וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכפרי הנוער מקוששים תקציבים, ורמת החינוך נפגעת: "בסכנת קריסה"

עודכן לאחרונה: 10.8.2022 / 14:52

כפרי הנוער סובלים להערכתם מפער תקציבי נגרר של עשרות מיליוני שקלים. המחסור מוביל למרדף אחר תרומות ומדריכים איכותיים, ולהרבה פשרות: "נאלצים להשכיר את החדרים של הילדים. מנהלים הופכים לשנוררים". משרד החינוך: הוקם צוות לבדיקת הטענות

כפר הנוער בן שמן. אלומה משולמי, אתר רשמי
"זה או לקצץ או לצאת לגייס תרומות". כפר הנוער בן שמן/אתר רשמי, אלומה משולמי

כפרי הנוער מנהלים את ההכנות לשנת הלימודים הקרובה במציאות של התפשרות. התקציב למבנים לא מספיק - אז נאלצים לקושש עוד תרומות, התקנים חסרים - אז יורדים מתחת למספר העובדים הנדרש, משכורות המדריכים נמוכות - אז מנמיכים את רף האיכות ומשך העבודה שלהם. ובסופו של דבר, מתפשרים על החינוך של יותר מ-11 אלף בני נוער, שרבים מהם מגיעים ממצבי קצה.

הכפרים משתמשים במילים חריפות יותר. "אנחנו בסכנת קריסה", כתבו בשבוע שעבר למנכ"לית משרד החינוך. המצוקה אינה חדשה, אך הולכת ומחמירה: הסכם השכר הקיבוצי האחרון נחתם לפני יותר מ-20 שנה, המחירים עולים מדי שנה ובמיוחד בחודשים האחרונים, והתקציב לא מתעדכן בהתאם. כעת, הם מעריכים שהפער מהתקציב שהיו אמורים לקבל ממשרד החינוך הוא כ-56 מיליון שקלים - כ-1.2 מיליון לכל אחד מ-46 הכפרים הפועלים בישראל. "אנו מבקשים לפעול מידית לעדכון התקציב כדי למנוע את הסחרור הכספי הצפוי בכפרי הנוער. הקטסטרופה ניצבת כבר כיום בשערינו", הדגישו במכתב ששלחו.

"אנחנו מצטמצמים", הודתה מנהלת כפר הנוער בן שמן, אילנה טישלר. "זה או לקצץ או לצאת לגייס תרומות. הפילנתרופיה תמיד הייתה חלק מכפרי הנוער, אבל אף פעם לא ברמה הזאת. היום אני פונה גם לדברים קטנים, כמו מאפים מרולדין".

"יש לי קולגות שיגידו 'אני אקח את מי שבא'"

המנהלים רואים את משרד החינוך מתגייס למאבק השכר של המורים, ומרגישים שנשארו מאחור. במשך חמש שנים הם מקבלים הבטחות להסכם שכר חדש, ונשארים רק איתן. "השכר שמשלמת המדינה למדריך מתחיל הוא בסביבות 6,000 שקלים", אמרה. "אנחנו לא ארגון או הסתדרות המורים, אנחנו לא כוח חזק במשא ומתן שגורם למישהו להילחם על הסכמי השכר, והם לא מתעדכנים. כל ראשי ההסתדרות האחרונים הצטלמו איתנו, חייכו והבטיחו, ולא זז כלום". להערכתם, חסרים יותר ממאה מדריכים כדי לפתוח את השנה כראוי.

טישלר עדיין מחפשת מדריך או שניים שייכנסו בשנה הקרובה. "במקומות אחרים חסרים יותר. יש לי קולגות שיגידו 'אני אקח את מי שבא'".

מנהל כפר הנוער מאיר שפיה, יורם פניאס, מצטרף לדבריה. "בשכר מתחוללת דרמה. אנחנו מקבלים ממשרד החינוך את פרופיל השכר הכי רזה שיש, שכר של מדריך ללא ניסיון, שנושק לשכר מינימום. אם אני רוצה מדריך עם תואר וניסיון אני סופג את ההפרש", אמר. "תפתח את לוח הגיוס וראה שכולם מחפשים מדריכים. מעבר לכספי, המשבר הוא ערכי. אנשים לא רוצים לעבוד בהוראה והדרכה. מה שקורה הוא שאתה מתפשר ומקבל מדריכים פחות טובים".

לדבריו, "היום אנחנו פוגשים מועמדים והם מראיינים אותנו. אנחנו כבר מוכנים להתפשר על כך שיישארו רק שנתיים, אבל כרגע אין כפר נוער שלא מחליף מדריכים במהלך השנה. עד שהנוער מתייצב מול הצוות - המדריך קם והולך, ולא מחכים בתור אחרים. המחיר יכול להיות קרע בקבוצה ונשירה של ילדים".

כפר הנוער שדה חמד, יולי 2012. דרור עינב
כפרי הנוער סובלים ממחסור תקציבי מצטבר. כפר הנוער שדה חמד/דרור עינב

לקראת סוף שנת הלימודים פניאס הבין שהוא במחסור של שישה מדריכים. עשרה מועמדים בסך הכול הציעו את עצמם. "לא את כולם הייתי מוכן לקבל. הבנתי שמאגר המדריכים נגמר, אז פניתי לילדים שסיימו אצלנו י"ב והצעתי להם לחזור לעבוד. ארבעה מהמדריכים החדשים הם כאלה", הודה.

"המחירים עולים ואנחנו צריכים לשלם אותם עם אותו תקציב", המשיך. "שאר הכסף מגיע מתרומות, ויש כפרי נוער שלא מצליחים להשיג אותן. חלק מהגופים גם מתנים את התרומה בהקמת בניין או מגרש כדורגל שיהיו על שמם. אנחנו מבקשים ממשרד החינוך להשוות את התרומות, תנאי שלפעמים מציבים גם התורמים עצמם, והם אומרים שזה לא מעניין אותם".

כפרי הנוער והפנימיות מתוקצבים על ידי משרד החינוך בגירעון מובנה - 85% מהתקציב הנדרש לאחזקת כל ילד, לפי מפתח שנקבע ב"סל לאור" בשנות ה-70. שני עשורים לאחר מכן הוחלט להשלים את הפער עבור כפרי הנוער המודרכים, אלה שעומדים בדרישות שונות של משרד החינוך, דרך תקציב נוסף הנקרא "תקנת המודרכות". וואלם, זו נשארה קפואה מאז 2018, מה שמביא למחסור תקציבי מצטבר.

"חישוב תקציב כוח האדם נמוך מאוד. זה לא מאפשר לשלם שכר ראוי למדריכים, ומי שמגיע הם לא בדיוק הנבחרת הטובה ביותר", הסביר עמנואל גרופר, פרופ' לחינוך בקריה האקדמית אונו. לפי מחקר שערך בנושא, "40% מהם לא ממשיכים לשנה שנייה. המדריכים שמקבלים הכשרה אקדמית לא מוכנים לעבוד בכפרי נוער בגלל תנאי העבודה. להערכתי בכל כפר יש מחסור של 20%-10%".

"צריך לשנות את הגישה"

הפתרונות הבעייתיים למחסור עליהם מספרים המנהלים מוכרים לו היטב. "מנהלים שאמורים להיות אנשי חינוך מתחילים להיות שנוררים שרצים אחרי כסף. לפעמים זה בא על חשבון הילדים, כשהם נאלצים להשכיר חדרים בשבתות וחגים. אתה רוצה לתת לילד תחושה של בית, אבל כשהוא נוסע לחופש אתה אומר לאפסן את כל הדברים שלו כי אנשים אחרים יגורו לו בחדר", אמר. הוא סיכם: "צריך לשנות את התפיסה. המורים טוענים שהשכר שלהם לא ראוי, אבל של אנשי הפנימייה עוד הרבה יותר גרוע".

ממשרד החינוך נמסר כי "הוקם צוות לבחינת הטענות שהועלו בעניין הפערים התקציביים. כמו כן, במסגרת דיוני תקציב 2023 העלה המשרד את סוגיית עדכון תעריף דמי החזקת התלמיד בפנימייה. עם חידוש הדיונים לקראת התקציב הבא, המשרד יעלה שוב את הנושא".

  • עוד באותו נושא:
  • כפר נוער

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully