וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופר סלמאן רושדי, מחבר "פסוקי השטן", נדקר בניו יורק

הסופר ההודי-בריטי, שסומן על ידי קיצוניים בשל "העלבת האסלאם", הותקף בעת שעמד לתת הרצאה. הוא פונה לבית החולים במצב קשה. "החדשות אינן טובות", אמר סוכנו. ההדוקר נבלם על ידי הקהל ונעצר, המניע שלו טרם ידוע. חומייני הוציא בעבר פתווה הקוראת לרצח שלו

בווידאו: הסופר סלמן רושדי, מחבר הספר "פסוקי השטן", נדקר על במה בכנס בניו יורק/רויטרס

הסופר הבריטי סלמאן רושדי בן ה-75, מחבר הספר "פסוקי השטן", נדקר הערב (שישי) בכנס במדינת ניו יורק לעיני מאות אנשים. הוא פונה במסוק לאחד מבתי החולים באזור, ושעות לאחר מכן עדכן סוכנו כי הוא מונשם, וסובל מפגיעות חמורות בגופו. החשוד במעשה, שנפצע גם הוא וסובל מחבלת ראש, נעצר, ומניעיו טרם התבררו. בשעת המעשה הוא הגיח מהקהל חבוש מסכה שחורה, ותקף את רושדי והמראיין שהיו על הבמה.

"החדשות אינן טובות", עדכן סוכנו של רושדי, אנדרו ווילי, בהצהרה לתקשורת שעות לאחר התקיפה, בעוד רושדי עדיין מונשם בבית החולים. "ככל הנראה סלמאן יאבד עין אחת; עצביו בזרועו ניזוקו וכך גם הכבד שלו".

לדברי המשטרה בניו יורק, טרם התברר המניע לתקיפה של החשוד, שפעל לבדו. שמו הוא האדי מאטר, והוא בן 24 מניו ג'רזי, וכעת במשטרה בודקים אם קיימים אישומים נוספים נגדו בעבר. עוד מסרו כי הקהל באירוע, שהתקיים במכון צ'אוטאוקה, עצר את החשוד לפני שנעצר על ידי כוחות הביטחון. הכנס עסק בחשיבותה של ארצות הברית כמקום מקלט לסופרים נרדפים.

במהלך השנים, סבל רושדי מאיומים על חייו, לאחר שכתב את "פסוקי השטן" בשנת 1988, ובעקבותיו נמתחה עליו ביקורת רבה, בשל דרך הצגת הנביא מוחמד.

הסופר סלמאן רושדי בטקס בספריית ג'ון קנדי בבוסטון, ארה"ב, 19 בספטמבר 2016. רויטרס
חי במחתרת במשך שנים ארוכות. רושדי, 2016/רויטרס

רושדי נולד וגדל במומביי למשפחה מוסלמית ממוצא קשמירי. כשהיה בן 13, נשלח ללימודים בבריטניה, שם התקבל בהמשך לאוניברסיטת קיימברידג' וסיים את לימודיו בהצטיינות. ספרו הראשון, "גריימוס", אותו הוציא בשנת 1975, לא זכה לאהדה רבה ואף קיבל ביקורות כי אינו רלוונטי לעם הבריטי. אך בהמשך, פרסם רושדי ספר נוסף, "ילדי חצות", וזכה בכמה פרסים אנגליים יוקרתיים על כתיבתו.

בשנת 1988 הוציא רושדי את ספרו הרביעי "פסוקי השטן" השנוי במחלוקת, שאף נאסר לקריאה במדינות מסוימות בטענה כי מכיל "חילול קודש". כשנה לאחר הפרסום, הוציא מנהיג איראן האייתוללה רוחאללה חומייני פסק הלכה הקורא לרצוח את רושדי, ובאיראן הציעו על כך שלושה מיליון דולר. בעקבות זאת, נאלץ רושדי להסתתר במשך תשע שנים ואף החל להסתובב עם מאבטח צמוד.

זירת דקרית הסופר סלמן רושדי במהלך כנס בניו יורק, ארה"ב 12 באוגוסט 2022. רויטרס
רושדי הפצוע מטופל על הבמה, הערב/רויטרס
זירת דקרית הסופר סלמן רושדי במהלך כנס בניו יורק, ארה"ב 12 באוגוסט 2022. רויטרס
שוטרים מחוץ למכון צ'אוטאוקה, ניו יורק, אחרי התקיפה/רויטרס

סופרים וחברים תמכו ברושדי, והביעו את תחושותיהם על המקרה בהודעות שפרסמו ברשתות החברתיות. "אני המום לראות את חברי מותקף - הוא איש טוב ומבריק ואני מקווה שהוא בסדר", אמר הסופר, המשורר והתסריטאי ניל גיימן. "אני מרגישה עכשיו חולה מאוד", אמרה הסופרת ג'יי קיי רולינג. "אילו חדשות מזעזעות שסלמאן רושדי נדקר. זה נוראי. אני מבולבלת", אמרה מחברת ספרי הבישול, העיתונאית והשדרנית היהודיה נייג'לה לוסון.

גם הסופר סטיבן קינג הגיב למקרה וכתב ברשתות החברתיות: "אני מקווה שסלמאן רושדי בסדר". קינג הביע בעבר תמיכה בספרו של רושדי, כך לדוגמה לפני כמה שנים, אז יצר קשר עם מנהל רשת ספרים שהחליטה שלא למכור את הספר "פסוקי השטן", והציב בפניו אולטימטום: "אם אתה לא מוכר אותו - אז אתה לא מוכר את סטיבן קינג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully