וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצפון ובדרום: רע"ם והרשימה המשותפת יצאו לקרב על הקול הבדואי

עודכן לאחרונה: 29.7.2022 / 18:44

אחרי מותו של סעיד אל חרומי מרע"ם, אין נציגות לבדואים בכנסת, אבל המפלגה טוענת שבקדנציה הקצרה של הקואליציה שבה הייתה חברה היא הביאה להישגים למען החברה הבדואית. תומכי המשותפת טוענים שיש דווקא אכזבה ממנסור עבאס, ועל הקווים בדרום מתחממת רשימה חדשה

בווידאו: הפגנה ועימותים עם השוטרים במחאה על הנטיעות בנגב/צילום: יניר יגנה

לאחר פיצול הכוחות המהדהד במערכת הבחירות הקודמות, ואחרי הקדנציה הראשונה וההיסטורית של רע"ם בקואליציה של ממשלת השינוי, מתחיל כעת הקרב של רע"ם והמפלגה המשותפת על הקול הערבי. המלחמה על הקול הבדואי, כחלק מהקרב הכולל, היא מעניינת במיוחד. מצפון עד דרום, מהפזורה והכפרים הלא מוכרים, דרך רהט ועד לעיירות הבדואים בגליל, כל המפלגות מנסות להביא את המצביעים לקלפיות. הנושאים שעל הפרק בוערים - מצד אחד הפשיעה הגואה והטענות ביחס לאובדן משילות. מצד שני - הקרב שהחברה הבדואית מנהלת להכרה ביישובים ונגד יוזמות להעברתם, ובעד שיפור התשתיות.

מאז מותו של סעיד אל חרומי, נציג הבדואים ברע"ם, אין ייצוג לחברה הבדואית בכנסת. אל חרומי היה האיש החזק של רע"ם במגזר הבדואי. רבים הלכו אחריו. ברשימה המשותפת לא כיהנו חברי כנסת בדואים מאז יוסף עטאונה מחד"ש וג'מעה אזברגה מבל"ד, ששובצו ברשימה במקומות לא ריאליים. שיעור ההצבעה בקרב החברה הבדואית בנגב הוא נמוך במיוחד, ואינו עולה על 50%. תורמת לכך במידה רבה העובדה שאין קלפיות ביישובים הלא מוכרים, ובדואים שמעוניינים להצביע צריכים לנסוע לקלפיות מרוחקות לעיתים עד 60 ק"מ ממקום מגוריהם.

מנסור עבאס בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
"מי שרוצה להצטרף למתווה של עבאס ולדאוג ליישובים ולתשתיות - אהלן וסהלן". עבאס בהשבעת הממשלה, 14 ביוני 2021/ראובן קסטרו

ראש העיר רהט פאיז אבו סהיבאן, איש רע"ם, סבור שהציבור הבדואי כלל לא מאוכזב מהרשימה. לדבריו, היא הצליחה להביא להישגים ניכרים מבחינת הבדואים בנגב. "כאיש רע"ם אני אומר לך שנעבוד ללא לאות להביא כמה שיותר מצביעים בדואים מהנגב", אמר אבו סהיבאן. לדבריו, "לפני שמדברים על המשילות, צריך לדבר על תשתיות ועל הכרה ביישובים הבדואים הלא מוכרים".

ואכן, בשנת הכהונה של ממשלת בנט, המדינה הכירה בארבעה יישובים. "יש תקציבים שאנחנו, כראשי רשויות, כבר קיבלנו, וצריך לתת הזדמנות לקואליציה כזאת", אמר סהיבאן, "מי שרוצה להצטרף למתווה של מנסור עבאס ולדאוג ליישובים ולתשתיות - אהלן וסהלן. מי שלא - שימשיך לצעוק. אנחנו אופטימיים לגבי העתיד", סיכם.

התפתחות אחת שעשויה להיות בעלת חשיבות בתמונה האלקטורלית של הבדואים בנגב היא הקמתה של המפלגה החדשה, עתיד הנגב, שבין מייסדיה נמצא גם ראש העיר רהט לשעבר, טלאל אלקרינאוי. המפלגה כוללת עוד אישים מוכרים מהמגזר הבדואי והציבה לעצמה כמטרה להביא לייצוג של הבדואים בכנסת הבאה.

אלקרנאוי סבור שדווקא יש אכזבה מהתפקוד של רע"ם ושל מנסור עבאס בקואליציה. "רע"ם הפכה להיות חותמת גומי של הממשלה", הוא אמר, "גם הרשימה המשותפת לא לקחה מישהו מהדרום שייצג את הבדואים בנגב. הקמת המפלגה החדשה היא מבורכת. היא צריכה להיות מפלגה שתהיה מוסכמת על הציבור, ותיקח נציגים מהמשפחות הגדולות בנגב".

עוד בוואלה!

אחרי הירי ברחובות, ברהט מקווים שההודנא תחזיק מעמד: "רוצים שיהיה שקט"

לכתבה המלאה
הלווית סעיד אל-חרומי, שגב שלום 25 באוגוסט 2021. -, אתר רשמי
מאז מותו של סעיד אל חרומי אין נציגות בדואית בכנסת. הלוויית ח"כ אל חרומי בשגב שלום, 25 באוגוסט 2021/אתר רשמי, -

המפלגה החדשה מקיימת משא ומתן על הצטרפות לכמה סיעות, אך היא אינה שוללת גם ריצה בנפרד. אחד ממייסדיה, היזם הכלכלי-חברתי איברהים נסאסרה, אמר: "אנחנו רוצים להעלות את אחוז ההצבעה בחברה הבדואית. אנחנו לא פוסלים הצטרפות למפלגה קיימת. אין ייצוג לחברה הבדואית בשנה האחרונה, אחרי מותו של סעיד אל חרומי. יש אכזבה מהממשלה. החברה הבדואית עברה שנה קשה. אנחנו נדרוש לצמצם את הפערים בחינוך ובבריאות והכרה ביישובים הבלתי מוכרים".

עיתונאי מקומי המנתח את יחסי הכוחות אומר שלמרות האכזבה מרע"ם, הוא סבור שהם עדיין יזכו למירב הקולות. במקביל, הוא אומר, גם הפעם יקבל הליכוד כמה מאות פתקים ברהט. "באמת יש קצת אכזבה מרע"ם. יש ריח של בחירות והנציגות של הבדואים ברע"ם חסרה". לדבריו, "הליכוד קיבל מאות קולות ברהט, וגם עכשיו הוא יקבל את אותו הדבר. עדיין, רע"ם תהיה הרשימה החזקה ביותר במגזר הבדואי. יש פר קרב בינה לבין הרשימה המשותפת".

עטא אבו מדיעם, סגן ראש העיר רהט, ממוקם כיום במקום השביעי ברשימת רע"ם לכנסת. אם מאזן גנאים היה מתפטר, הוא היה אמור להחליף אותו. הוא מציין שלרשימה המשותפת אין בכלל נציגות בדואי, ואילו רע"ם היא מפלגה הדואגת למגזר. "רהט העניקה בבחירות האחרונות את התוצאה הגבוהה ביותר לרע"ם - 12 אלף קולות", הוא מזכיר. "היו ניסיונות להרחיק את הבדואים מרע"ם, אך הם לא הצליחו. הבדואים ימשיכו להצביע בהמוניהם לרע"ם שתבטיח ייצוג בדואי ויותר מחבר כנסת. לרשימה המשותפת אין מצביעים אידיאולוגיים בנגב. יש ניסיונות להקים מפלגות קש כדי לעשות דילים בין הרשימות בעירייה לבין המשותפת. זה לא יצליח".

הפגנה כנגד נטיעת עצים בכביש 31 
13 בינואר 2021. ג'מאל עוואד, פלאש 90
"החברה הבדואית עברה שנה קשה". הפגנה נגד הנטיעות בכביש 31, 13 בינואר 2022/פלאש 90, ג'מאל עוואד

בקרב הבדואים בצפון מעולם לא היה קל למצוא תומכים לרשימה המשותפת, במיוחד כאלה שיהיו מוכנים לדבר על כך בגלוי. דומה שלקראת מערכת הבחירות הבאה, המשימה נעשית קשה אף יותר. "יש מצביעים אבל הם קומץ קטן", מסביר יוסף עובייד כעבייה, בעל עסק גדול לפרסום ושיווק באזור התעשייה של זרזיר, "ההצלחה שהיתה לחד"ש נסמכה מאז ומעולם על פעילות השטח שלה וראה זה פלא, ביישובים הבדואיים אף פעם לא היו לה סניפים. אני חושב שהיא הפנימה מאוחר מדי שיש כוח למגזר הבדואי".

כעבייה אומר: "בינתיים אצלנו ראו את העבודה שעשה עבאס, שעשה את המגזר הערבי כולו ללגיטימי - לא רק את הבדואי. הוא גרם לכך שהערבי הוא חלק מהמשוואה בפוליטיקה הישראלית ובהקמת ממשלה, שזה מאד משמח אותנו. בפעם הבאה נראה את זה בקולות שיקבל אצל הבדואים בצפון כמו גם בדרום. יצביעו לו אצלנו כי דעותיו מקרבות לבבות, מקרבות בין ערבים ליהודים. זו הייתה הדרך שלנו מאז ומעולם".

"עוד אנחנו אחרי הטראומה של חוק הלאום, שעורר שאלות למי אנחנו שייכים, ובאו אירועי שומר חומות עם שיח שמי שלא יהודי הוא תומך טרור", נותן את הרקע קצין בכיר במילואים, מתושבי הכפר זרזיר, "אצלנו כועסים על הרשימה המשותפת שבמקום לכבות את הלהבות, בשביל רווח פוליטי הם רקדו על הדם. שהכול יידלק. המשותפת מעניין אותה מה קורה בג'נין ובפלסטין ואותנו מזמן כבר לא. אז לתוך הוואקום הזה בא מנסור עבאס שהוא מתון ואומר שאפשר להיות דווקא להיות חלק מהמשחק הפוליטי. מה שעשה עבאס בשנה אחת לא עשו המשותפת ומרכיביה מאז קום המדינה. אני מעריך שהוא יכפיל את התמיכה שלו בקרב הבדואים בצפון, גם מקרב המעט שהיו מצביעים למשותפת יעברו קולות אליו וגם ממפלגות אחרות שכועסים עליהן".

איימן עודה  בדיון על הקמת בית חולים בסכנין, כנסת, 10 בנובמבר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
"המשותפת תהיה טובה לכולם". חברי המשותפת בהצבעה על בית חולים בסכנין/דוברות הכנסת, דני שם טוב

אבל בקרב הבדואים בצפון המצביעים לרשימה המשותפת מזכירים כי דרכה של חד"ש, למשל, הייתה כזו מבחינתם עוד הרבה קודם לכן. "יכול להיות שכועסים. לא יודעת על מה. המשותפת דוגלת בקיום משותף", אומרת עליה אליסאת, בדואית משכונת חילף בבסמת טבעון ומפעילות "נשים עושות שלום" ו"עומדים ביחד". "זה ברור, אנחנו במדינה חיים יהודים וערבים אז חייבים להשתתף בכל דבר. שני העמים, יהודים וערבים חייבים להיות יחד ולאהוב אחד את השני. עכשיו הם לא בממשלה אבל הדרך שלהם היא דרך של קיום משותף. בסדר, יש הרבה מצביעים למנסור עבאס, אבל גם לנתניהו. כל אחד והדעה שלו. כמו אצל היהודים. יש דתיים ויש חילוניים, יש שמאל ויש ימין. ככה זה בדמוקרטיה. אנשים התחילו להבין ששיתוף מביא אהבה והתקרבות אחד לשני. טבעון ובסמת טבעון הן ההוכחה. אז גם מנסור עבאס הולך בכיוון הזה וכן, יש לו הרבה רעיונות".

חמד נעים, בדואי ממעלות תרשיחא ולשעבר סגן ראש העיר, שנותר נאמן לרשימה המשותפת גם לאחר פרישתה של רע"ם, אומר: "זה לא קשור לבדואי או לא. יש כמה מפלגות שמייצגות אותנו כערבים, אבל רשימה אחת משותפת הייתה ותהיה טובה לכולם. אהבתי את הרעיון הזה מהיום הראשון ואני עדיין אוהב אותו. אני חושב שזה יעלה את אחוזי ההצבעה. איימן עודה תמיד אומר את זה ואני מסכים איתו. גם למועצת העיר אני בתור מוסלמי רצתי עם נוצרי באותה רשימה. פילוג זה דבר שלא טוב בבית, לא טוב במשפחה, ולא טוב לחברה הערבית. איחוד זה כוח. אם כולם יתאחדו נגיע ל-18 מנדטים".

"אני מצביע לרשימה המשותפת כי לטעמי זו המפלגה היחידה שיכולה להשפיע על הכול", אומר עו"ד יוסף סואעד מהכפר הבדואי הקטן סואעד חמירה שליד קיבוץ הרדוף. "מנסור עבאס נוצר מתרגיל של נתניהו לפלג את המשותפת, אבל חוץ מסיסמאות אנחנו לא רואים שהביא שינוי. עבאס והתנועה האסלאמית הוליכו את החברה הערבית שולל. אמרו 'נביא תקציבים', אבל תראו מה קורה בשטח, המועצות מושבתות כמעט כליל ואין להן תקציבים. רע"ם ניצלה את זה לחזק את עצמה ברחוב הערבי בסיוע התקשורת בעברית. הפכו את עבאס לכוכב ריאליטי. אצלנו בכפר הכול נשאר אותו הדבר. נכון שהמשותפת עשתה טעות שלא שמה נציגים מהחברה הבדואית בצפון. לגיטימי שיהיו חילוקי דעות אבל לא עוזבים בית. מנסור עבאס צריך לחזור הביתה לרשימה המשותפת, וגם הרשימה המשותפת צריכה להסיק מסקנות, לתקן מסלול ולהתרענן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully