וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הירי ברחובות, ברהט מקווים שההודנא תחזיק מעמד: "רוצים שיהיה שקט"

עודכן לאחרונה: 30.4.2022 / 11:19

העיר הבדואית עדיין מזועזעת מאירועי הירי לאור יום שבוצעו בשבוע שעבר. חלק מהתושבים חוששים שהפסקת האש לא תעמוד במתחים, ובינתיים, בעלי בתי הקפה והמסעדות נפגעים. מנגד, יש כאלו שחשים שכל הסוגיה הייתה מוגזמת. "זה יסתיים בסולחה כמו כל שאר הקטטות"

הודנה ברהט/יניר יגנה

אחרי הירי ברחובות רהט, בעיר הבדואית מקווים שההודנא שהושגה בשבוע שעבר תחזיק מעמד. התושבים מתפללים שהשקט יישמר ושתושבי הנגב יחזרו לפקוד את החנויות. בשעות הערב של ימי הרמדאן, בתי הקפה והמסעדות היו מלאים. עם זאת, בשלושת השבועות האחרונים, עד להשגת ההודנא, העיר חיה בפחד.

אמנם בעבר היו יריות בעיר, אך התושבים מספרים שהפעם "נחצה קו אדום", בעיקר כי הירי בוצע לאור יום, כשהמטרות היו בתי עסק שהיו בהם אנשים. אחד מתושבי העיר, חמודי גוברין, בעל בית מאפה, סיפר על כך שרחובות רהט התרקונו בימי הסכסוך והירי. "היה חשש בעיר, האירועים הללו השפיעו על בתי העסק, אנשים לא באו", אמר. "בשבוע האחרון הכול היה בסדר. אנחנו רוצים שיהיה שקט וסולחות בעיר".

הודנה ברהט. יניר יגנה
מקווים שתחזיק מעמד. ההודנא ברהט/יניר יגנה

ברחוב הראשי של רהט ובמרכזי המסחר מנסים לחזור לשגרה מאז השגת ההודנא. יותר ויותר אנשים חוזרים להגיע לעסקים, אך עדיין מקנן בלב הסוחרים החשש שהפגיעה בתדמית העיר קשה, ושייקח זמן עד שיחזרו הלקוחות שמגיעים מחוץ לעיר. "היה פחד, היה פה סוג של טרור, עכשיו קצת נרגע, אבל זה עדיין לא סופי", אמר אחד התושבים שהגיע למרכז. "החשש נמשך, אני מקווה מאוד שיהיה שקט. כדורים נכנסו לבתים ופגעו באנשים. כשיש ירי אני לא יוצא מהבית. המשטרה צריכה לפעול יותר בעיר".

אמיר אבו סיאם, סוכן נסיעות ברהט חושש מהעתיד בעיר, ומפחד על עתיד ילדיו. "זה היה מפחיד מה שקרה פה", אמר. "אני חשבתי על עתיד של הילדים בעיר. זה יצא מכלל שליטה. האירוע פגע בעיר מבחינה כלכלית. תושבי המקום פחדו להסתובב בעיר".

אחת המסעדות הידועות ברהט היא "אטליז הדרום", בבעלותו של אדהם אל חג'וג'. מאז הירי הוא טוען שהייתה ירידה גדולה בהכנסות המסעדה. גם הוא, כמו כולם, מסתכל לעבר העתיד ומבקש שיגיעו לסולחה בעזרת השייח'ים של משפחת אל-הוזייל. "זה פגע בפרנסה. אנשים לא באו. בדרך כלל מגיעים מכל האזור ובגלל האירועים האחרונים היו פחות אנשים", אמר. "עכשיו יש שקט. אנחנו מכבדים את הנכבדים של משפחת אל-הוזייל ואת הסולחה שעשו".

מסעדת אטליז הדרום ברהט. יניר יגנה
מסעדת "אטליז הדרום". רהט/יניר יגנה

חבר מועצת העיר, סולמיאן אל עתאייקה, סבור כי הפגיעה בתדמית של רהט קשה. לדבריו, המדינה צריכה להרחיב ולהחזיר לשייח'ים סמכויות, משום שלטענתו רק הם יכולים לבצע סולחות ולהביא לשקט. "בימי הרמדאן מגיעים אנשים מכל הנגב לרהט, הסוחרים מחכים לימים הללו. בשבועיים האחרונים לא הגיעו אנשים. אנשים פחדו להגיע לפה", הסביר חבר המועצה. "אחרי ההודנא המצב השתפר יש עוד שלושה ימים אני מקווה שיגיעו לסולחה והכול יגמר. אנחנו לא רוצים שיחזרו אירועים כאלה. כל מוסדות המדינה צריכים לתת סמכויות לשייח'ים, הם היחידים שיכולים לפתור את הבעיות הללו".

בתוך כל ההמולה, משפחת אל עוברא, שהיא חלק מהסכסוך, ערכה את ארוחת פתיחת צום הרמדאן השנתית שלהם. הם הזמינו נכבדים ושייח'ים אל הסעודה. עיסאם אל עוברא הוא נציג המשפחה והמארח. "לא היה שקט ברהט, חלק מהאנשים עדיין מפחדים, אפילו יש כאלה שלקחו את הילדים עם שכפ"צים לבתי הספר", סיפר. "המצב פגע גם בבעלי עסקים. זה לא טוב - לא לנו ולא לתושבי העיר".

אדהם אל חג'וג' , בעל מסעדת אטליז הדרום ברהט. יניר יגנה
בעל מסעדת "אטליז הדרום". אדהם אל חג'וג'/יניר יגנה

לדבריו, "יש קומץ קטן ברהט שמתסיס את האווירה בין החמולות וגורם לפרבוקציות". בין הנוכחים בסעודה נמצא גם השייח' סלים אל-הוזייל אבו מאהר, שעומד יחד עם עוד שייח'ים ממשפחתו מאחורי ההודנא. השייח' סבור שהפסקת האש תחזיק מעמד והם יגיעו לסולחה סופית. לטענתו, "המשטרה עושה הרבה אבל אין הוכחות לפעמים כשמגיעים לבית משפט. בסוף השייח'ים פותרים את הסכסוך". השייח' גם סיפר כי היה קשה להגיע להסכמה על הודנא בין המעורבים בסכסוך.

יו"ר פורום רהט וחבר במרכז לנפגעי גזענות, טלאל סלימאן אלקרינאוי, הטיל ספק בפחד שתקף את תושבי העיר. "אני לא מבין מה זו כל ההיסטריה הזו", אמר. "מה שקרה זה ריב בין שתי משפחות. בסופו של דבר, אני בטוח שזה יסתיים בסולחה כמו כל הקטטות שהיו. אבל זה לא מצדיק שמי שקורא לעצמם המנהיגים של החברה שיפגעו בתדמית של העיר בצורה קשה ואף ידרשו להכניס לעיר כוחות מיוחדים. רוב תושבי רהט הם שומרי חוק ונגד אלימות לא צריך להפוך את כל העיר לאלימה ומסוכנת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully