וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ חשוד בהפרת חוק הריגול: 11 מסמכים "סודיים ביותר" נמצאו בפשיטה באחוזתו

עודכן לאחרונה: 12.8.2022 / 23:42

לאחר שדווח כי סוכני ה-FBI חיפשו מסמכים הקשורים לנשק גרעיני, פורסם כי הנשיא לשעבר הפר החוק שעוסק בשמירה על מידע מסווג. טראמפ התנער מהחשדות נגדו, ותקף: "מה קרה ל-33 מיליון עמודי המסמכים שאובמה לקח לשיקגו?"

בווידאו: ה-FBI פשט על ביתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפלורידה/רויטרס

אתר "פוליטיקו" דיווח היום (שישי) כי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ חשוד בהפרת חוק הריגול, שעוסק בשמירה על מידע מסווג. זאת, לאחר שנמצאו 11 מסמכים שמסווגים כ"סודיים ביותר" בפשיטה על אחוזתו בפלורידה מוקדם יותר השבוע. בנוסף, הנשיא לשעבר חשוד בשיבוש חקירה והוצאה לא חוקית של מסמכים ממשלתיים.

טראמפ התנער מהחשדות ותקף "מה קרה ל-33 מיליון עמודי המסמכים שנלקחו לשיקגו על ידי הנשיא אובמה?". עוד הוא הוסיף כי המדיה מזויפת ומסרבת לדבר על כך, "הם רוצים שזה יבוטל!", אמר.

מוקדם יותר דווח כי סוכני ה-FBI חיפשו מסמכים מסווגים בנוגע לנשק גרעיני, על פי הדיווח, מסמכי נשק גרעיני היו ככל הנראה חלק מהמסמכים שה-FBI חיפש במאר-א-לאגו. עם זאת, הם לא פירטו לגבי התוכן המדויק ואם מדובר בנשק אמריקני או של מדינה אחרת.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בכנס השמרני CPAC בדאלאס, 6 באוגוסט 2022. רויטרס
שוב מסתבך. טראמפ/רויטרס

הדיווח פורסם כמה שעות לאחר שהתובע הכללי של ארצות הברית, מריק גרלנד, אמר כי הוא אישר באופן אישי את הבקשה להוצאת צו חיפוש בבית של טראמפ וכי משרד המשפטים הגיש בקשה לבית משפט פלורידה לחשוף את צו החיפוש באופן ציבורי.

אתמול פרסם טראמפ הצהרה, לפיה אינו מתנגד כי ל"שחרור מיידי של המסמכים" שקשורים "לפשיטה והפריצה הלא אמריקניות והלא הכרחיות". טראמפ הצהיר ברשת החברתית שלו, "Truth social", כי הוא סבור ש"נושא הנשק הגרעיני הוא הונאה" והשווה אותו לחקירות אחרות שלדבריו היו הונאה, כולל החקירה לגבי הטענות למעורבות רוסיה בבחירות ב-2016. "אנשים מפוקפקים מעורבים בעניין. שמעתם פעם על שתילת מידע?", תהה.

הנוכחות האפשרית של מסמכים הקשורים לנשק גרעיני במאר-א-לאגו עשויה להסביר מדוע גרלנד נקט צעד כה חסר תקדים כמו פשיטה על ביתו של נשיא. השבת המסמכים במקרה כזה היא עניין של ביטחון לאומי.

טראמפ היה אובססיבי במיוחד בנוגע לארסנל הנשק הגרעיני של ארצות הברית כשהיה בבית הלבן והתגאה בכך שיש לו גישה למידע הסודי ביותר. ב-2017 הוא אמר למפקדי צבא ארצות הברית כי הוא רוצה ארסנל נשק דומה בהיקפו למאגר שהיה ברשות המדינה בשיאה של המלחמה הקרה, דרישה שהובילה לכך ששר החוץ דאז רקס טילרסון, כינה אותו "אידיוט". טראמפ גם איים בפומבי להשמיד את צפון קוריאה ואת אפגניסטן.

עוד בוואלה!

"צעד חסר תקדים, לאף נשיא לא עשו את זה": הפשיטה הלילית על האחוזה של טראמפ

לכתבה המלאה
ניידת משטרה מחוץ לביתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שאמר כי פשטו על אחוזתו, פלורידה, 9 באוגוסט 2022. רויטרס
ניידת משטרה מחוץ לאחוזת טראמפ/רויטרס

בספר של העיתונאי בוב וודוורד על טראמפ הוא כותב כי הנשיא לשעבר אמר כי "יש לנו נשק שפוטין ושי מעולם לא שמעו עליו. איש לא שמע - מה שיש לנו מדהים". על פי הספר, גורמים בכירים בממשל הופתעו מהאמירה של הנשיא דאז בנוגע לנשק סודי. לטראמפ הייתה גישה למסמכי גרעין על היכולות והמדיניות של ארצות הברית שמפורטות בדוח המסווג Nuclear Posture Review.

יועץ צבאי תמיד נמצא סמוך לנשיא ארצות הברית ומחזיק את ה"פוטבול הגרעיני" - המזוודה שמכילה את הקודים הדרושים לנשיא כדי להורות על שיגור נשק גרעיני (סגן הנשיא תמיד נושא עמו גיבוי של מזוודה זו, למקרה שהנשיא לא יהיה כשיר). כדי לאשר ההתקפה, הנשיא חייב לאמת את זהותו במסירת צופן סודי שהוא אמור לשאת עמו בכל עת. הצופן מכונה "ביסקוויט" והוא נמצא על כרטיס פלסטיק שמזכיר כרטיס אשראי. בשביל לתת את ההוראה, הנשיא אינו זקוק לאישור של איש, גם לא של הקונגרס או של הצבא, משום שזו החלטה שבנסיבות מסוימות צריך אולי לקבל בתוך דקות. הצופן משתנה מנשיא לנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully