וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרך לא שווה: הנוסעים שנפגעים מהרפורמה בתחבורה הציבורית

על אף שעלות הנסיעות לנערים וקשישים הפכה לזולה יותר, חלה התייקרות משמעותית לאוכלוסייה שמשתמשת הכי הרבה בתחבורה הציבורית, בין היתר בפריפריה. "גונבים מאיתנו כסף", אמרה נעמי אהרון מרמלה - אליה הצטרפה לירז חג'ג' מטבריה: "זו התייקרות משמעותית"

בווידאו: שרת התחבורה מתייחסת לשביתת הנהגים/מערכת וואלה!

הרפורמה בתחבורה הציבורית, "דרך שווה", יצאה אתמול (שני) לדרך. בעוד שהייתה הוזלה משמעותית לקשישים ונערים, תעריפי הנסיעות לאוכלוסייה שמשתמשת הכי הרבה בתחבורה ציבורית דווקא עלו.

מושיקו כהן, מתגורר בראשון לציון, הולך ברגל לתחנת הרכבת בבאר יעקב ואיתה נוסע ללוד מדי יום. לדבריו, מדובר בנסיעה של תחנה אחת שאורכת 7 דקות: "המנוי היה עולה לי 170 או 175 שקל, והיום יעלה 255 כי החופשי חודשי החדש מחויב עם אוטובוס - אין כבר רכבת בלבד. עבורי מדובר בהתייקרות משמעותית כי אני משתמש רק ברכבת. חבל שלא חשבו על אלה שצריכים רק רכבת והקפיצו להם את המחיר של הנסיעה בעשרות אחוזים כי מכריחים אותם לקנות כרטיס משולב".

נעמי אהרון, בת 53 מרמלה, מגיעה לעבודה בתל אביב מדי יום: "החופשי-חודשי שלי, שכולל רכבת, עלה 208. עכשיו הוא עולה 255. 47 שקל יותר. למי הרפורמה החדשה מועילה? כל תושבי גוש דן המורחב אכלו אותה. כולנו עצבניים. אנחנו, שגרים ברמלה, ממנים את הפריפריה? מה, אנחנו במצב טוב? גונבים מאיתנו כסף, זה פשוט לא אמיתי. אנחנו רוצים להגיש תלונה למשרד התחבורה. מיכאלי אומרת שהיא באה ועושה רפורמה ובעצם קורעת אותנו. מיכאלי יצאה בהצהרות שהשינוי הוא לטובת האוכלוסייה, אבל היא תעזור רק לבני 75 ומעלה. מי נוסע באוטובוס בגיל 75?".

מושיקו כהן. באדיבות המצולם, אתר רשמי
"מכריחים לקנות כרטיס משולב". מושיקו כהן/אתר רשמי, באדיבות המצולם

טל סיגרון, ממובילי מחאת רכבת הנגב: "הרפורמה מפספסת את העיקר. הבעיה של התחבורה הציבורית בישראל בפריפריה היא בעיקרה בכמות הקווים, ובקיצור זמני הנסיעה. גם בעניין הרפורמה הכספית, קיבלנו פניות רבות מתושבים שהמחיר שהם הורגלו לשלם עלה ואנחנו ראינו את זה הלכה למעשה. שוב המדינה מוכיחה שבמקום לקרב את הפריפריה למרכז, רק מרחיקים אותנו משם".

אביב אברמוביץ' מרעננה. נוסע לעבודה בסינמה סיטי גלילות מדי יום רק באוטובוס: "עד עכשיו הייתי קונה חופשי חודשי ב-146 שקלים. ה'רפורמה' ייקרה לי את הנסיעות בכמעט 80 שקלים. מעכשיו החופשי חודשי שלי בוטל ואני נאלץ לרכוש חופשי ארצי ב-225 שקלים בשביל אותה נסיעה. זה דפוק לגמרי, מכמה סיבות - לא שיניתי שום דבר. אני עדיין נוסע באותו אוטובוס, את אותן נסיעות. הייתי מבין התייקרות קטנה, נניח ב-30 שקל, אבל למה לייקר ב-80 שקל? רפורמה בתחבורה הציבורית אמורה להוזיל עלויות או לפחות לסייע לכולם. אין שום היגיון בזה שאני רק נדפק ממהלך כזה, שיעלה לי כמעט אלף שקל בשנה. הכי נורא זה שאני ממש לא היחיד. עוד המון אנשים נפגעו מהרפורמה הזאת. אני מבין את הצורך לאחד תעריפים, ויפה שמבוגרים מעל גיל 75 יסעו בחינם, אבל למה לפגוע בנוסעי אוטובוס קבועים? אגב, אני הייתי הכי בעד מרב מיכאלי, אבל היא לחלוטין איבדה אותי עם המהלך ההזוי הזה".

לירז חג'ג', מטבריה: "אני הייתי קונה כרטיס של 50 שקל שהספיק ל-20 נסיעות. כלומר, 2.5 שקל לנסיעה. עכשיו זה עלה למאה שקל - התייקרות של פי 2. אני עובדת במרכז קניות ביג בטבריה ונוסעת לעבודה כל יום הלוך חזור. לפעמים יש לי טרמפ, אבל אני תלויה בעיקר בתחבורה ציבורית. זו התייקרות משמעותית שבמצטבר תגיע להוצאה שנתית של עוד 600 שקלים עבור תחבורה ציבורית".

עוד בוואלה!

החגיגות היו מוקדמות: הרפורמה של משרד התחבורה פוגעת בנוסעים

לכתבה המלאה
טל סיגרון. באדיבות המצולם, אתר רשמי
"רק מרחיקים את הפריפריה מהרכז". טל סיגרון/אתר רשמי, באדיבות המצולם

ירחמיאל דרוקר תושב נתיבות: "עד עכשיו שילמנו על חופשי חודשי 258 שקל כולל אוטובוס ורכבת, עכשיו המחיר יהיה 255 שקל - הוזלה של שלושה שקלים. אבל עכשיו אני מקבל רק 99 שקל החזרי נסיעות ואז קיבלתי את מלוא סכום. לכל האנשים שנוסעים באופן חד פעמי נגרם להם נזק. אז יש דברים טובים ברפורמה אבל יש גם דברים פחות טובים".

פיני פרץ מטבריה: "אני נוסע כל בוקר לעבודה כמה תחנות. המחיר עבור כרטיס חופשי חודשי היה 66 שקל, ועכשיו המחיר יעלה ל-100 שקל. מי שלא עשה חופשי-חודשי שילם 2.5 שקל לנסיעה בודדת ועכשיו ישלם 5.5 שקל לנסיעה בודדת. אני עושה חופשי חודשי ובשבילי התייקרות חודשית של 34 שקל היא משמעותית, אבל אין לי ברירה, אין לי דרך אחרת להגיע לעבודה. זו עוד הוצאה קבועה שגדלה, בנוסף להוצאות נוספות שגדלו".

דרור גביש: "בקווים הבין-עירוניים ההוזלה משמעותית מאוד - שתי נסיעות בשני מסלולים שונים שעלו לי בחודש שעבר 120.5 שקל עולים החל מהיום 52 שקל. מדובר בנסיעה מכרמיאל לימין אורד ובחזרה ונסיעה כרמיאל-חיפה-טירת כרמל וחזרה. זו הוזלה גדולה מאוד".

לירז חג'ג'. באדיבות המצולם, אתר רשמי
"התייקרות משמעותית". לירז חג'ג'/אתר רשמי, באדיבות המצולם

מיקי כספי מקריית שמונה: "אני נוסע כמה פעמים בשבוע בכרטיס חופשי יומי. כפנסיונר שילמתי 3.5 שקל לחופשי יומי והיום זה עלה לי באפליקציה 6.5 שקל. מחר אברר אם זה אכן המחיר החדש או שמדובר בתקלה שהיא חלק מקשיי הלידה של התוכנית החדשה. עבורי להתייקרות הזאת לא תהיה השפעה משמעותית, אבל בשביל מי שמתקיים מקצבת זקנה ועוד לא הגיע לגיל 75, זו בהחלט התייקרות משמעותית".

בת 58 משדרות שיתפה בדמעות כי עד אתמול אתמול שילמה על נסיעה בודדת לעבודתה 2.4 שקל ועם כניסתה של הרפורמה החדשה היא תשלם 5.5 שקל לנסיעה בודדת: "אני מתפרנסת מסיוע לקשישים ומרוויחה שכר מינימום. עד אתמול 50 שקל הספיקו לי למשך חודש שלם ועכשיו אני צריכה לשלם כפול כדי לעבוד, אני צריכה לדבר עם העבודה עכשיו, לבקש שיעלו לי את המחיר של הנסיעות, מקווה שהם יסכימו".

נעמי אהרון. באדיבות המצולמת, אתר רשמי
"גונבים מאיתנו כסף". נעמי אהרון/אתר רשמי, באדיבות המצולמת

במקרה של הסטודנטים, אפשר להגיד שהם "נופלים בין הכיסאות". סטודנט ממכלת ספיר שיתף כי בעקבות כניסתה של הרפורמה החדשה, הוא מפסיד מכספו לטובת נסיעות למכללה: "היה לי בערך הצבור 120 שקל בתעריף של סטודנט. השתמשתי בערך ב-80 שקל ונשאר לי 40 שקל. בגלל כניסתה של הרפורמה הכסף הזה פשוט הולך לי לפח. מבקשים ממני להציג תעוגת סטודנט בתוקף, אבל בגלל שתעודת סטודנט תקפה עד אוגוסט ותחילת השנה הסטודנטיאלית היא רק באוקטובר, במשך חודשיים אני משלם תעריף רגיל כך שאם אתמול שילמתי נגיד 6 שקל לנסיעה, היום המחיר לפי תעריף רגיל של 12 שקל. זה מחיר כפול וזה פשוט מטורף".

אמא לשני ילדים מקריית שמונה שלומדים בבית ספר יסודי בעיר דווקא מעריכה את הרפורמה החדשה. לטענתה, אומנם נסיעה בודדת הייתה עולה בעיר 2.4 שקל, אך בגלל שילדיה נחשבים נוער הם זוכים להנחה של 50% בתיקוף הרב קו בחופשי חודשי. כך, שבמקום לשלם 99 שקל לחודש עבור כל ילד היא משלמת 49.5 שקל: "אנחנו עוד חודש חוזרים ללימודים, ושני הילדים שלי חוזרים לנסוע בתחבורה הציבורית גם בבוקר וגם כשהם חוזרים מבית הספר. הנסיעות הללו מסתכמות לי ב-100 שקל וזה לא סכום כל כך נוראי עבורי שברוב שעות היום אני עובדת מחוץ לעיר ולא יכולה להיות זמינה עבורם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully