג ג'ון, אמר לפני פרסום הדוח כי בייג'ינג השמיעה שוב ושוב את התנגדותה אליו. הוא אמר כי נציבת זכויות האדם של האו"ם לא צריכה להתערב בענייניה הפנימיים של סין. "כולנו יודעים טוב מאוד שסוגיית שינג'יאנג לכאורה היא שקר מפוברק לחלוטין משיקולים פוליטיים והתכלית שלה היא לפגוע ביציבות של סין ולשבש את פיתוחה של סין", אמר אתמול השגריר לכתבים. "אנחנו לא חושבים שזה יועיל לאף אחד, זה פשוט יפגע בשיתוף הפעולה בין האו"ם לבין אחת המדינות החברות".

דילקסיט רקסיט, מהקונגרס האויגורי העולמי, שפועל מחוץ לסין, אמר כי הדוח מאשש שיש "ראיות מוצקות לזוועות" שבוצעו נגד האויגורים, אך הוא קיווה שהוא ילך צעד רחוק יותר. "אני מצר על כך שהנציבות העליונה לזכויות אדם של האו"ם לא אפיינה את הזוועות הקיצוניות האלו בסין כרצח עם", הוא כתב במייל לרויטרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully