וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מכחישה קשר לתקיפת רושדי: "הוא ותומכיו אשמים"

בטהראן אמרו כי רושדי, שנגדו הוציא חומייני פסק הלכה בשל ספרו "פסוקי השטן", "חשף את עצמו לזעם עממי של מיליארד וחצי מוסלמים". בארה"ב ובבריטניה גינו: "דברים נבזיים". רושדי ממשיך להתאושש בבית החולים, תוקפו, צעיר פרו-איראני, הכחיש את העבירות נגדו

איראן התנערה היום (שני) ממעורבות בתקיפת הסופר סלמאן רושדי בניו יורק, והטילה עליו ועל תומכיו את האחריות לאירוע. הסופר ההודי-בריטי, שחיבר את הספר "פסוקי השטן", מחלים מפציעות קשות אחרי שנדקר על ידי צעיר באירוע ציבורי בניו יורק ביום שישי. איראן קראה במשך עשרות שנים לרצוח את הסופר, שהואשם בהעלבת האסלאם והנביא מוחמד. רושדי בן ה-75 סובל מפציעות חמורות, כולל נזק עצבי בזרועו ופצעים בכבד. הוא ככל הנראה איבד את אחת מעיניו, אך אתמול נותק ממכונת ההנשמה.

בכירים באיראן וכלי תקשורת שמרניים במדינה בירכו על התקיפה, אך בתגובה רשמית ראשונה של טהראן היא דחתה את ההאשמות נגדה. היא אמרה כי אין לה מידע על החשוד בתקיפה, האדי מטר, שהוריו היגרו לארצות הברית מלבנון. דובר משרד החוץ של איראן, נאסר כנעאני, אמר כי חופש הביטוי לא מצדיק את "העלבונות" של רושדי נגד האסלאם.

"אנחנו לא רואים אף אחד אחר פרט אליו (רושדי) ותומכיו כראויים לאשמה וגינוי", אמר בתדרוך לעיתונאים. "לאף אחד אין זכות להאשים את איראן בנושא זה. הוא חשף את עצמו לזעם עממי כשהעליב את קדושת האסלאם וחצה את הקו האדום של מיליארד וחצי מוסלמים".

דובר של ממשלת בריטניה, שאליה עבר רושדי עם משפחתו מהודו בילדותו, אמר כי ההאשמות האיראניות הן "אבסורדיות". לדבריו, "זאת לא הייתה רק מתקפה עליו, אלא מתקפה על הזכות לחופש הדיבור והביטוי". בארצות הברית אמרו כי אלו האשמות "מקוממות". דובר משרד החוץ, נד פרייס, אמר לכבתים כי "זה נבזי, מגעיל, אנחנו מגנים זאת".

הסופר סלמאן רושדי בריאיון בפסטיבל קוורנדראפ, דנמרק, 2 ביוני 2018. רויטרס
באיראן האשימו אותו כי "חצה את הקו האדום של מיליארד וחצי מוסלמים". רושדי/רויטרס

רושדי חי עם מטרה על גבו מאז ש"פסוקי השטן" יצא לאור ב-1988. שנה לאחר מכן, מנהיגה העליון של איראן, רוחאללה חומייני, פרסם פסק הלכה הקורא למוסלמים לרצוח אותו ואת כל מי שהיה מעורב בכתיבת הספר. בשנים האחרונות החל רושדי להופיע יותר בציבור. הוא עמד לתת הרצאה במכון צ'אוטאוקה בניו יורק על חשיבותה של ארצות הברית בתור מקום מפלט לאמנים מאוימים, אך אז התנפל עליו מטר.

החשוד בן ה-24 דחה את האישומים בניסיון רצח ובתקיפה בעת דיון בבית המשפט ביום שבת. אם יורשע בשני האישומים, מטר צפוי לעונש של עד 32 שנים בכלא. עורך דינו נתניאל ברון אמר כי מטר "משתף פעולה" ומתקשר בפתיחות.

לדברי ראלף הנרי ריס, מייסד שותף של פרויקט מפיטסבורג שמציע מקלט לסופרים בגלות "City of Asylum", זמן קצר לפני שעלה לבמה, הוא ורושדי שוחחו על האפשרות להרחיב את התוכנית ברחבי ארצות הברית. בנוסף לכך, רושדי הסכים להיות נציג השטח של הפרויקט עבור סופרים שנמצאים בסכנת חיים. הוא התכונן לחרוש את ארצות הברית ולעודד ערים לספק מקלט והגנה לאמנים שנמצאים תחת סכנה.

ריס אמר ל"גרדיאן" בראיון ראשון מאז התקיפה, שבה נפצע בעצמו, כי רושדי היה במצב רוח מרומם כשהגיעו לאולם ההרצאות. "עלינו לבמה", סיפר ריס. "רושדי רצה לדבר על סופרים שנמצאים בגלות וכיצד אפשר לשלב אותם בקהילות". לאחר רגע, אדם זינק על הבמה לעברם. "זאת היתה אירוניה טרגדיה. הזוועה שבמציאות", אמר ריס.

תעודת זהות של האדי מטר, תוקף הסופר סלמן רושדי. טוויטר, אתר רשמי
תואר כאדם "סגור ומרוחק". רשיון הנהיגה המזויף של מטר/אתר רשמי, טוויטר

סופרים ופוליטיקאים ברחבי העולם גינו את ההתקפה על רושדי, שלספרו נקשרו עוד שורת מעשי אלימות מאז שיצא לאור. ב-1991, המתרגם של הספר ליפנית, היטושי איגרשי, נדקר למוות ואחד התלמידים שלו קרא היום לפתור את תעלומת הרצח. במשטרה היפנית אמרו כי החקירה עדיין פעילה וכי ניתן להמשיך בה על אף שכבר עברו יותר מ-15 שנה מהרצח. באותה שנה, המתרגם האיטלקי של הספר נפצע ושנתיים לאחר מכן המו"ל הנורבגי שלו נורה ונפצע קשה.

ב-1998, הממשל הרפורמיסטי של הנשיא מוחמד חתאמי התנער מפסק ההלכה של חומייני, ואמר כי האיום נגד רושדי - שחי במחתרת - הוסר. עם זאת, ב-2019, בציוץ בטוויטר של מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי נכתב כי הפתווה "בלתי-הפיכה".

הבית של תוקף סלמן רושדי, פיירוויו, ניו ג'רזי. GettyImages
שוטר מחוץ לבית של מטר בניו ג'רזי/GettyImages

בחקירת החשבונות של הדוקר ברשתות החברתיות עלה כי הוא הביע תמיכה ברדיקליזם שיעי ובמשמרות המהפכה של איראן, המוגדרים ארגון טרור בארצות הברית. אביו של מטר היגר לארצות הברית מהעיירה יארון, שבדרום לבנון. ראש העיירה, עלי טהפה, אמר כי אין לו מידע על העמדות הפוליטיות של המשפחה. לחיזבאללה יש נוכחות גלויה בעיירה, שבה נצפו בסוף השבוע כרזות של חומייני ושל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה שחוסל בתקיפת מל"ט אמריקני ב-2020.

בחיזבאללה אמרו כי אין בידיהם מידע נוסף על תקיפתו של רושדי.

כרזות של מנהיגי איראן ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בעיירה יארון, דרום לבנון, 15 באוגוסט 2022. רויטרס
ככרזות של חומייני, חמינאי ונסראללה בעיירה יארון, שממנה היגרו הוריו של מטר, היום/רויטרס

מטר הגיע לעיירה יממה לפני האירוע עם רישיון נהיגה מזויף, כרטיס אשראי מזויף ואישור כניסה. על פי התובע המחוזי, ג'ייסון שמידט, מטר נסע באוטובוס ושילם במזומן. עדיין לא ברור כיצד נכנס מטר לאירוע כשבידו סכין. לדברי עד ראיה, לא נעשו בדיקות ביטחוניות בכניסה ולא היו גלאי מתכות באירוע. נשיא המכון מייקל היל אמר ל-CNN כי "אנו מעריכים את רמת האבטחה לפי כל אירוע והפעם חשבנו שזה בהחלט חשוב, מסיבה זאת נכח במקום שוטר של משטרת המדינה והשריף".

מטר מתואר על ידי סביבתו כאדם שקט ומסוגר. דזמונד בויל, הבעלים של מכון כושר שאליו נרשם מטר באפריל, אמר ל-CNN כי "אתם מכירים את המבט הזה שאומר 'זה היום הגרוע בחיי', למטר היה את המבט הזה בכל יום". רוברטו איריזרי, חבר במכון הכושר, אמר כי מטר הגיע למכון שלוש-ארבע פעמים בשבוע והיה "מאוד שקט". "האווירה פה היא משפחתית - אנחנו מנסים לערב את כולם אבל הוא נותר מרוחק ומסוגר", הוא סיפר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully