וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רושדי נותק ממכונת ההנשמה: "החל בדרך הארוכה להחלמה"

סוכנו ובנו של מחבר "פסוקי השטן" אמרו כי מצבו משתפר למרות הפציעות הקשות מאז התקיפה באירוע בניו יורק: "שומר על חוש ההומור". הדוקר, שהביע תמיכה במשטר באיראן, הכחיש את האישומים נגדו בבית המשפט. בלינקן האשים את ההסתה של טהראן, שהציבה פרס כספי על ראשו

בווידאו: הסופר סלמן רושדי, מחבר הספר "פסוקי השטן", נדקר על במה בכנס בניו יורק/רויטרס

הסופר סלמאן רושדי נותק ממכונת ההנשמה ומצבו ממשיך להשתפר - כך אמרו היום (ראשון) סוכנו ובנו של הסופר ההודי-בריטי, שנדקר במהלך אירוע ציבורי בניו יורק ביום שישי. רושדי, בן 75, הותקף על ידי צעיר שהתפרץ לבמה ודקר אותו שוב ושוב. המניע של התוקף, בן 24 מניו ג'רזי, טרם התברר, אך הוא הביע ברשתות החברתיות תמיכה במשטר באיראן ובמשמרות המהפכה. לפני 33 שנה, מייסד הרפובליקה האסלאמית רוחאללה חומייני פרסם פסק הלכה הקורא לרצוח את רושדי בשל ספרו "פסוקי השטן" שנתפס כפוגעני כלפי האסלאם.

"הוא נותק ממכונת ההנשמה, כך שהדרך להחלמה החלה", אמר סוכנו, אנרו ווייל. "היא תהיה ארוכה. הפציעות חמורות, אבל מצבו מתקדם בכיוון הנכון". רושדי, שחי במשך שנים רבות במחתרת בשל פרס של שלושה מיליון דולר שהציבה איראן על ראשו, היה אמור להרצות על חשיבותה של ארצות הברית כמקום מקלט לאמנים נרדפים מרחבי העולם. באיראן טרם הגיבו באופן רשמי לניסיון הרצח של הסופר, אך כלי תקשורת שמרניים וגורמי ממשל הריעו לדוקר, האדי מטר בן ה-24 על שדקר את "צוואר השטן".

מנגד, אזרחים איראנים רבים הביעו הזדהות עם רושדי וגינו את הפתווה של חומייני נגדו. אף שבעבר הממשלה בטהראן ניסתה להתנער מפסק ההלכה, יורשו של חומייני, המנהיג העליון הנוכחי עלי חמינאי, הבהיר ב-2019 כי הפתווה "בלתי-הפיכה".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיבח את אומץ לבו של רושדי והביע זעזוע מתקיפתו. ביידן שיבח את רושדי על "סירובו להיכנע לאיומים" ואמר כי הסופר מייצג עקרונות של "אמת, אומץ לב וחסינות". הוא הוסיף כי הוא "היה מזועזע כששמע על התקיפה האכזרית". בעקבות תקיפת רושדי, פוליטיקאים רפובליקנים קראו לממשל ביידן לעצור את שיחות הגרעין עם איראן.

הרשויות בארצות הברית סיפקו בשלב זה מעט מאוד מידע מהחקירה, ומטר הכחיש בהופעתו הראשונה בבית המשפט את האישום בניסיון רצח נגדו. לפי ניו יורק טיימס, התובעים אמרו בעת הקראת כתב האישום כי רושדי נדקר עשר פעמים על ידי מטר, שנולד בקליפורניה להורים שהיגרו מלבנון. ברשת NBC דיווחו כי הוא עבר לאחרונה לניו ג'רזי והחזיק עמו רישיון נהיגה מזויף. שמו ברישיון היה "חסן מורנייה", שם משפחה זהה לשל עמיאד מורנייה, בכיר חיזבאללה שחוסל בפעולה שיוחסה לישראל ב-2008.

סופרים ופוליטיקאים מרחבי העולם גינו את התקיפה של רושדי וקשרו אותה אל ההסתה הממושכת של המשטר האיראני נגדו. "זה מחריד", מסר שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינק, שהאשים גופים ממשלתיים באיראן בעידוד האלימות נגד הסופר במשך עשרות שנים. "ארצות הברית ושותפותיה ימשיכו לעמוד בנחישות מול האיומים הללו, ונשתמש בכל כלי העומד לרשותנו".

בשל חומרת הפציעות, רושדי פונה במסוק לבית חולים בפנסילבניה. הוא עבר ניתוח במשך כמה שעות, חובר למכונת הנשמה ולא הצליח לדבר. סוכנו אמר אחרי התקיפה כי רושדי ככל הנראה איבד את אחת מעיניו וסובל מנזק עצבי בזרועו ובפגיעות בכבד.

זפאר רושדי, אחד מילדיו של סלמאן, אמר כי מצבו של אביו עדיין אנוש, אך הוא הצליח לומר כמה מילים אחרי שנותק ממכונת ההנשמה. "אף שהפציעות משנות החיים שלו חמורות, חוש ההומור הלוחמני והנמרץ שלו נותר כשהיה", כתב בנו בטוויטר.

עדי ראיה סיפרו כי מטר, שרכש בקנייה מוקדמת כרטיס להרצאה, לא אמר דבר בעת שדקר את רושדי. הוא נבלם על ידי הקהל, ונעצר במקום על ידי חייל מהמשמר הלאומי. משתתפי האירוע סיפרו כי לא היו בדיקות ביטחוניות של ממש בכניסה למכון. התובע המחוזי ג'ייסון שמידט אמר אתמול כי "זאת הייתה מתקפה מתוכננת מראש".

ספרו של רושדי "פסוקי השטן", שהגיע למקום הראשון ברשימות רבי המכר לאחר שהוטלה על הסופר פתווה ב-1989, מעורר כעת עניין מחודש - ונכון לאתמול אחר הצהריים, הגיע למקום 13 באמזון. מטר נולד עשור לאחר פרסום הספר להורים מהגרים מהעיירה השיעית יארון שבדרום לבנון. בטלפון שלו נמצאו תמונות של קאסם סולימאני, מפקד "כוח קודס" במשמרות המהפכה שחוסל בינואר 2020 על ידי מל"ט אמריקני. הטלפון כלל גם תמונה של מנהיג עיראקי קיצוני שמזדהה עם המשטר האיראני.

אביו של מטר חזר לפני כמה שנים לעיירת הולדתו, וראש העיירה אמר כי מאז התקיפה הוא מסתגר בביתו. בעיירה יש נוכחות בולטת של חיזבאללה, עם דיוקנאות של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, חמינאי, חומייני וסולימאני. לפי דיווח בסוכנות הידיעות אי-פי, עיתונאים שהגיעו לעיירה בשבת התבקשו לעזוב. בחיזבאללה אמרו כי אין להם מידע על האירוע.

תעודת זהות של האדי מטר, תוקף הסופר סלמן רושדי. טוויטר, אתר רשמי
רישיון נהיגה של האדי מטר, התוקף/אתר רשמי, טוויטר
הבית של התוקף של סלמן רושדי בפיירוויו, ניו ג'רזי. GettyImages
הבית של האדי מטר בניו ג'רזי/GettyImages
הארי מטר דוקר הסופר סלמן רושדי במהלך כנס בניו יורק, ארה"ב 12 באוגוסט 2022. מתוך טוויטר, אתר רשמי
התוקף האדי מטר נלכד/אתר רשמי, מתוך טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully