וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוננות בדרום תיכנס ליומה הרביעי; הרמטכ"ל נפגש עם ראשי רשויות

עודכן לאחרונה: 4.8.2022 / 23:13

כוכבי סייר באוגדת עזה והנחה על הגברת המוכנות לתרחישי הסלמה. בנוסף, אוגדת עזה תתוגבר בכוחות נוספים - ארטילריה, הנדסה, חי"ר, שריון וכוחות מיוחדים. לפיד וכוכבי נפגשו בנפרד עם ראשי רשויות, המפגש עם כוכבי נקטע באמצע בשל מהומה: "אנחנו מחכים זמן רב לפעולה יזומה"

בווידאו: הרמטכ״ל, אביב כוכבי סייר במהלך ביקורו באוגדת עזה/דובר צה"ל

הרמטכ"ל אביב כוכבי אישר היום (חמישי) תוכניות "למאמצים התקפיים" במהלך סיור באוגדת עזה. הרמטכ"ל ביצע הערכת מצב עם מפקד האוגדה, ברקע העוצר שהוטל על יישובי העוטף ביומיים האחרונים עקב חשש מירי מעזה. במהלך הסיור, הנחה הרמטכ"ל על הגברת מוכנות צה"ל לתרחישי הסלמה, ותגבור מאמצי ההגנה, האיסוף והמודיעין. לכוכבי הוצגה תמונת המצב המודיעינית-מבצעית לצד פעילות הכוחות הלוחמים באוגדה וכוחות השריון והתותחנים שהגיעו לגזרה. בנוסף לכך, אוגדת עזה תתוגבר בכוחות נוספים - ארטילריה, הנדסה, חי"ר, שריון וכוחות מיוחדים.

בד בבד, ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח עם ראשי רשויות בדרום והבהיר כי ישראל נערכת לכל תרחיש, ותפעל בהתקפיות נגד כל ארגון שיאיים על ביטחון אזרחי ישראל אם תידרש לכך. "ראש הממשלה אמר לראשי הרשויות כי הוא מבין היטב את הפגיעה בשגרת החיים, אך הדגיש כי לא יאפשר למצב הנוכחי להימשך עוד זמן רב", נמסר מלשכתו. "רה"מ לפיד הבהיר כי ישראל נערכת לכל תרחיש, ותפעל בהתקפיות נגד כל ארגון שיאיים על ביטחון אזרחי ישראל אם תידרש לכך.

כמו כן, הסביר רה"מ לפיד כי בהמשך היום הוא יקיים הערכת מצב נוספת. ראש הממשלה הנחה את מנכ"לית משרדו לסייע ככל שיידרש, הן באופן מידי לטווח הקרוב והן לטווח הרחוק". ראש המועצה האזורית שער הנגב, אופיר ליבשטיין, כתב לתושבי העוטף כי הוא מבין "כמה המצב מתסכל" וביקש "להישמע להנחיות הצבא - הן נועדו למנוע מצב של הסלמה ואובדן חיי אדם".

הרטמכ"ל אביב כוכבי, במהלך ביקורו בעוטף עזה. דובר צה"ל
כוכבי באוגדת עזה, היום/דובר צה"ל

מאוחר יותר, כוכבי נפגש עם ראשי רשויות בעוטף עזה. ראש עיריית שדרות אלון דוידי עזב את הפגישה, ולאחריו התחוללה מהומה שבעקבותיה המפגש נקטע, וכעבור כמה דקות - שב. הרמטכ"ל הצהיר בפני ראשי הרשויות כי "אנחנו עושים הכול כדי שזה יגמר מהר". ראשי הרשויות דרשו יוזמה מבצעית ותיארו בפני הרמטכ"ל את תחושת התושבים. במהלל השיחה, ראש העיר שדרות זעם ודרש שיפתחו את הצירים. "אנחנו מחכים זמן רב לפעולה יזומה", קרא.

לאחר מכן, ראש העיר שדרות דרש תשובות ולוח זמנים לגבי התכנונים הצפויים ופתיחת הצירים. כשיצא, שוחח עם מפקד פיקוד הדרום, אליעזר טולדנו, וחזר לפגישה. "אל תחכו, אם אתם יודעים מה האיום תנטרלו אותו ואם אתם לא יודעים מה האיום תפתחו את הצירים, או שלפחות תשפו את בעלי העסקים והתושבים על ימי העבודה והפסדים הכלכליים שלהם", אמר דוידי לרמטכ"ל. מפקד מחוז הדרום בפיקוד העורף הודיע כי חקלאים המתגוררים ביישובים העוטף ובעלי עסקים העובדים שם ונפגעו מהעוצר - יפוצו.

בתום המפגש, דוידי סיכם ואמר כי "אזרחי מדינת ישראל ובעיקר תושבי העוטף ושדרות אינם צריכים להיות בני ערובה של אף ארגון טרור, הם גיבורים שחיים בחזית בטחונית קשה למעלה משני עשורים". הוא קרא לרה"מ, לשר הביטחון ולרמטכ"ל "לפגוע בארגוני הטרור" והבטיח "שתקבלו מאיתנו את כל הגיבוי". "לא יכול להיות ששלושה ימים תהיה מתיחות בעוטף עזה, כבישים סגורים, רכבות מבוטלות ועסקים מפסידים פרנסה", קרא. "אני דורש מהממשלה לאשר עוד הערב את שיפוי התושבים ובעלי העסקים על הימים הללו".

הבוקר, צה"ל העלה את רמת הכוננות בעוטף עזה בשלב נוסף. בשעות האחרונות שמי רצועת עזה התמלאו בכלי טיס לא מאוישים חמושים בכדי לאתר חוליות נ"ט של הג'יהאד האסלאמי - ולפגוע בהן. זאת, עקב התרעה קונקרטית שהג'יהאד האסלאמי הוציא לקו הבתים הראשון חוליות נ"ט במטרה לפגוע בחיילי צה"ל, אזרחים או בכלי רכב. החשש, שנמשך כמה ימים, נובע ממעצרו של בכיר הג'יהאד האסלאמי שייח' באסם א-סעדי ביום שני.

מפקד אוגדת עזה תת-אלוף נמרוד אלוני ציין כי בצה"ל "מזהים כוונות של הג'יהאד האסלאמי לממש פיגועים נגד תושבי העוטף וחיילי צה"ל, ולכן פרסנו חסימות לכל אורך הגזרה, והן יימשכו ככל שיידרש לצד מאמצי ההגנה". הוא הוסיף, "אוגדת עזה קולטת כוחות לעימות אפשרי בהתאם להערכת המצב".

עוד בוואלה!

אחרי 3 ימי הסתגרות, תושבי כרם שלום יוצאים להתרעננות: "היינו מעדיפים שיכו באויב ולא צאת להפוגה"

לכתבה המלאה
כוננות בגבול עזה 4 באוגוסט 2022. אבי רוקח
טנקים של צה"ל באזור העוטף, היום/אבי רוקח

בעוד תושבי עוטף עזה נכנסו ליממה השלישית בעוצר יציאות, ברצועת עזה החיים מתנהלים על מי מנוחות. בעקבות חשש לנקמה על מעצר בכיר הג'יהאד האסלאמי ביום שני בלילה, נאסר על תושבי היישובים בדרום לצאת מביתם - וכוחות צה"ל חסמו את הצירים המרכזיים באזור. כך, על החקלאים נאסר לעבד את שדותיהם והילדים נאלצים להעביר את ימי החופשה בביתם, הרחק מחברים ומקייטנות.

תושבי כרם שלום יצאו היום להפוגה מהמתיחות ששוררת בעוטף עזה בימים האחרונים, עם חסימות הצירים והעוצר שהוטל על האזור. כמה תושבים ששוחחו עם וואלה! סיפרו על ההקלה שביציאה לירושלים, האכזבה - והתוכניות להמשך.

"ההפוגה הזאת הייתה בחירה לתושבים, מי שרוצה לצאת יוצא ויש כאלה שגם יישארו", אמר תושב הקיבוץ גיא טייטלבאום. "לא מדובר בבריחה מהקיבוץ, ממש לא, יוצאים וחוזרים. יש לנו בחירה אם לצאת או להישאר. אף אחד לא מכתיב לנו תנאים. הקיבוץ ימשיך לפרוח ולהיבנות. אנחנו פה ואין לנו בית אחר".

תושב נחל עוז הצטרף לדברים ותיאר את תסכול התושבים. "כל הכבישים סגורים ואפילו לא ירו קפצון, שלושה ימים באותו המצב ולא מבינים מה הקטע. אנשים לא יוצאים לעבודה ונשארים בבית, גם אלו שיכולים לצאת מהבית לא יוצאים בגלל המצב והתושבים מפסידים כסף". הוא טוען, "זה לא היה קורה בתל אביב, אף אחד לא היה סוגר אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully