וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חולמים להיות כמו אבא": יתומי צה"ל חוגגים את הגעתם לגיל מצוות

11.10.2018 / 17:34

מאיה, שחוגגת את בת המצווה שלה, זוכרת שאביה הבטיח לקחת אותה בתיק שלו לטייסת - בטרם קיבלה את הבשורה על מותו. עמי-עד חושב על השיחות שהיה מקיים לקראת הטקס עם אבא שלו, שנהרג מהתפוצצות רימון ב"צוק איתן". טקס בר ובת המצווה של יתומי צה"ל בירושלים

בר ובת מצווה ליתומי צה"ל בכותל. ארגון אלמנות ויתומי צהל, מערכת וואלה! NEWS
"החברה הישראלית כולה לצדם". טקס בר המצווה של יתומי צה"ל/מערכת וואלה! NEWS, ארגון אלמנות ויתומי צהל

חגיגת בר ובת המצווה היא נקודת ציון משמעותית עבור מתבגרים במסורת היהודית, אך אצל מאיה זהר ועמי-עד, שאיבדו את אבותיהם שנפלו בקרב, השמחה וההתרגשות מהולים בעצב ובגעגוע.

ארגון אלמנות ויתומי צה"ל מקיים היום (חמישי) את חגיגת בר ובת המצווה ליתומי צה"ל וכוחות הביטחון הודות לסיוע הקרן למורשת הכותל בראשות הרב שמואל רבינוביץ'. היום המרגש ייפתח בסיור והדרכה בכנסת ישראל, ומשם יגיעו מאיה, עמי-עד ושאר חברי העמותה שהגיעו לגיל מצווה לטקס עלייה לתורה ברחבת הכותל המערבי, ובסיומו של האירוע ימשיכו לאירוע חגיגי במוזיאון ישראל.

הטקס יהיה במעמד הרמטכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך, מנכ"ל משרד הביטחון האלוף (במיל') אודי אדם, הרב הצבאי הראשי תת-אלוף אייל קרים, ראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון הסמנכ"ל אריה מועלם וחבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו). לקראת האירוע, אמרה יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל תמי שלח כי "אנחנו מלווים את יתומי צה"ל בכל אחת מתחנות חייהם - עלייה לכיתה א', גיוס לצה"ל, לימודים, נישואים וכמובן בר ובת מצווה. החיבוק הזה ממחיש להם בכל עת שהם אינם לבד, שהחברה הישראלית כולה לצדם".

עוד בוואלה! NEWS:
עליזה נרצחה ע"י בעלה: "אמא, השארת אותי ללא פעימות בלב"
"לשנות תודעה": סין עיגנה בחוק את מחנות החינוך מחדש למוסלמים
היחסים מתחממים? שגריר ישראל בארה"ב שוחח עם שגריר האמירויות

בר ובת מצווה ליתומי צה"ל בכותל. ארגון אלמנות ויתומי צהל, מערכת וואלה! NEWS
חוגגות בת מצווה/מערכת וואלה! NEWS, ארגון אלמנות ויתומי צהל

בין הנערים והנערות שעסוקים כבר תקופה בהכנות לקראת האירוע, נמנית גם מאיה זוהר, בתו של רב-סרן דודי (דוד) זהר, לוחם צוות אוויר, שנהרג באוגוסט אשתקד בהתרסקות מסוק האפאצ'י בשטח בסיס רמון בדרום. "אני חולמת להיות טייסת בחייל האוויר כמו אבא, גם בגלל הדרך שהוא עשה וגם בגלל שאני רוצה להיות טייסת", סיפרה מאיה מבית המשפחה בחיפה. "אני הולכת לספר בטקס על החוויות והזכרונות שהיו לי מאבא, על מה למדתי ממנו ומה אני זוכרת ממנו. אבא היה בן אדם שתמיד השיג את כל מה שהוא רצה, הוא עבד מאוד קשה כדי להשיג זאת ואני רוצה להיות כמוהו".

מאיה חזרה ללילה הקשה בו בישרה לה אמה, גלית, על נפילתו של אבא: "אמא ספרה לי את הבשורה הקשה בערך בשעה 1:00 בלילה. ישנתי, ואני זוכרת שהיא העירה אותי, 'מאיה, אבא נהרג. מחכים לנו אנשים למטה'. בהתחלה לא הבנתי מה היא אמרה והשבתי לה 'בסדר' וחזרתי לישון. אמא חזרה על זה, ואני לא באמת קלטתי. רק שירדתי למטה וראיתי אנשים מהטייסת של אבא, התחלתי להבין את מה שקרה ולמרות שהיו שם הרבה אנשים שתמכו בנו - הרגשתי לבד".

מאיה אמנם הייתה צעירה ולמדה בכיתה ה', אך "זוכרת שבבוקר לפני שקרה האירוע, אבא עוד הספיק להסיע אותי לקייטנת גלישה, והוא סיפר לי בהתרגשות על סרט שהוא עתיד להצטלם אליו בעבודה ועל מה שהוא מתכוון להגיד בסרט. הוא דיבר על מנהיגות ועל איך מגיעים 'ל- TOP של ה- TOP בעבודה קשה והתמדה' - זו היתה השיחה האחרונה שלנו". מאיה סיפרה כי המשפחה נהגה "לבקר את אבא בטייסת, במילואים, ואני גם זוכרת שאבא הבטיח לי שייקח אותי בתוך התיק לטייסת, הבטחה שלצערי הוא עדיין לא קיים". ביומיום, היא עונדת שרשרת "לב" עם תמונה של אבא, "ואם אני רוצה להיזכר במשהו אני ישר פותחת את השרשרת ומסתכלת על תמונתו".

"לטקס הזה צריך להתכונן עם הרבה כוח נפשי, במהלך אנו צפויים לפגוש עוד ילדים, לכולם מחנה משותף, כולם איבדו הורה שנפל בשירות הצבאי, אתה שומע מהם סיפורים אישיים וגם אתה מספר את סיפורך האישי, בכלל הנסיבות האלה שאיחדו והפגישו את כולנו הן מאוד עצובות, אבל האירוע היום הוא מאוד שמח ומרגש". זאת לא הפעם הראשונה שמאיה ושאר הנערים והנערות נפגשות, לאורך השנה הפיק הארגון מפגשים נוספים עם שאר המשפחות שיקיריהן נפלו: "נפגשנו כבר במחנות שאורגנו בחופשים על ידי הארגון ולכן אני מכירה את רוב הילדים שיגיעו היום לטקס".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
דוד ומאיה זוהר ,בר/בת מצווה ליתומי צה"ל במעמד הרמטכ"ל והמפכ"ל. באדיבות המשפחה,
דוד זוהר ובתו מאיה החוגגת בת מצווה/באדיבות המשפחה
רמי כחלון ,בר/בת מצווה ליתומי צה"ל במעמד הרמטכ"ל והמפכ"ל. באדיבות המשפחה,
"מנהיגות היא שליחות". רמי כחלון/באדיבות המשפחה

האירוע שבו נהרג רב-סרן זהר, אביה של מאיה, התרחש סמוך לשעה 21:00. מסוק אפאצ'י מסוג "פתן" של "טייסת מגע הקסם" חזר לבסיס מטיסת אימון שגרתית ודיווח למגדל הפיקוח על תקלה טכנית. הוא המשיך להתקרב לנחיתה, וכשהיה בגובה מגדל הפיקוח, התרסק אל הקרקע בין שני המסלולים בבסיס. מעיקרי התחקיר הצבאי שפורסם, עלה שמוט היגוי המסוק לא היה מותקן כנדרש וכתוצאה נוצרה התרופפות שהביאה לשחיקה של המוט ולהתנתקותו במהלך הטיסה. תקלה זו הובילה לכך שהמסוק פנה בחריפות שמאלה ולצוות אבדה השליטה בהיגוי רוטור הזנב.

זהר, בן 43 במותו, הותיר אחריו רעייה וארבעה ילדים. רס"ן זהר היה בוגר בית הספר הריאלי בחיפה והוא החלל ה-302 מבין בוגרי בית הספר. את רעייתו גלית הכיר בבית הספר, וגם ארבעת ילדיהם בגילאים 6-14 לומדים במוסד. לאחר השירות הצבאי, למד בטכניון הנדסת תעשייה וניהול, והחל לעבוד באלביט בשנת 2004 כמהנדס מערכת. בפברואר 2016 מונה לסמנכ"ל חטיבת האוויר של החברה ועסק בנושא החימוש המדויק.

שאול, אחיו, סיפר כי אחד מארבעת ילדיו של זוהר נקרא על שמו של חברו רב-סרן תומר גוטרמן שנהרג ב-2003 בהתרסקות מטוס קל בטיסת אימון בדרום. ואם לא די בכך, רס"ן גוטרמן שהיה אז סגן טייסת מסוקי האפאצ'י של החיל, הוא דודו של הטייס שנפצע בתאונת הטיסה שבה נהרג דודי. באתר "יזכור" שבו הונצח רס"ן גוטרמן, הובאו דברי הספד מפיו של הטייס זהר. "תומר היה בן אדם שיודע להקשיב, חבר שמבין. הוא ידע לפרגן ולתת מילה טובה כשצריך", ספד אז זהר. "זה היה משהו שמאוד בלט אצלו. בניגוד לתרבות התחקור הנוקבת של החיל בתחקירים, אחרי גיחה מבצעית, הוא לא היה מחפש רק את הדברים השליליים, אלא תמיד גם את מה שהיה בסדר. המילה הטובה במקום ובזמן הנכונים הייתה משהו שמאוד אפיין אותו. הייתה לו יכולת טבעית לדחוף אנשים קדימה. אם הוא ראה שיש בך את השאיפה להגיע רחוק - הוא דחף אותך", אמר שאול אחיו.

דוד זוהר ,בר/בת מצווה ליתומי צה"ל במעמד הרמטכ"ל והמפכ"ל. באדיבות המשפחה,
"הייתה לו את המילה הטובה במקום ובזמן הנכון". דוד זוהר/באדיבות המשפחה

גם עמי-עד כחלון מחדרה מחכה בקוצר רוח לטקס היום בירושלים. עמי-עד הוא בנו של רב-נגד רמי כחלון, איש קבע בגדוד הסיור של חטיבת הצנחנים, שנפצע באורח אנוש מהתפוצצות רימון ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן". הוא אושפז במרכז הרפואי "סורוקה" בבאר שבע ובמשך חמישה ימים נלחם על חייו, עד שהכריעה אותו פציעתו והוא נפטר. שנה לפני מותו, העניק לו הרטכ"ל את פרס מצטיין הרמטכ"ל.

עמי-עד מחכה בקוצר רוח לאירוע היום, עבורו זאת תהיה עוד הזדמנות לדבר על אביו: "אני מאוד מתרגש להשתתף הים בטקס, מחכה כבר לראות את כל החברים וכל המדריכים". עמי-עד היה בן שמונה כשאביו רמי נפל. "זוכר עד היום את אותו ערב, דפקו בדלת, אמא צעקה, כל האחים רצו לכיוונה בסלון, ראינו את החיילים מדברים עם אמא, הם סיפרו שאבא נפצע ואמא נסעה לבית החולים. אבא נאבק על חייו במשך חמישה ימים עד שנפטר". חמש שנים אחרי שאיבד את אביו, עבור עמי-עד שהקים בבית קיר זיכרון לזכרו, רמי ממשיך להיות חלק בלתי נפרד מהחיים. דווקא עכשיו בימי ההכנות לקראת העלייה לתורה וטקס בר המצווה מספר עמי-עד על שיחות שהיה רוצה לקיים עם אביו שנפל. "זוכר ששאלתי את עצמי מה אבא היה עושה, או מה הוא היה אומר על זה", אמר.

לדבריה של פנינה, אלמנתו של רמי ואמו של עמי-עד, היום במהלך הטקס יוקרן סרט מביקורו הראשון של בנה בהיכל הזיכרון בירושלים בו יחד עם רמ"ח נפגעים הם ערכו סיור וחיפשו את שמו של אבא רמי על קיר הזיכרון בהיכל. פנינה התייחסה לאבל ואמרה כי החיים נמשכים. "בתוך העצב והגעגועים לרמי, פתאום נכנסה לה התרגשות הגדולה לקראת הבר-מצווה של עמי-עמד", אמרה. בחודש שעבר הוא עלה לחטיבת הביניים בחדרה, אותה חטיבת ביניים בה למד אביו רמי ז"ל. לדברי פנינה, כבר עם ההגעה לבית הספר הוא פגש את צוות המורים שלימד את אביו, "ועמי-עד סיפר בגאווה לכולם שהוא הבן של רמי כחלון, "אתה בטח מכיר את אבא שלי". בכלל, תמיד בפתיחת שנת לימודים, רמי היה זה שלוקח את הילדים לבית ספר, בגלל המקצוע שלי, אני מורה שעובדת במערכת החינוך, ולאחר שרמי נפל, הדברים השתנו.

רמי ועמיעד כחלון ,בר/בת מצווה ליתומי צה"ל במעמד הרמטכ"ל והמפכ"ל. באדיבות המשפחה,
יחגוג היום בר מצווה, עמי-עד ואביו רב נגד רמי כחלון שנהרג בצוק איתן/באדיבות המשפחה

ברקע ההסלמה בדרום, לבה של פנינה עם הלוחמים בחזית, "הלב עם החיילים ששומרים עלינו, כל אירוע שמתרחש שם באזור ומתוקשר עושה לנו דה ז'ה וו אחד, אחרי שרמי נפל, קיווינו שזה הסוף וייחלנו לימים של שקט".

בהלווייתו של רמי נכחו אלפי אנשים. מאור, בתם, בחרה ללבוש חולצה של אבא שעליה נכתב "מנהיגות היא שליחות". היא ואחיה יוסיאל נשאו דברים שכתבו לזכרו. "היינו אמורים לחגוג לו ב-4 באוגוסט יום הולדת 39. תכננו לו מסיבה גדולה, יום הולדת מהסרטים, ובמקום לכתוב לו ברכה כתבתי הספד. איך נמשיך מכאן הלאה, אני לא יודעת", אמרה.

על מצבתו של כחלון נכתב: "דרכך דרך הגבורה, הצניעות, טוב הלב. המסירות ואהבת חינם תהינה נר לרגלנו". בעמוד הפייסבוק שהוקם לזכרו של כחלון, חיילים ששירתו תחתיו חלקו לו כבוד אחרון.

"הוא היה המפקד שלי - בן אדם נעים הליכות, עדין ומתחשב - קשה לעיכול", ספדה אחת מהן. מכר נוסף מהשירות הצבאי, שהכיר אותו במשך 12 שנים, אמר כי "את שלוות הנפש והחיוך התמידי לעולם לא נשכח. לא האמנתי לבשורה הכל כך רעה - תנוח על משכבך בשלום, אוהבים אותך!".

הימים הם ימי קיץ 2014, ירי הרקטות מרצועת עזה לישראל רק הלך והתגבר, בעקבות כך יצאה ישראל למבצע "צוק איתן" נגד חמאס בעזה. המבצע החל בתאריך ב-8 ביולי בשנת 2014 בהפצצות מהאוויר, וכעבור תשעה ימים החלה כניסה קרקעית של יחידות צבא לרצועת עזה לטפל במוקדי הירי ובמנהרות הטרור, משימות שבוצעו עד תום המבצע בסוף חודש אוגוסט. כחלון, בן 39 במותו, הותיר אחריו רעייה וארבעה ילדים.

ארגון אלמנות ויתומי צה"ל הוקם בשנת 1991, והוא הארגון היציג של האלמנות, האלמנים והיתומים שבני זוגן או אביהם או אמם נפלו בעת שירותם הביטחוני מאז מלחמת השחרור ועד היום. הארגון מקיים פעילויות רבות לאורך השנה שמטרתן חיזוק והעצמה של המשפחות השכולות, תוך מתן תמיכה רגשית או כל תמיכה נחוצה אחרת. מאז הקמתו, מקיים הארגון מדי שנה אירוע בר ובת מצווה מרגש ליתומי צה"ל וכוחות הביטחון בירושלים.

בר ובת מצווה ליתומי צה"ל בכותל. ארגון אלמנות ויתומי צהל, מערכת וואלה! NEWS
הטקס בירושלים, היום/מערכת וואלה! NEWS, ארגון אלמנות ויתומי צהל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully