וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות מצבות נמצאו שבורות בבית העלמין היהודי באיסטנבול

עודכן לאחרונה: 16.7.2022 / 15:46

36 מצבות נותצו במהלך הלילה בבית העלמין שברובע האסקוי שבאיסטנבול, טורקיה. שני חשודים נעצרו. ראשי הקהילה היהודית במדינה גינו את האירוע: "לא נאפשר למי שתוקף ערכים מקודשים לזרוע זרעים של סכסוך ואיבה בחברה שלנו". שר הפנים הטורקי הצטרף לדברים: "פיגוע נתעב"

עשרות מצבות נמצאו שבורות בבית העלמין היהודי באיסטנבול, 15 ביולי 2022. הקהילה היהודית בטורקיה, אתר רשמי
"פיגוע נתעב". המצבות השבורות בטורקיה, היום/אתר רשמי, הקהילה היהודית בטורקיה

36 מצבות נמצאו שבורות ומנותצות הבוקר (שישי) בבית העלמין היהודי שברובע האסקוי באיסטנבול, טורקיה; עד כה נעצרו חמישה חשודים, כולם קטינים. ראשי הקהילה היהודית במדינה גינו את האירוע. "אנחנו בטוחים שהרשויות הרלוונטיות יפעלו למצוא את העבריינים", מסרו. "לעולם לא נאפשר למי שתוקפים ערכים מקודשים ומנשים לזרוע זרעים של סכסוך ואיבה בחברה שלנו".

לקהילה היהודית נמסר שהעצורים הם בני 12-13. בחקירתם הם טענו כי המצבות נהרסו בשוגג מכדורים שהתעופפו לבית העלמין בעת ששיחקו בפארק סמוך. עיריית איסטנבול הודיעה כי תתקן את הנזקים.

הקונגרס היהודי האירופי הביע סולידריות והודיע כי הוא עומד לצד הקהילה היהודית בגינוי חילול עשרות הקברים. "אי אפשר להקל ראש בפעולה הבזויה הזו", מסר, "אנו מעריכים כי הרשויות פועלות להביא את העבריינים לדין".

עשרות מצבות נמצאו שבורות בבית העלמין היהודי באיסטנבול, 15 ביולי 2022. הקהילה היהודית בטורקיה, אתר רשמי
"אי אפשר להקל ראש". המצבות השבורות בטורקיה, היום/אתר רשמי, הקהילה היהודית בטורקיה

בשעות הצהריים, הודיע שר הפנים בטורקיה, סולימן סוילו על המעצרים וגינה "את הפיגוע הנתעב". "כתוצאה ממאמץ נחוש של משטרת איסטנבול שלנו, שניים מהמבצעים נעצרו", ציין, "החקירה נמשכת". הוא קרא, "לעולם לא נאפשר התקפות פרובוקטיביות כאלה על ידי אלה שמנסים לשבש את האחדות והסולידריות שלנו".

בית העלמין, שעדיין פעיל, משרת זה יותר מ-500 שנה את אחת הקהילות היהודיות הוותיקות ביותר בטורקיה. מאתר הקהילה היהודית בטורקיה עולה שבמהלך השנים סבל בית העלמין פגיעות כתוצאה מרעידות אדמה ושטחו הצטמצם משמעותית בעקבות פלישות מצד הרשויות ואנשים פרטיים. המקום סובל זה עשרות שנים מהתנכלויות שונות. בשנת 1972 כאשר נבנה גשר הבוספורוס (ששמו הרשמי "גשר קדושי ה-15 ביולי", אירוע שצויין אתמול), נסלל כביש מהיר החוצה את בית העלמין ולמעשה מחלק אותו לשניים והיה צורך להעתיק מאות קברים, חלקם לקבר אחים.

אחרי שנבנו הכביש המהיר וכבישים חדשים, האוכלוסייה המקומית החלה להסיג גבול ולהשתמש בבית הקברות כמעבר קצר. החומות לא היו חזקות וגבוהות מספיק כדי לעצור את הסגת הגבול הזו והשכנים סביב לא שיתפו פעולה, אלא להיפך, נקטו באלימות נגד מנהיגי הקהילה שפעלו כנגד התופעה. לאורך השנים נשדדו מצבות על ידי האוכלוסייה המקומית, נשרפו והושחתו בהזדמנויות רבות, חוללו על ידי אנשים שחיפשו אוצרות באדמה ושטחים של בית העלמין שימשו כמזבלה.

בשיתוף פעולה עם המשטרה המקומית, מצליחה הקהילה היהודית להפעיל סיור משטרתי קבוע המחזק את השמירה על האתר יום ולילה ונמנע מעבר עבר של אנשים דרך בית הקברות. מופעלים גם כלבי שמירה. "למרות כל האמצעים הללו השומר שלנו סובל מהתעללות מילולית מתמדת מצד המקומיים והכלבים שלנו מותקפים ללא הרף מתוך כוונה להטיל בהם מום או להרוג אותם", אומרים בקהילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully