וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים של רוסיה ביקש להפסיק את פעילותה של הסוכנות היהודית במדינה

עודכן לאחרונה: 21.7.2022 / 18:58

המשרד הגיש תביעה ובה דרישה להסיר את הסוכנות מרשימת הארגונים הבלתי ממשלתיים הרשומים ברוסיה, בטענה כי הסוכנות הפרה את החוק בפעילותה. אם בית המשפט יקבל את התביעה, ההחלטה תקשה בצורה משמעותית על עלייה של יהודים מרוסיה ותהווה משבר חמור ביחסים בין המדינות

משרד המשפטים ברוסיה הגיש היום (חמישי) תביעה לבית משפט במוסקבה ובה דרישה להסיר את הסוכנות היהודית מרשימת הארגונים הבלתי ממשלתיים הרשומים ברוסיה, ולמעשה להפסיק את פעילותה במדינה. בית המשפט ידון בתביעה ב-28 ביולי. בכתב התביעה ציין משרד המשפטים הרוסי כי הסוכנות הפרה את החוק בפעילותה.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך ביקורו בטהראן, איראן 19 ביולי 2022. רויטרס
יהווה משבר חמור ביחסים. פוטין/רויטרס

למה זה חשוב

הפסקה של פעילות הסוכנות ברוסיה תקשה בצורה משמעותית על עלייה של יהודים מרוסיה לישראל, וכן על שורה ארוכה של פעולות חינוך ורווחה שהסוכנות מבצעת בקהילות יהודיות ברחבי המדינה. אם הדבר יקרה זה יהיה משבר חמור ביחסים בין ישראל לבין רוסיה.

ראש הממשלה, יאיר לפיד בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכת "צוק איתן", בהר הרצל. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ההחלטה קשורה למדיניות ישראל למלחמה? לפיד/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בין השורות

סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב אמר לשגריר ישראל במוסקבה בשבוע שעבר שהרקע להליך של משרד המשפטים הרוסי נגד הסוכנות אינו מדיני. עם זאת, יותר ויותר בכירים ישראלים סבורים שייתכן שהמניע למהלך הוא איתות לישראל על חוסר שביעות רצונה של רוסיה ממדיניות ישראל בנושא המלחמה באוקראינה.

תזכורת

ישראל פנתה בשבוע שעבר לרוסיה וביקשה הבהרות לגבי הבדיקה שבה פתח משרד המשפטים הרוסי נגד הסוכנות. לפני שלושה שבועות שיגר משרד המשפטים הרוסי מכתב למשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה ובו התריע כי הארגון עובר על חוקי הפרטיות ברוסיה כיוון שהוא מנהל מאגר מידע ובו פרטים אישיים של מועמדים לעליה לישראל. בסוכנות טענו אז כי מדובר בהליך שוטף של בקרה שהרשויות ברוסיה מקיימות מול נציגויות של הסוכנות מזה כמה שנים וכי הנושא יוסדר במגעים בין הצדדים.

מה הם אומרים

ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד הודיע כי תישלח משלחת ישראלית למוסקבה. "הקהילה היהודית ברוסיה מחוברת לישראל בקשר עמוק וחשיבותה עולה בכל שיחה מדינית עם ההנהגה הרוסית", מסר. "נמשיך לפעול בערוצים הדיפלומטים, כדי שפעילותה החשובה של הסוכנות היהודית לא תעצר".

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה הגיבה על התביעה של משרד המשפטים הרוסי ואמרה כי "עליית יהודים לישראל היא זכות בסיסית שקיימת לכל יהודי בעולם. פעילות הסוכנות היהודית מתרחשת בכל רחבי אירופה ויתר היבשות, כך גם ברוסיה, בתיאום מלא עם הרשויות המקומיות. אין שום סיבה מוצדקת לעצירת הפעילות של הסוכנות ועל כן מתקיימים מאמצים דיפלומטים להבהרת הסוגיה והסדרת הפעילות בתיאום. כמי שמחזיקה באחריות המיניסטריאלית לעליית יהודים וקליטתם בישראל, פניתי לאחרונה מספר פעמים לראש הממשלה יאיר לפיד, בכדי שיקיים דיון בדרג המדיני בנושא ואני עומדת בקשר רציף עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. כפי שידענו לעבוד בשיתוף פעולה עם השלטונות ברוסיה במשך עשורים רבים אין לי ספק שימצאו הפתרונות ההולמים".

התמונה הגדולה

בחודשים האחרונים על רקע ההסלמה בפעולות הרוסיות במלחמה באוקראינה ולחץ אמריקני החריפה ישראל את הביקורת הפומבית שלה נגד רוסיה. לאחר הטבח בבוצ'ה האשים ראש הממשלה לפיד, שכיהן אז רק כשר החוץ, כי רוסיה ביצעה פשעי מלחמה.

במהלך החודשים הראשונים של המלחמה נקט לפיד בקו חריף יותר כלפי רוסיה בעוד ראש הממשלה דאז נפתלי בנט נקט בקו זהיר יותר, נמנע מלגנות את פוטין בחריפות ואף ניסה לתווך בין רוסיה לבין אוקראינה. בנט טען כי העמדה הזהירה שלו נובעת מהרצון לשמור על האינטרסים של ישראל מול רוסיה בסוריה.
מאז שבנט סיים את תפקידו ולפיד החליפו בלשכת ראש הממשלה לא התקיימה שיחת טלפון בינו לבין לפיד.

מה הלאה

בעקבות הדרישת של משרד המשפטים הרוסי, תישלח משלחת ישראלית למוסקבה. היא תכלול משפטנים ולא גורמי מקצוע מדיניים. בכירים ישראלים אמרו כי הרוסים מגדירים את האירוע בפני ישראל כמשפטי ולא מדיני, ולכן הערוץ שבו פועלים כרגע הוא קודם כל הערוץ המשפטי לקראת השימוע שיתקיים בשבוע הבא בבית המשפט במוסקבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully