וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל ביקשה הבהרות מרוסיה לגבי ההליך המשפטי נגד הסוכנות היהודית

עודכן לאחרונה: 21.7.2022 / 8:40

שגריר ישראל במוסקבה נפגש עם סגן שר החוץ הרוסי וביקש לדעת מה הרקע לבדיקה בה פתח משרד המשפטים של רוסיה נגד הסוכנות. סגן השר הרוסי הבהיר כי לא מדובר במהלך מדיני נגד ישראל. בכירים ישראלים חוששים שמדובר באיתות לחוסר שביעות רצון מהמדיניות בנושא אוקראינה

בווידאו: רה"מ לפיד ושר הביטחון גנץ בסיור בפיקוד הצפון/צילום: לע"מ

ישראל פנתה בשבוע שעבר לרוסיה וביקשה הבהרות לגבי הבדיקה שבה פתח משרד המשפטים הרוסי נגד הסוכנות היהודית ופעילותה בקרב הקהילה היהודית במדינה, כך אמרו שלושה מקורות ישראלים שמעורים בנושא.

למה זה חשוב:

בישראל חוששים שהליך הבדיקה של משרד המשפטים הרוסי נגד הסוכנות יוביל להכרזה עליה כסוכן זר וכתוצאה מכך להפסקת פעילותה הרוסיה בתחום עליית יהודים לישראל.

עוד בוואלה!

עלי חמינאי לפוטין: "לא היתה לך חלופה אחרת באוקראינה"

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך ביקורו בטהראן, איראן 19 ביולי 2022. רויטרס
משרד החוץ הרוסי: "לא מדובר במהלך מדיני נגד ישראל". פוטין/רויטרס

במוקד החדשות:

  • לפני שלושה שבועות שיגר משרד המשפטים הרוסי מכתב למשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה ובו התריע כי הארגון עובר על חוקי הפרטיות ברוסיה כיוון שהוא מנהל מאגר מידע ובו פרטים אישיים של מועמדים לעליה לישראל.
  • בסוכנות טענו אז כי מדובר בהליך שוטף של בקרה שהרשויות ברוסיה מקיימות מול נציגויות של הסוכנות מזה כמה שנים וכי הנושא יוסדר במגעים בין הצדדים.

מאחורי הקלעים:

  • בכיר ישראלי אמר כי בתחילה הוחלט שהסוכנות היהודית תטפל בנושא ללא מעורבות של משרד החוץ או לשכת ראש הממשלה. אלא שלאחר כמה ימים הוחלט לשנות כיוון ולפנות באופן רשמי לממשלת רוסיה בנושא.
  • בשבוע שעבר נפגש שגריר ישראל ברוסיה אלכס בן-צבי עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב במשרד החוץ במוסקבה וביקש ממנו הבהרות לגבי הליך הבדיקה של משרד המשפטים הרוסי. בכיר ישראלי אמר שבן-צבי הסביר לבוגדנוב את החשיבות של פעילות הסוכנות עבור ישראל.
  • השגריר הישראלי במוסקבה דיווח למשרד החוץ בירושלים כי בוגדנוב ציין שמשרד החוץ הרוסי לא הכיר את הסוגיה והדגיש שלא מדובר במהלך מדיני של רוסיה נגד ישראל אלא בהליך משפטי בלבד. בוגדנוב אמר לשגריר הישראלי שהנושא ייבדק.

מה הם אומרים:

בכירים ישראלים ציינו כי הם היו מעודדים מדבריו של סגן שר החוץ הרוסי אך באותה נשימה הביעו חשש שלמרות הכחשותיו של בוגדנוב ההליך של משרד המשפטים הרוסי מול הסוכנות הוא סנקציה מדינית מצד רוסיה כלפי ישראל על רקע חוסר שביעות רצון במוסקבה לגבי מדיניות ישראל בנושא אוקראינה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אוקראינה. EYEPRESS via Reuters Connect, רויטרס
חשש לחוסר שביעות רצון לגבי מדינות ישראל עם בנושא אוקראינה. זלנסקי/רויטרס, EYEPRESS via Reuters Connect

התמונה הגדולה:

  • בחודשים האחרונים על רקע ההסלמה בפעולות הרוסיות במלחמה באוקראינה ולחץ אמריקני החריפה ישראל את הביקורת הפומבית שלה נגד רוסיה. לאחר הטבח בבוצ'ה האשים ראש הממשלה לפיד, שכיהן אז רק כשר החוץ, כי רוסיה ביצעה פשעי מלחמה.
  • במהלך החודשים הראשונים של המלחמה נקט לפיד בקו חריף יותר כלפי רוסיה בעוד ראש הממשלה דאז נפתלי בנט נקט בקו זהיר יותר, נמנע מלגנות את פוטין בחריפות ואף ניסה לתווך בין רוסיה לבין אוקראינה. בנט טען כי העמדה הזהירה שלו נובעת מהרצון לשמור על האינטרסים של ישראל מול רוסיה בסוריה.
  • מאז שבנט סיים את תפקידו ולפיד החליפו בלשכת ראש הממשלה לא התקיימה שיחת טלפון בינו לבין לפיד. פוטין גם לא פרסם הודעת ברכה ללפיד על כניסתו לתפקיד ראש הממשלה ולא שיגר לו איגרת.
יאיר לפיד ישיבת הממשלה 17 ביולי 2022. מארק ישראל סלם, אתר רשמי
לא התקיימה שית טלפון בינו ובין פוטין. יאיר לפיד/אתר רשמי, מארק ישראל סלם
  • אתמול דיווח ירון אברהם בחדשות 12 כי שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב אמר בשיחות סגורות כי העובדה שלפיד מכהן כראש הממשלה עלולה ליצור קשיים ביחסים בין המדינות בשל עמדתו של לפיד כלפי המלחמה באוקראינה.
  • דוברת שגרירות רוסיה הכחישה כי השגריר ויקטורוב אמר את הדברים אבל הוסיפה דברי ביקורת על כך שהמדיניות הישראלית בנושא המלחמה באוקראינה אינה מאוזנת - ובכך בעצם אישרה את הדברים באופן עקיף.
  • "שמנו לב להתבטאויות של כמה בכירים ישראלים לגבי המבצע הרוסי באוקראינה. אנחנו מקווים שישראל תבחר בגישה פחות מוטה ויותר מאוזנת לגבי הסוגיה הזו. אם כך יקרה זה ישקף בצורה טובה את היחסים הטובים שרוסיה וישראל בנו ב-30 השנים האחרונות", נמסר משגרירות רוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully