וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלי חמינאי לפוטין: "לא היתה לך חלופה אחרת באוקראינה"

עודכן לאחרונה: 20.7.2022 / 7:37

זמן קצר לאחר ביקור ביידן במזרח התיכון, נשיא רוסיה ונשיא טורקיה הגיעו לפסגה משולשת בטהראן, שמטרתה הרשמית היא המצב בסוריה. בפגישה גינו המנהיגים את ההתקפות הישראליות בסוריה ודנו בשיתוף פעולה ביניהן. הבית הלבן: "נסיעת פוטין לטהראן מראה עד כמה רוסיה מבודדת"

בווידאו: פוטין נחת באיראן לפגישה עם ראיסי וארדואן/צילום: רויטרס

המנהיג הרוחני העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי, אמר היום (שלישי) לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי טהראן ומוסקבה צריכות "לעמוד על המשמר" אל מול "ההונאה המערבית", וקרא לשיתוף פעולה ארוך טווח בין שתי המדינות. לפי דיווחים בטלוויזיה הממלכתית באיראן, במסגרת הודעה משותפת של השניים ושל נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, הודגש בסיום הפסגה המשולשת כי איראן, טורקיה ורוסיה מגנות את ההתקפות הישראליות על סוריה.

"איראן, טורקיה ורוסיה מגנות את המשך ההתקפות הצבאיות של ישראל על סוריה, לרבות על תשתיות אזרחיות" נמסר בהודעה. "הן רואות בהתקפות הללו הפרה של החוק הבינלאומי, המשפט ההומניטארי הבינלאומי והריבונות ושלמותה הטריטוריאלית של סוריה, כמו גם סבורות שההתקפות מגבירות את המתיחות באזור".

"יש לציית להחלטות משפטיות מוכרות בינלאומיות, לרבות החלטות האו"ם הרלוונטיות הדוחות את כיבוש הגולן הסורי, במיוחד החלטות מועצת הביטחון 242 ו-497, המבטלות את כל ההחלטות והפעולות שננקטו על ידי ישראל בהקשר זה".

נשיא איראן איברהים ראיסי מארח את נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגה בטהראן, 19 יולי 2022. רויטרס
שלושת הנשיאים בטהראן, היום/רויטרס

דובר הבית הלבן ג'ון קירבי התייחס לנסיעתו של פוטין לטהראן, ואמר כי היא "מראה עד כמה רוסיה הפכה להיות מבודדת בעקבות פלישתה לאוקראינה"

פוטין נמצא בביקור בטהראן, שאליה הגיע גם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. הסיבה הרשמית היא פסגה שמטרתה לדון בבעיות בסוריה, אך נושאים אחרים כמו תוכנית הגרעין האיראנית, המלחמה באוקרינה, המצב הכלכלי וישראל בוודאי יעלו גם כן. הפסגה נערכת כמה ימים אחרי שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן סיים ביקור במזרח התיכון בישראל ובערב הסעודית - אויבותיה המושבעות של איראן. בפגישה פוטין וארדואן נפגשו גם עם חמינאי וגם עם נשיא איראן אברהים ראיסי.

בפגישתו עם פוטין התייחס חמינאי למלחמה באוקראינה, ואמר כי "מלחמה היא אירוע קשה ואכזרי, ואיראן אינה מרוצה מכך שאזרחים רגילים סובלים ממנה", אך למרות הסבל, למוסקבה לא היתה חלופה אחרת באוקראינה. "אם לא היית יוזם, הצד השני (המערב) היה גורם למלחמה ביוזמתו".

נשיא איראן, אבראהים ראיסי
במהלך פגישצו עם עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין 19 ביולי 2022. רויטרס
פוטין עם ראיסי, היום/רויטרס
בווידאו: פגישת ראיסי וארדואן בטהראן/צילום: רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יוצא ממטוסו הנשיאותי עם הנחיתה בשדה התעופה בטהרן. GettyImages
פוטין לאחר נחיתתו בטהראן, היום/GettyImages

ארדואן אמר בפגישה עם ראיסי כי "המאבק של טורקיה בטרור יימשך ללא התחשבות במי תומך בו. טורקיה מצפה שאיראן ורוסיה ימשיכו במאמציה נגד הטרור". לדבריו, הדבר הטוב ביותר לאנשים הסורים הוא להיפטר מהמליציה הכורדית YPG.

ראיסי התייחס לסוגייה בנאום טלוויזיוני בפסגה המשולשת, ואמר כי איראן תומכת בפתרון פוליטי למשבר בסוריה. "הגורל של סוריה צריך להיקבע על ידי אנשיה, ללא התערבות זרה... הנוכחות הלא-ליגיטימית של כוחות אמריקנים גורמת לאי יציבות בסוריה.... נוכחות עוצמתית של צבא סורי תעזור לשמר את הריבונות הסורית".

פוטין אמר כי שלוש המדינות מחויבות להשבת הנורמליזציה בסוריה. לדבריו, הצדדים הגיעו להסכמה להמשיך בדיונים על המדינה.

נשיא טורקיה הגיע לטהרן כבר אתמול בלילה בראש משלחת גדולה שכוללת כמה שרים מהקבינט שלו. עם הגעתו נערכה לו קבלת פנים רשמית של ראיסי בארמון Saadabad, שם נערכה פגישה בין ראשי המדינות.

במהלך הפגישה אמר חמינאי לארדואן כי מבצע צבאי חדש בסוריה יהיה "לרעת סוריה, לרעת טורקיה ולרעת האזור" - זאת על פי האתר של המנהיג הרוחני. חמינאי אמר כי איראן "תשתף פעולה" עם טורקיה "במאבק בטרור", אך הוסיף כי מתקפה חדשה בסוריה תייטיב בסופו של דבר עם ה"טרוריסטים", שלדבריו, "אינם מוגבלים לקבוצה מסוימת".

חמינאי ניסה גם להרגיע את ארדואן באומרו כי טהראן מחשיבה את הביטחון של גבולות טורקיה כביטחון לגבולותיה שלה, ואמר כי הסוגיות בסוריה צריכות להיפתר באמצעות דיאלוג.

נשיא טורקיה ארדואן נפגש עם המנהיג הרוחני עלי חמינאי ונשיא איראן ראיסי בטהרן, 19 ביולי 2022. טוויטר, אתר רשמי
ארדואן פגש עם עלי חמינאי ואברהים ראיסי בטהראן/אתר רשמי, טוויטר

ארדואן אמר באחרונה כי יפתח במבצע צבאי חדש בשתי ערים בצפון סוריה על מנת לייצר "אזור בטוח" באורך 30 ק"מ, וזאת על ידי הבסת הלוחמים הכורדים באזור, שטורקיה מגדירה "טרוריסטים".

איראן וטורקיה תומכות בממשלת סוריה ובאופוזיציה בהתאמה, אך הסכימו לשתף פעולה בהסכמים שמטרתם לנסות לצמצם את העימות במדינה.

.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נושא דברים לתקשורת אחרי ישיבת ממשלה באנקרה, 8 בדצמבר 2021. רויטרס
ארדואן/רויטרס

ראיסי וארדואן חתמו על שמונה הסכמים לאחר הפגישה, אחד מהם הסכם לשיתוף פעולה למשך עשרים שנה. השניים ערכו מסיבת עיתונאים משותפת ואמרו כי המטרה היא להעלות את שווי הסחר ההדדי בין שתי המדינות לשיא של 30 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully