וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד הנחה את משרד החוץ להכין הצעות לצעדים מדיניים בתגובה למשבר עם רוסיה

עודכן לאחרונה: 25.7.2022 / 11:21

על אף הערכות גורמים בממשלה, מתבהר כי סגירת משרדי הסוכנות היהודית ברוסיה היא אירוע על רקע מדיני ולא משפטי גרידא. מקורות ישראלים אמרו שישראל תמשיך לפעול במגרש המשפטי, אך תכין סל פעולות מדיניות מאחורי הקלעים. "צריכים להתכונן לכל תרחיש"

בווידאו: משרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, רוסיה/צילום: רויטרס

ראש הממשלה יאיר לפיד הנחה את משרד החוץ בדיון שקיים הבוקר להכין הצעות לצעדים מדיניים ישראלים בתגובה למשבר עם רוסיה סביב פעילות הסוכנות היהודית במדינה, כך אמרו לוואלה היום (ראשון) שני מקורות ישראלים שמעורים בפרטי הדיון.

למה זה חשוב

  • בימים האחרונים חשבו לא מעט גורמים בממשלה שעוסקים במשבר כי ייתכן שבאמת מדובר באירוע משפטי גרידא שאינו קשור למערכת היחסים בין המדינות.
  • אך בדיון שכינס לפיד הבוקר התחדדה ההבנה שקרוב לוודאי שמדובר באירוע על רקע מדיני, כך אמרו שני המקורות הישראלים.
ראש הממשלה יאיר לפיד, ישיבת ממשלה, 10 ביולי 2022. מארק ישראל סלם, אתר רשמי
סגירת המשרדים - "אירוע חמור, שישליך על היחסים". לפיד/אתר רשמי, מארק ישראל סלם

מאחורי הקלעים

  • שני המקורות הישראלים אמרו שישראל תמשיך לפעול במגרש המשפטי לקראת השימוע בבית המשפט במוסקבה ביום חמישי, אבל מאחורי הקלעים תכין סל פעולות מדיניות.
  • אנשי משרד החוץ התבקשו בדיון שכינס לפיד להכין הצעות לצעדים מדיניים כמו הצהרות פומביות חריפות יותר, מו"מ מדיני מול הרוסים או "תג מחיר מדיני" ישראלי למקרה שיוחלט להפסיק את פעילות הסוכנות ברוסיה.
  • "אנחנו צריכים להתכונן לכל תרחיש", אמר בכיר ישראלי.
  • שר השיכון זאב אלקין הוביל בדיון קו תקיף לפיו על ישראל להגיב בחומרה בסוגיות שחשובות לרוסים כמו עתיד חצר אלכסנדר בירושלים.
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך ביקורו בטהראן, איראן 19 ביולי 2022. רויטרס
"מעריכים שהוא לא מרוצה מישראל". פוטין/רויטרס

מה הם אומרים

  • ראש הממשלה לפיד אמר בדיון כי היחסים עם רוסיה חשובים לישראל אך הדגיש כי סגירת משרדי הסוכנות תהיה "אירוע חמור, שישליך על היחסים" בין המדינות.
  • "אנחנו מעריכים שפוטין לא מרוצה מישראל אבל לא יודעים בדיוק מדוע ומה הוא רוצה", אמר מקור ישראלי שהשתתף בדיון אצל לפיד.

מה הלאה

  • לפיד הנחה בסיום הדיון כי המשלחת המשפטית תהיה מוכנה לצאת למוסקבה מיד כשיתקבל האישור הרוסי להגעתה, ולעשות כל מאמץ למיצוי הדיאלוג המשפטי במקביל להמשיך ולקדם דיאלוג מדיני בכיר בנושא.
  • עם זאת, בשלב זה משרד המשפטים הרוסי לא הגיב לפניה הרשמית שהעבירה ישראל ולבקשה לקיים שיחות במוסקבה. הרוסים גם לא העניקו עדיין ויזות לחברי המשלחת. המקורות הישראלים אמרו כי לא ברור האם מדובר בסחבת מכוונת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully