וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיכונים יצטרפו לשביתה? יו"ר ארגון המורים מאיים להשבית גם את העל-יסודיים

עודכן לאחרונה: 24.8.2022 / 14:54

רן ארז הודיע כי אם לא ייחתם עד ה-1 בספטמבר הסכם קיבוצי עם ארגונו, הוא ייצטרף לשביתת הסתדרות המורים. בוועידה בה השתתף מתחה גם שרת החינוך ביקורת על התנהלות משרד האוצר, ואמר כי ההצעה שהעביר היא "מסך עשן לתכנית שאין בה אופק". המו"מ בין הצדדים יימשך היום

בווידאו: שאשא ביטון: הצעת האוצר - מסך עשן לתכנית שאין בה אופק למורים/מערכת וואלה!

יו"ר ארגון המורים רן ארז הודיע היום (רביעי) כי שנת הלימודים לא תיפתח בתיכונים אם לא ייחתם עם הארגון הסכם קיבוצי. את ההודעה מסר בוועידת החינוך של דה מרקר המתקיימת בקריית אונו. בכך יצטרף ארגון המורים לאיום בשביתה של הסתדרות המורים. המו"מ בין ההסתדרות ומשרד האוצר צפוי להימשך היום. הדרישות של הסתדרות המורים נוגעות בעיקר למעבר לחמישה ימי לימוד, ועל רפורמת הבגרויות.

"משרד החינוך לא נכנס איתנו למשא ומתן רציני, גם לא זירזתי אותו, רציתי לראות מה יהיה בהסכם של הסתדרות המורים", אמר ארז בוועידת החינוך. "אני מתכנן שביתה, והודענו שב-1 בספטמבר לא נפתח את שנת הלימודים אם לא ייחתם הסכם קיבוצי". הוא סייג ואמר כי הוא חושב שבסופו של דבר לא יצטרכו לשבות, כי ייחתם איתם ההסכם. "הפערים לא גדולים, אבל עד שזה לא חתום זה לא חתום", אמר.

רן ארז בוועידת הארץ לחינוך.
24 לאוגוסט 2022. מוטי מילרוד / The Marker, אתר רשמי
שנת הלימודים לא תיפתח בתיכונים, רן ארז/אתר רשמי, מוטי מילרוד / The Marker

עוד הוסיף ארז בנושא המשא ומתן כי "יפה נמצאת עכשיו במלכוד. היא לא יכולה לוותר על המורים הוותיקי", והוסיף כי יעדיף לבצע את המשא ומתן מול מרכז השלטון המקומי. על מערכת החינול אמר ארז כי "הוסיפו עוד טלאי ועוד טלאי עד שאין שליטה על מה שקורה בפנים. צריך לבנות את משרד החינוך מחדש לפי הצרכים של המאה ה-21". לעומת זאת, הצהיר ארז כי הוא תומך בהצעת האוצר להעניק 9,000 שקלים לחודש למורה מתחיל , ואמר כי אם תתקבל "לא יהיה מחסור במורים, לפחות בשנה הראשונה".

באותה ועידה התייחסה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון למשבר במו"מ בין הסתדרות המורים למשרד האוצר, ואמרה כי הצעת משרד האוצר הוא "מסך עשן לתכנית שלמה שבה אין שום אופק למורים שנכנסים למערכת". כמו כן אמרה כי תעשה מאמצים כדי ששנת הלימודים תפתח כסדרה עם הסכם שכר טוב למורים.

"אתם שבויים במספר הקסם '9,000 שקלים'", אמרה שאשא-ביטון, שהתייחסה למשכורת שהציע משרד האוצר למורים מתחילים. "זה נשמע יפה אבל זה מסך עשן לתכנית שלמה, שבה אין שום אופק למורים שנכנסים למערכת. כמעט ואין הבדל בין מורה אחרי 12 שנים היום לתכנית האוצר".

עוד בוואלה!

800 שקלים לוותיקים: הפערים במו"מ בין האוצר למורים

לכתבה המלאה
רן ארז בוועידת הארץ לחינוך.
24 לאוגוסט 2022. מוטי מילרוד / The Marker, אתר רשמי
רוצה לפרק את מערכת החינוך, רן ארז/אתר רשמי, מוטי מילרוד / The Marker

עוד טענה כי בהסתדרות הביאו הצעה שמגשרת על הפערים בין האוצר למורים "כבר לפני חודש וחצי". בנוסף אמרה כי במשרד עושים "הכל כדי ששנת הלימודים תיפתח, אבל לא רק תיפתח, אלא עם הסכם שכר טוב, כדי שנוכל להתחיל לייצב את המערכת ולבנות אותה שנים קדימה". "ברור לכולנו שיהיו לימודים. אנחנו נעשה הכול כדי שהשנה תיפתח כמו שנלחמתי בשנה שעבר שתיפתח".

"אי אפשר להמשיך להתייחס למערכת החינוך כמערכת שצריך לשים בה עוד פלסטר ועוד טלאי", המשיכה. "יש לנו הזדמנות להביא הסכם שכר שיאפשר לקלוט אנשים צעירים, שיירצו לבוא גם כי יהיה להם אופק. ניסיון במערכת החינוך לא יסולא בפז. צריך שכר מתאים לוותיקים, להחזיר את התגמול למורים שמשלבים.

יפעת שאשא ביטון במהלך ועידת החינוך של דה מרקר 24 באוגוסט 2022. מוטי מילרוד / The Marker, אתר רשמי
"הצעת האוצר - מסך עשן". שאשא-ביטון בוועידה, היום/אתר רשמי, מוטי מילרוד / The Marker

בוועידה השתתפתה גם מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, שנשאלה אם אכן יצא "עשן לבן" בשיחות עם האוצר אתמול כפי שביקשו השרים. "העשן עוד לא לבן, אבל מתקרב", אמרה. "יושבים ברצינות כדי להגיע לפתרונות שיהיו מוסכמים על כל הצדדים. כשלמדתי את עשרת הדיברות בבית הספר היסודי לא זכרתי שיש דיבר שהסכמי שכר אמורים להימשך עד 31 באוגוסט. זה היה יכול להיגמר מזמן. לצערי רק עכשיו הדיונים מאוד ענייניים".

על המחסור בצוותים וההיתרים לגנים ולחינוך המיוחד, אמרה שטאובר כי "כל המנכ"לים הקודמים אמרו שזאת בעיה נקודתית, אני באתי ואמרתי שזאת בעיה אסטרטגית". היא הסבירה כי "המיפוי של 6,000 מורים חסרים הצטמצם לפחות מ-4,000. השלטון המקומי ואגפי החינוך זעקו אליי ואמרו שאין להם גננות. אנחנו אפילו משכנעים אנשים שרוצים לפרוש והם מצוינים להישאר עוד שנה כדי שלילד תהיה גננת ומורה לחינוך מיוחד. הצלחנו להתמודד עם הבעיה וכנראה שלא יהיו גנים שיפעלו חמישה ימים".

יפעת שאשא ביטון במהלך ועידת החינוך של דה מרקר 24 באוגוסט 2022. מוטי מילרוד / The Marker, אתר רשמי
שאשא-ביטון בוועידה, היום/אתר רשמי, מוטי מילרוד / The Marker

משה בכר, סגן בכיר לממונה על השכר במשרד האוצר, הביע בוועידה את חוסר שביעות רצונו מהתקדמות המשא ומתן. "אין הסכמה על אף סוגיה מרכזית", אמר. "וזה חבל, כי אנחנו שמנו פה הצעה שעולה לא מעט כסף, והיא מאוד נדיבה".

"אנחנו חושבים שצריך להוסיף כסף למערכת - אבל זה לבד לא יפתור את הבעיה", הוסיף. "תקציב החינוך כמעט הכפיל את עצמו בעשור האחרון, אבל משלמי המסים צריכים לשאול את עצמם - האם הכסף הזה מוביל לשינוי. אנחנו גם לא רוצים פלסטר. אנחנו מבינים שהשכר הוא לא הדבר היחידי, מדובר גם על סדרי עדיפויות בתוך המערכת. אנחנו רוצים להוביל לשינוי אמיתי. אני לא מבקש מהמורים הוותיקים לממן, ממש לא. המורים הוותיקים יקרים לנו. אבל סדרי העדיפויות צריכים להיות אצל הצעירים".

במשא ומתן בין משרד האוצר להסתדרות המורים, שנמשך אתמול, לא היתה פריצת דרך - זאת תשעה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים. הבוקר צפויה להתקיים פגישה נוספת בין הצדדים, וכן פגישות נוספות בין משרדי האוצר והחינוך. כמו כן, אחר הצהריים צפויים נציגי משרד האוצר להיפגש עם יו"ר ארגון המורים רן ארז, אז ידונו בטיוטות ההסכם שהועברו אליהם בתקופה האחרונה.

מסע"ת | שר האוצר, אביגדור ליברמן. משרד האוצר, ירושלים  17 באוגוסט 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
סופג ביקורת על התנהלותו במשבר. ליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

במערכת הפוליטית נשמעת ביקורת רבה על שר האוצר אביגדור ליברמן, הנוגעת להתנהלותו במשבר זה. בשבוע האחרון ביקר ראש הממשלה יאיר לפיד את ליברמן, כשהעיר כי הוא "לא אוהב איך שמדברים על מורים ותיקים". בתגובה ענה לו ליברמן כי הוא "לא בקיא בפרטים" מאחר שלפי ההצעה של משרד האוצר, כלל המורים ייהנו מתוספת שכר.

גם שר הבריאות ניצן הורוביץ, הצטרף אתמול לביקורת על שר האוצר. "המדיניות הלאומית היא לא בסמכות פקידים באוצר, אלא בסמכות הממשלה", אמר. "האמירה של האוצר כלפי רה"מ והשרים 'לא להתערב', היא מופרכת. האוצר לא קובע איך יחולק הכסף. הוא ממונה רק על הביצוע, ולפי העודפים העצומים שצבר, גם בזה איננו מצטיין", תקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully