וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארכת הסיוע, מלגות ותמיכה רגשית: המלצות הוועדה לזכויות יתומי צה"ל הבוגרים

עודכן לאחרונה: 23.8.2022 / 12:20

שר הביטחון קיבל את המלצות הוועדה, זאת בתום מאבקם של יתומי צה"ל הבוגרים לשינוי החקיקה בעניינם. במשרד הביטחון הבהירו כי חלק מההמלצות ייכנסו לתוקף מיידי, בעוד שאחרות יידרשו תיקוני חקיקה. הרמטכ"ל בירך: "תהליך שמבטא את אחריותנו כלפי אלה שמסרו את חייהם עבורנו"

הוועדה הציבורית לבחינת מעמדם וזכויותיהם של יתומי מערכות ישראל הבוגרים 23 באוגוסט 2022. אריאל חרמוני, משרד הביטחון, אתר רשמי
שורה של המלצות לשיפור המעמד. גנץ עם חברי הוועדה/אתר רשמי, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הוועדה לבחינת זכויות יתומי מערכות ישראל הבוגרים, הגישה היום (שלישי) את המלצותיה לשר הביטחון ובהן שורה של צעדים לשיפור מצבם. הוועדה כונסה בעקבות מחאתם של יתומי צה"ל בדרישה להמשך הליווי והטיפול בהם גם לאחר שעברו את גיל 21, תוך ביצוע שינוי חקיקה. שר הביטחון בני גנץ הצהיר כי יקבל את המלצות הוועדה.

גנץ הורה על הקמת הוועדה תוך קריאה לבחינת מצבם של יתומי צה"ל הבוגרים. במשרד הביטחון הסבירו כי הצעד בא בעקבות "הבנת מציאות חייהם המורכבת של חלק מאוכלוסיית היתומים הבוגרים וכחלק מחובתה המוסרית של המדינה לבני המשפחות השכולות".

אביב כוכבי ואליעזר טולדנו. דובר צה"ל
"חובה מוסרית". כוכבי/דובר צה"ל

בין היתר, חברי הוועדה, בראשות שופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין המליצו להכיר תחילה באופן מפורש במצבו של היתום הבוגר ברמה הערכית, באופן שיהיווה בסיס לקבלת החלטות נוספות בנושא. בוועדה קבעו כי יש לספק סיוע בתחום הרגקשי ליתומים ללא מגבלות גיל, ולהמשיך בתכנית הלווי עד לגיל 18.

כמו כן, חברי הוועדה המליצו על מתן סיוע בתחום הכלכלי והשיקומי שיכלול מלגת התפתחות חודשית בגילי 30-21 - והעלאת הגיל ללימודים אקדמיים, הכשרה ואבחון תעסוקתי. עוד ציינו כי יש להגדיל את המענק הניתן ליתומים בגין נישואים ודיור, ולאפשר העסקה מעבר לגיל הפרישה הפורמלי.

עוד בוואלה!

גנץ: יש מקומות שאינם במעטפת המטרופולינית של ירושלים שאפשר להגדיר בהם בירה לפלסטינים

לכתבה המלאה

עיקרי המלצות הוועדה:

  • הכרה ערכית מפורשת בסטטוס היתום.
  • סיוע בתחום הרגשי ללא מגבלת גיל.
  • תכנית ליווי אישית ליתומים עד גיל 18.
  • סיוע בתחום הכלכלי והשיקומי שיכלול: מתן מלגת התפתחות חודשית בגילאי 30-21, העלאת הגיל ללימודים אקדמאיים, להכשרה מקצועית ולאבחון תעסוקתי.
  • הגדלת מענק נישואים ודיור.
  • העסקה מעבר לגיל פרישה פורמלי.

במשרד הביטחון הבהירו כי חלק מיישום החלטות יהיה מיידי, בעוד שכמה מהן מחייבים בתיקוני חקיקה הדורשים זמן מה. בנוסף לוועדה הקיימת, הנחה שר הביטחון להקים צוות נוסף. זאת לבחון שינויים גם בנושאי ההכרה וההוקרה, וכן במענה לסוגיית הדיור, והרחבת מלגת ההתפתחות לגילאים מבוגרים יותר.

בעקבות הדברים, הרמטכ"ל אביב כוכבי בירך על המהלך. "מתוך חובה מוסרית, צה"ל סימן את נושא האלמנות והיתומים כנושא המחייב שיפור", אמר. "זוהי חובה שצריכה להפוך למעשים. החלטות הוועדה הן חלק מתהליך ארוך המבטא את החשיבות בסיפוק תנאים נאותים למשפחות, וכן את אחריותינו כלפי אלו שמסרו את חייהם למען מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully